Gjeddejakt

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Skaukraft
Mester
Innlegg: 169
Registrert: 17 jun 2012, 22:15
Bosted: Eidsvoll
Sted: I snikkarboda.

Re: Gjeddejakt

Legg inn av Skaukraft »

Kjenner jeg folkene i tåkeheimen rett blir det nok videre totalforbud mot buejakt her i landet. Og fortsatt forbud blir nok vedtatt på like saklig grunnlag som blyforbudet i sin tid.
I England kan man forøvrig lovlig jakte småvilt med både sprettert og luftgevaær, mens det er totalforbud mot buejakt. Hvis jeg har forstått regelverket riktig kan man ikke engang være i besittelse av en pil påmontert noe som kan minne en jaktspiss.
Våpni sine
skal mann på vollen
ikkje gange eit fet ifrå.
Uvisst er å vita
når på vegom ute
det spyrjast kann etter spjot.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Gjeddejakt

Legg inn av Moen »

Nja... Nå kommer det jo noen positive vibber mtp buejakt. Til og med i fra overmakta. Så selv om jeg er litt negativ i forhold til HVEM som får muligheten til buejakt, spesielt i en eventuell prøveperiode, tror jeg på et ja til slutt. Time vil sjåvv...

Nei, da har du ikke forstått regelverket riktig. Det finnes ikke noe forbud mot å eie eller bruke jaktspisser i norge.
Hva som er tillatt i andre land ser man ikke på. Men det som er forbudt derimot... Men hvis vi skal være ærlige med oss selv, finner man fort ut at f eks sprettert ikke har så mye å gjøre som jaktvåpen. Til det blir det mye skadeskyting...selv om kanskje jeg og du er supertreffsikre. Luftvåpen er forresten tillatt i danmark også..flere land med. Men det det kreves jo ett minimum av anslagsenergi også der...gudskjelov.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Gjeddejakt

Legg inn av Lurz »

Reg
Skaukraft skrev:Hvis jeg har forstått regelverket riktig kan man ikke engang være i besittelse av en pil påmontert noe som kan minne en jaktspiss.
Regner med du mener england her også.
Du må huske den historiske bakgrunnen vettu. Bare konger og adel som hadde lov å jakte hjort. Og da kan du jo ikke ha almuen løpende rundt med jaktspisser. Ikke når kongene ikke hadde bruk for bueskyttere til krigingen sin lenger. Og såvidt jeg vet er ikke forbudet mot fotball fra middelalderen opphevet enda heller :twisted: Makta som rår...
"If it breaks you get to keep both parts"
Skaukraft
Mester
Innlegg: 169
Registrert: 17 jun 2012, 22:15
Bosted: Eidsvoll
Sted: I snikkarboda.

Re: Gjeddejakt

Legg inn av Skaukraft »

England det også ja. Men er litt usikker på om jeg har forstått det riktig.
Øyfolket har i det heletatt mye rare lover og regler, i allefall sett med våre øyne.
Et fotballforbud hadde kanskje ikke vært så dumt....
Våpni sine
skal mann på vollen
ikkje gange eit fet ifrå.
Uvisst er å vita
når på vegom ute
det spyrjast kann etter spjot.
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Gjeddejakt

Legg inn av Allan »

Om en ikke får tilslutning til fotballforbud, så kunne gjeninnføring av obligatorisk trening med langbue være et bra tiltak. 8-)
Engelske lovgivere er noe for seg sjøl. Begrensninger i åpningstider for puber som ble innført i 1916 pga krigsindustriens behov for edru arbeidskraft ble ikke opphevet før ca år 2000...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Skaukraft
Mester
Innlegg: 169
Registrert: 17 jun 2012, 22:15
Bosted: Eidsvoll
Sted: I snikkarboda.

Re: Gjeddejakt

Legg inn av Skaukraft »

Hadde med glede byttet ut volleyball, håndball og fotball med langbueskyting i gymtimene på skolen. Kanskje med bue laget på sløyden, det hadde vært noe til tverrfaglig prosjektoppgave det :D
Våpni sine
skal mann på vollen
ikkje gange eit fet ifrå.
Uvisst er å vita
når på vegom ute
det spyrjast kann etter spjot.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Gjeddejakt

Legg inn av MalaWolf »

Kanskje en skulle ha appellert til selveste Kongen for å få gjeninnført buejakt på gjedde?

Det som fucker det hele til er denne refereringen til våpenloven. Det innebærer at vi kan skyte fisk i saltvann, men ikke ferskvann... Ettersom jakt på gjedde er spesifikt nevnt i lov om innlandsfisk. Vi sidestilles i regelverket med UV-jegerene slik jeg ser det - nettopp fordi harpungevær er unntatt fra våpenloven. Men ettersom det ikke er lov å stikke fisk før den har slukt kroken i ferskvann, mens det ER lov å stikke fisk i saltvann ... kommer vi ikke lengre. Hadde vært bedre om dykkerne også ble rammet av denne loven .. så hadde vi hatt flere på vår side!
Skaukraft
Mester
Innlegg: 169
Registrert: 17 jun 2012, 22:15
Bosted: Eidsvoll
Sted: I snikkarboda.

Re: Gjeddejakt

Legg inn av Skaukraft »

Å prøve å finne logikk og samsvar i offentlig forvaltning er som å prøve å klappe med en hånd.
Våpni sine
skal mann på vollen
ikkje gange eit fet ifrå.
Uvisst er å vita
når på vegom ute
det spyrjast kann etter spjot.
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Gjeddejakt

Legg inn av Jacob97 »

Skaukraft skrev:Hadde med glede byttet ut volleyball, håndball og fotball med langbueskyting i gymtimene på skolen. Kanskje med bue laget på sløyden, det hadde vært noe til tverrfaglig prosjektoppgave det :D
Er i gang allerede :D
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Gjeddejakt

Legg inn av Bowman »

Allan skrev:Om en ikke får tilslutning til fotballforbud,
Denne historien om fotballforbud er ganske eiendommelig og fornøyelig. Det var en av Henrikene. Han ville at unge engelskmenn skulle konsentrere seg om bueskytingen. Så vidt meg bekjent gjaldt forbudet all annen idrett enn bueskyting. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Gjeddejakt

Legg inn av Bowman »

Allan skrev:Om en ikke får tilslutning til fotballforbud,
Denne historien om fotballforbud er ganske eiendommelig og fornøyelig. Det var en av Henrikene. Han ville at unge engelskmenn skulle konsentrere seg om bueskytingen. Så vidt meg bekjent gjaldt forbudet all annen idrett enn bueskyting. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Gjeddejakt

Legg inn av MalaWolf »

Vi har kjerka med oss: .. hehe ..
1 Mosebok 27:3
Så ta nu dine jaktredskaper, ditt kogger og din bue, og gå ut på marken og skyt mig noget vilt
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Gjeddejakt

Legg inn av Jacob97 »

bowman skrev:
Allan skrev:Om en ikke får tilslutning til fotballforbud,
Denne historien om fotballforbud er ganske eiendommelig og fornøyelig. Det var en av Henrikene. Han ville at unge engelskmenn skulle konsentrere seg om bueskytingen. Så vidt meg bekjent gjaldt forbudet all annen idrett enn bueskyting. :D
Dessverre er det forbudet opphevet nå... :?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Gjeddejakt

Legg inn av nidrinr »

Det er jo i grunn mange av disse lovene som fortsatt ikke er annulert som er ganske interessante.. Mener å huske at jeg hørte en forklaring på at Norge på papiret fortsatt er i krig med Frankrike. Grunnen skulle være at det aldri ble skrevi under noe erklæring på at Kalmarunionen er oppløst, derfor er Norge, Sverige og Danmark fortsatt i krig med Frankrike, fordi Sverige og Frankrike aldri offisielt har slutta fred etter 1. verdenskrig.. (Fritt gjengitt etter hukommelsen, og uten videre kildekritikk :wink: )
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Gjeddejakt

Legg inn av Bowman »

Forbudet har aldri blitt opphevet. Det er nettopp det som er morsomt.;-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar