La meg først slå fast at jeg ikke ser noen grunn til å tro at strengeklatring er historisk korrekt. Ei heller synes jeg at det skal være tillatt på historiske stevner ol.Skyteteknikk: Buen skal skytes med én hånd på midtstykkets grep og én hånd på strengen. Fingersetting på strengen skal være slik at mer enn én finger er i kontakt med pilens nokk. Man tillater således ikke det som populært kalles for "strengklatring". Det settes ingen krav til ankringspunkt, som gjerne må være variabelt.
Men: TO FINGRE I KONTAKT MED PILEN ? Det utelukker jo flere forskjellige dokumenterte (og fremdeles vanlige) skyteteknikker.
Ved strengeklatring er INGEN fingre er i kontakt med pilen.
Dette kravet utelukker mange trad/historisk skytterne som skyter "Apache" eller tre fingre under pila. Inkludert mange av de beste trad. skytterne, som derved får enda en grunn til å ikke skyte historisk. Men det kan vel være greit for de som skyter middelhavsgrep...
Såvidt jeg vet er det ingensteder dokumentert hvordan de tidlige europeere trakk pilene sine. Asia og Amerika trekker jo med allverdens rare grep. Inkludert tommel, to fingre under og tre fingre under..
Eller er det bare engelsk middelalder som er "historisk"?
Uansett kan de gamle vikinger godt ha skutt "apache" for alt vi vet.
Jeg lurer altså på hvorfor det er nødvendig å kreve to fingre på strengen for å unngå strengeklatring, når det nettopp kjennetegnes ved at ingen fingre i kontakt med pila?
K