Buejakt i Norge

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Buejakt i Norge

Legg inn av ingos »

Se linken:
http://www.hostmybb.com/phpbb/viewtopic ... rum=buster

Buejaktdiskusjon på sluttstykket.com

Her er det mange som sikkert har noe å birda med:-)
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Gøy er det iallefall :D
K
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Du hadde flere gode innlegg Ken med sakelige argumenter og det er bra noen står på.
I love Mac!

Inongogaror
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Legg inn av Stein »

Er buejakt tema her?
Da bør vi diskutere dette med våpen generelt, for det er mye vold her i verden, og tilgang til våpen skaper mye vold.
Eller kanskje det hører hjemme i et annet forum?
Ja ja. Nok om det.
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Tema her er jo løst og fast, så kan man vel diskutere flere ting. Det er vel noen med tradisjonell bue som også jakter, eller tar jeg helt feil?

Jeg er helt enig med at det er for mye vold i verden, men det utøves vel ikke vold med tradisjonell bue?

Jeg ser av tråden at en av de som har lagt inn flere innlegg, lager også buer selv.
I love Mac!

Inongogaror
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Legg inn av Stein »

Sikkert ganske mange på verdensbasis som jakter med tradisjonell bue. Nå er ikke buejakt så vanlig i Norge, faktisk ganske forbudt.
Og buejakt diskuteres i andre forum, som du lenker til, så da var mitt poeng at det hører hjemme i andre forum.
Det er mulig jeg tar feil, men jeg føler dette forumet fokuserer på fremstilling av buer og fredelig bruk av disse.
Jakt diskuteres andre steder.
Og vold kan utøves av alle våpen, eller uten våpen. Og vi ønsker vel ikke å diskutere etiske problemstillinger, når hovedinteressen ligger i fremstillingen?
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Fremstilling er å bli nr.1 på dette forumet og jeg ville bare at flere fulgte linken og diskuterte saken der.
I love Mac!

Inongogaror
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Legg inn av Stein »

Greitt.
Godtar den. Og enig i at de som har meninger om buejakt, bør fronte sitt syn der dette er naturlig.
Personlig tror jeg det er få som bør jakte med våpen fremstilt iht dette forum. Antakeligvis ingen...
Det er vanskelig å jakte vilt.
Når vilt fremstilles for jaktbar adferd, bør jeger vite hva jeger er i stand til.
Det er ikke alltid tilfelle mtp moderne jakt.
Da jeg er for human jakt, tror jeg at det på verdensbasis er veldig få personer som bør jakte med annet enn innskutte moderne våpen.
Selv jegere med innskutte moderne våpen bommer.
Da tør jeg ikke tenke på hva en jeger med historiske buer kan forårsake...
Vel vel, det er vel bortimot det siste jeg har tenkt å uttale om denne saken...
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

For en person med god etisk sans og som treffer det som skytes på, så burde det være lov.

Det at jegere med moderne våpen også bommer er jo bare tullete, for da har vedkommende sikkert skutt på for langt hold og/eller ikke vært sikker på å treffe.

Det er liten forskjell på å bomme på 100 meter og å bomme på 15 meter, enten det er med bue eller pangpang. Det handler vel kun om å være 100% sikker på å treffe. Og det kan man vanskelig sikre seg, utover å ha en ferdighetsprøve.

Men sett at man hadde tillatt buejakt, så er det vel som Stein sier, at det kun er et fåtall som kunne eller burde få drive med det.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Legg inn av Stein »

Det at jegere med moderne våpen også bommer er jo bare tullete, for da har vedkommende sikkert skutt på for langt hold og/eller ikke vært sikker på å treffe.
Det er dessverre slik at noen ikke har talent for skyting. Dagens krav til en jeger er så lave, at alle som ønsker å få godkjent skytebane-prøve, klarer det, bare de prøver mange nok ganger. Og de får prøve så mange ganger de ønsker.
Og en geværkule som treffer litt utenfor der den skal, kan klare å drepe dyret allikevel. Men det skadeskytes mange dyr hvert år. Noen av forklarlige uhell, men mange av jegere som ikke burde vært ute i skogen. Det er mange som ikke takler stresset i jaktsituasjonen.
En bue i en slik jegers hånd, vil ikke være greitt.
Nå skal det sies at jeg er for strengere krav til skyteprøve, uansett våpen.

Ja ja, jeg begynte med å skrive at buejakt bør diskuteres i annet forum, og her holder jeg på.... Får gi meg da.
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hehe, det er vel ikke noe galt i å ta en diskusjon her heller.

Men vi er enige der. Det burde være såpass strenge krav at prøven faktisk har en hensikt.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Here we go again... For eller mot buejakt er vel ikke dette forumet for uansett.
Men å nevne at det går an må være lov.
få som bør jakte med våpen fremstilt iht dette forum. Antakeligvis ingen...
Dette er jeg sterkt uenig i. Faktisk i hele posten din. Blir litt provosert faktisk, av så sterke meninger som synes så dårlig fundert. Sett deg inn i hva buejakt er f.eks. www.nbjf.net, les om kom tilbake.

Å bruke feilene med dagens norske storviltjakt(som er bedre enn sitt rykte) som argumenter mot buejakt på generelt grunnlag blir feil.
Dyret kjenner ikke hva slags bue pila kom fra, og all jakt forutsetter at jegeren bare løsner skudd når han er sikker på at det vil være umiddelbart dødelig. At noen slurver med dette kan ikke brukes som argument mot noen spesiell jaktform. (det første til å bli forbudt bør vel være fuglejakt med hagle, etter denne filosofien..)

Det som uansett IKKE kan benektes, er at buer og piler ER VÅPEN, livsfarlige sådanne. Enten en jakter med dem eller ei.

Ikke glem det,

K
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

..Men gjedde er det lov å jakte på med pil og bue også her i forbudtlandet.. :? Når det er sagt mener jeg at det ikke er våpenet det jaktes med som er det vesentlige, men at brukeren av våpenet behandler både våpen og byttedyr med respekt.
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Buejakt

Legg inn av ingos »

Er det andre fiskearter som det er lovlig å jakte på med bue i Norge?
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2381
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Så vidt meg bekjent er det kun gjedde som er lov å fiske med bue. Det er fordi gjedda står i en særposisjon når det gjelder jaktmåter. Det meste er tillatt. Også bue.

Ken kan sikkert mer om dette enn meg, men jeg mner å huske at buejaktprøven i Danmark er streng. Man skal skyte på seks dyrefigurer på ukjent hold 0-30m. 5 av 6 skudd skal i hjerte-/lungering. Man får kun lov til å jakte med utstyret man har skutt opp med og det er minstekrav til energien pilene skal ha. Om skytteren gjennomfører skytterprøven med langbue er det imponerende, men det er folk som faktisk gjør det og jakter med det.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar