Tommelring (bilder)

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Tommelring (bilder)

Legg inn av Kviljo »

Etter inspirasjon fra Stig, lagde jeg meg en tommelring av lær i dag. Brukte 2.5mm rårandslær, fuktet det, og formet den til tommelen. Etter at den hadde tørka satte jeg den inn med tyntflytende superlim. Jeg har jo ikke prøvd den ennå, men det kjennes ut som om det kommer til å fungere.

Bilde

Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
PunyV
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 17 aug 2007, 09:37
Sted: Pepperstad, Vestby, Akershus.

Legg inn av PunyV »

Hei! Som den ferskingen som jeg er, så lurer jeg på hva en slik en tommelring gjøre for noe? Den ser jo flott ut og alt sånn, men funksjonen?

Jeg har enda ikke skutt en pil med tradisjonell bue, så jeg har ikke så mye peiling enda, men jeg lærer fort?.... :D
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Ringen brukes i forskjellige varianter i asiatisk bueskyting (asian release) til å trekke strengen, istedenfor det vanlige vestlige "trefinger" grepet.
Ganske god forklaring på denne sida: http://www.koreanarchery.org/
Klikk på linken "Thumb ring release" i venstremargen. Også en video litt ned på hovedsida.
Søker bilder du på nett på "archery thumb ring" finner du mer. Hvis du prøver så pass på, pila kan gå et helt annet sted enn du er vant til :o
"If it breaks you get to keep both parts"
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Den ser fin ut. En annen måte å få lær stivt på er å legge det en stund
i ren husholdnings salmiakk. Oddbjørn.
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Tommelringer er fine saker, når du bruker en slik en, overføres kraften fra buen mye mer rett gjennom pilen, og gir den større utgangshastighet.

MEN: Dersom du er høyreskytter, må du legge pilen på høyre side av buen, fordi dette grepet dreier pilen mot venstre, og dermed klemmer den fast mot buen.

Koreanernes måte å holde/slippe pilen på, er meget effektiv, og ganske enkel å lære seg. Tyrkerne har en annen og enda mer effektiv måte å gjøre det på. De bruker en ring med en mye mindre leppe som snur innover, og som strengen hviler på. Og så klemmer de bare sammen tommel og pekefinger. Så er det bare å løsne grepet, og nesten all energien kanaliseres parallelt med pilens lengdeakse. Har ikke prøvd denne måten dessverre, men kanskje noen andre på forumet har gjort det?

Det er også verdt å merke seg Lurz' ord om at pilen kan gå et helt annet sted enn du er vant til, høyredreiningen kan i begynnelsen være overraskende stor ...
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Har du fått testet ringen enda Ivar. Når du får øvd litt ser du at pilene går noe fortere, og det betyr også enda lengre... :D

Lars
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Satser på å teste den på onsdag. Det blir moro! Tror gjerne at man får mer hastighet med et slikt trekk, både fordi strengen bøyer mer direkte rundt pila, og ikke rundt tre breie fingre, og at man derfor trolig kan trekke en tomme lengre uten at buen merker det. Dog, jeg lurer litt på om det er nødvendig å ha så trang nokk at pila sitter fast på strengen av seg selv?

Jeg går med skumle planer om å mekke meg en hornbue, så til da må jeg ha klart å beherske teknikken, håper jeg. Bare hornet kunne dukke opp snart så :twisted: 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Det er definitivt en fordel med så trang nokk at pilen sitter av seg selv, fordi du ikke har noen muligheter til å kontrollere den med fingertuppene når du bruker tommelringdrag. Men du verden så moro det er når du får det til! Selv har jeg fått mer og mer sans for den asiatiske måten å skyte på.

Vi forventer rapport etter testskytingen! Men ikke skyld på oss om pilene havner på steder de ikke burde havne på!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Skaut noen timer med ringen i kveld, og det gikk jo helt fint. Måtte bare korrigere for at pila ville gå mot høyre. Treffprosenten var ikke særlig dårligere enn vanlig heller (selv om den ligger rimelig lavt :wink: ).

Superlimen sprakk litt, men den beholdt forma og var igrunnen ganske behagelig å skyte med. Og duverden så rent slippet blir!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Legg inn av Stein »

Så tommelringen til Ivar på mandag, og det var den første tommelringen jeg så på nært hold i mitt liv. Da kom jeg til å tenke på at det å skyte piler, ikke er plain tekst. Svake fingrer skal prøve å holde en pil inntil strengen så lenge et trekk foregår, og deretter raskt forlate samme streng, uten å ta skade av det. Alle som har skutt piler med buer utover barnestadiet, vet at det vil gjøre vondt innen kort tid. Så beskyttelse har vært med fra begynnelsen av.

Finnes der i det hele tatt noen indikasjoner om hvordan en skjøt med bue i Skandinavia, eksvis for 500 år siden? Mtp hvordan fingrene ble beskyttet?

Så et innlegg om salmiakk mtp å få læret hardt. Hvor godt er en salmiakkbehandlet tommelring på en svett finger? Kanskje uproblematisk, men har noen testet dette i praksis?

Det var noen som ønsket mer info om et buefragment funnet på russisk side, med noen runeinskripsjoner. Jeg kan undersøke dette, dersom jeg får litt flere data å forholde meg til. Har muligheter for å oversette artikler fra russisk dersom noen har behov for det. I mindre skala.
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Ang fingerbeskyttelse fra begynnelsen av. Tror ikke nødvendigvis det. Ifølge Saxton Pope (Hunting with the bow an arrow) skøyt Yana-indianeren Ishi med tommeltrekk (Yanaene skal ifølge Pope være den eneste indianestammen som gjorde det), uten beskyttelse. Tommelen hans var blitt så herdet av langvarig bruk at han ikke trengte det. Det kan vel gjelde trefingertrekk også. Selv om det høres tvilsomt ut når det gjelder tunge buer.

Skyter selv uten beskyttelse på 35 pund, men jeg vil helst ha tab over. Men så har jeg bare skutt noen få år :)

En annen artig observasjon er at når Ishi slapp pila roterte buen i hånda hans. Høres det kjent ut for dere som kjenner til Japansk bueskyting?
"If it breaks you get to keep both parts"
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Laget noen fingerbeskyttere til tre fingre under for en del år siden.
Hadde da bare vegetabilsk garvet lær til rådighet(som ikke er særlig
egnet til det formålet). For å gjøre læret hardere la jeg dem i salmiakk, dette fungerte fint og jeg har fortsatt alle fingrene i behold. Oddbjørn.
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Fingerbeskyttelse er ofte ikke nødvendig på buer som ikke er veldig kraftige HVIS du har fått skutt inn
hånda over litt tid eller har antydning til arbeidsnever (Smed Pelle hadde sikkert noe tilsvarende okselær i nevene).
Dette er også avhengig av hvor mange piler du skyter, stubbejakt i skogen en dag merkes ikke, men trening på
blink en times tid merkes mer. I en jakt- eller krigssituasjon tror jeg fokuset er litt annerledes.
Strengtykkelsen og materialet spiller naturligvis også inn.

Lars
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Oddbjørn, hva slags lær er best egnet til finger beskyttelse?
Jeg har gjort et par forsøk med garving av elghud, en bit er barkgarvet og så fettet og mykgjort, en annen bit er fettgarvet.
Kan noe av det brukes til en fingertab?
Garving av skinn er såpass arbeidkrevende at lysten til bare å skjære og teste er noe redusert :roll:

Lars
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Kromgarvet lær et best til dette formålet. Vegetabilsk garvet lær får
som regel et skikkelig søkk etter buestrengen og gir ikke så rent slipp.
Man får prøve seg fram. Det beste er Cordovan (mulig det er veg. garvet)
Oddbjørn.
Svar