Tørking av alm

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Loma
Nybegynner
Innlegg: 19
Registrert: 05 okt 2021, 21:39
Bosted: Haugesund

Tørking av alm

Legg inn av Loma »

Hei folkens! Har fått høstet en del alm (vestlandsalm om det betyr noe) og lurte på om hvordan tørke de fortest men sikkert. Kan jeg ta av barken nå? Eller sprekker alm lett? Stokkene er vel mellom 10 og 15 cm i diameter og er splittet. Har ligget i garasjen en liten uke. Setter pris på alle tips!
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Tørking av alm

Legg inn av Lurz »

Viktigste er at du smører noe på endene av stokken for å hindre at det tørker for raskt der, og forårsaker sprekking. Bør helst gjøres med en gang treet er felt. Lim, maling, el. Jeg syns vanlig hvitt sløydlim er det enkleste.

Når det gjelder tørking ellers er det mange meninger. Noen vil ha barken på, andre vil ta den av. Selv foretrekker jeg å ta den av raskt, da er det lettest. :)

Vil du tørke et emne raskest mulig kan du redusere bredde og tykkelse jevnt hele veien, til litt over de største dimensjonene du tenker den ferdige buen skal ha. Spenn den gjerne fast til en lektebit for å hindre vridning.
"If it breaks you get to keep both parts"
Loma
Nybegynner
Innlegg: 19
Registrert: 05 okt 2021, 21:39
Bosted: Haugesund

Re: Tørking av alm

Legg inn av Loma »

Ja, har smurt endene med hvit trelim. Har også hørt begge deler, men høstet et par stokker av rogn og hassel med diameter på mellom 6 og 10 cm. for litt over en måned siden og tok av barken med en gang. Da sprakk de opp langs hele ryggen etter et par dager. Et par av emnene lå i garasjen, et par andre i en kjølig kjeller med rundt 60 % luftfuktighet. Er redd det skal skje med almestokkene, men samtidig hadde det vært greit å fått av barken før den tørker helt fast. Har ikke jobbet med alm før så vet ikke hvor lett de sprekker.

Men ja, jeg vet også at det er mindre sjanse for at de sprekker hvis jeg lager de om til nær ferdige dimensjoner, men det vil ta en del tid da jeg har åtte emner og ikke båndsag.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Tørking av alm

Legg inn av nidrinr »

tørk med bark på og lim endene. Splitt gjerne opp stokken, litt sprekker på den sida det skal jobbes bort treverk på gjør ingen verdens ting. På alm er det lett å fjerne bark fra tørka stokk også.
Loma
Nybegynner
Innlegg: 19
Registrert: 05 okt 2021, 21:39
Bosted: Haugesund

Re: Tørking av alm

Legg inn av Loma »

Ok, da gjør jeg det. Takk for tips!
Svar