Draktkrav.

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Svar
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Draktkrav.

Legg inn av Ingis »

BEKLEDNING
"Bekledningen skal være historisk etter beste evne og gjelder spesifikt for deltakelse i utendørs Norges Mesterskap i historisk bueskyting. For deltakelse i andre konkurranser er krav til bekledning opp til arrangøren og skal således annonseres på forhånd."

Dette er sikkert en årsmøtesak, men det blir interessant å se hva som dukker opp på årets NM av diverse.
Med dagens "krav" til bekledning hvor tidsepoken går helt fram til 1900 kan man jo egentlig stille opp i hva som helst med unntak av plastikk. Jeg skjønner nå at jeg har misforstått ordet krav, og dette ordet finnes jo heller ikke i våre regler?
Det blir litt trist å være i vikingbyen Gudvangen i 2022 hvor et fåtall gidder å stille med vikinghabitt eller tilsvarende.
Nei, jeg trodde ikke at jeg skulle oppleve å si at: "Like godt å fjerne hele draktkravet". Man kan jo allikevel stille i hva som helst. Alle skal med. :?:
"Back to nature!"
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Draktkrav.

Legg inn av Allan »

Men "historisk bue" er jo i NL- sammenheng definert som før 1900. Det er likevel forsvinnende få som har stilt i drakt som dateres til etter 1450, så den kronologiske spredningen er foreløpig ikke så stor.

Skulle man forventa vikingantrekk når medarrangør eller sted har vikingtidstilknytning, burde man hatt antrekk fra eldre jernalder da vi var på Veien, og skulle folk måttet oppgradere til et tidlig 1200- tallsantrekk nå til helga, da det er den historiske epoken som er tydeligst representert på Hadeland? Det blir vel litt mye å vente av folk?
Jeg er ikke uenig i at det vil gi en god opplevelse, men det er vel litt utopisk. Jeg er frista til å sy flere antrekk, men jeg har vel ikke lyst til å legge ressurser og tid på en periode jeg ikke kommer til å sysle med. Da synes jeg det er bedre med historiske antrekk i utvalg, heller enn å møte noe som er helt moderne, som man kan risikere hvis kravet droppes helt.

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Draktkrav.

Legg inn av Are »

Dette er jo et tema som har vært oppe mange ganger. Selv har jeg drakt fra brpnsealder, romersk jernalder, folkevandring, yngre jernalder,tidlig 1300-tall og tidlig 1800-tall. Tror alle draktene har vært brukt på et eller annet NM. Så jeg vil vel si at jeg står for en god kronologisk spredning.

Dette er ikke noe jeg forventer at folk skal ha. Vi har i draktkompendiet, gjengitt i NL-manualen så vidt jeg husker, definert hva som bør være et minimum.

Det har på i alle fall et årsmøte tidligere vært fremmet forslag om å fjerne draktkravet. Vi var kun en liten håndfull medlemmer som stemte for å fjerne det. Et klart flertall stemte for å beholde det.

Selv stiller jeg i folkevandringsdrakt med skytterutstyr fra en helt annen tid nå til helga.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Draktkrav.

Legg inn av Ingis »

Vi får se hva som dukker opp på årets NM, så har vi kanskje noe mer konkret å diskutere på et årsmøte. :|
"Back to nature!"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Draktkrav.

Legg inn av Are »

Apropos årsmøtet: Hvor blir det av årets årsmøte mon tro?


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Draktkrav.

Legg inn av Bowman »

Jeg tror vi
Må stille i et historisk antrekk uavhengig av hvilken historisk epoke arrangørstedet er knyttet til.
«Veien» er vel et jernaldersted.
Jeg stiller i et historisk antrekk, sannsynligvis sent 1400 talls tysk/skandinavisk stil hvis jeg får alt ferdig.
Jeg tror det blir problematisk å kreve antrekk tilpasset historisk sted, og det har vel heller aldri vært intensjonen.
Historisk antrekk laget etter beste evne fra tidenes morgen og frem til 1900 er raust og det må det være. Håper nivået stiger i riktig retning fremover.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Draktkrav.

Legg inn av Are »

"Veien" er et eldre jernaldersted. Siden gravene er fra forskjellige tider, og det er funnet spor etter i alle fall tre langhus der, er det vrient å gi en eksakt datering. Men de har siktet seg inn på det som kalles romersk jernalder. Noen hundre år før vikingtid.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar