Krigspil til lek og moro

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Krigspil til lek og moro

Legg inn av Jæger »

Dette er ikke ment som forslag til ny pilklasse, bare litt løse tanker om ei norsk krigspil basert på brodder/brynjebrytere fra Bergen og Oslo.
Kjøpte noen spisser av Ivar her forleden, basert på funn fra Bryggen. Datering ca. 1100-1400. Allan har også funnet noe liknende fra Oslo.
Vi kjenner dessverre til få skaft fra middelalder som ikke er jaktpiler. I samme kontekst som spissene fra Bergen er det (minst) tre delvis bevarte skaft. De er også å se i toved-tråden, i monteren som er avbildet ligger også broddspissene.

De hele skaftene fra middelalder er stort sett relativt korte. Hva med å ha det litt gøy med å lage ei pil innenfor enkle rammer og skyte litt på noe gøy på halvlangt hold og artilleri på lenger hold?

Bergen-skaftene (lenke til musit) ser ut til å være relativt parallelle omtrent en tredjedel eller så, med denne delen plassert litt foran tenkt senter.
Den ene har en del bek med merker etter surring. Med godvilje kan man tenke at hele beken har dekket omtrent de bakerste 20 cm.
Jeg holder på med to piler i skrivende stund, tenkte å ha de med på Re til helga. Her er noen enkle ting jeg har knotet ned:

Broddpil

Løst basert på skaft- og spissfunn fra middelalder

Spiss
Spiss: Brodd/brynjespiss type Bryggen (BRM0_064010) med spiss tange. Lenke til musit.
Lengde omtrent 70 mm pluss tange.
Innskjeftingen surres med lintråd eller sener og dekkes med never eller bek.

Skaft
Skaft av C-typen. ‘Fiskefasong’ med C-nokk(flat-oval). Den enkeltes trekklengde bestemmer skaftets lengde.
Treslag: Furu, bjørk og ask.

Fjær
Minimum 150 mm lengde. Gjerne mer.
Naturlige farger (hvit, grå, brun, etc.).
Fasong: Naturlig avslutning bak. Rett eller konvekst snitt. Det strebes mot et langt og lavt snitt. Helst over 5mm foran og mellom 10 og 15mm bak.
Surres med lintråd (natur, brun, sort)minimum 3 tørn foran og bak fjøra, og minimum 45 tørn langs fjæra. Gjerne litt ujevn avstand. Surringen fortsetter bakover og ender opp som nokksurring.
Bek under fjærparti er valgfritt.


Kom med tanker og innspill!

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Sist redigert av Jæger den 12 sep 2020, 23:09, redigert 2 ganger totalt.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Krigspil til lek og moro

Legg inn av Are »

Dette er spennende Jæger. Alt for få norske krigspiler, eller brodder som det den gang ble kalt, er blitt lagd i moderne tid.
Jeg har selv en del slike spisser løst basert på funn fra Oslo. Mener å huske de var anslått å være fra borgerkrigstida.

Men med min trekklengde på 30" (til munnviken) blir pilene grusomt lange sammenliknet med originalene. Tanker vedrørende dette?


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Krigspil til lek og moro

Legg inn av Jæger »

Høres ut som du må spikke piler, Are 8)
Jeg lagde mine 27'' lange av 23/64'' tettvokst furu med en drøy spine, ca. 110.
30'' er vel en smal sak med stive 3/8'' eller 10mm. Hvis det er ønskelig med trekk til øret så er det bare å legge på spine og/eller tykkelse.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Krigspil til lek og moro

Legg inn av GreenMan »

Morro - har kjøpt en slik spiss selv og skal få mekka en pil av det, men som skytekonkurranseform er det jo litt heftig med spisser til et par hundre lapper per stykk ;)
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Krigspil til lek og moro

Legg inn av Allan »

Are skrev:Dette er spennende Jæger. Alt for få norske krigspiler, eller brodder som det den gang ble kalt, er blitt lagd i moderne tid.
Jeg har selv en del slike spisser løst basert på funn fra Oslo. Mener å huske de var anslått å være fra borgerkrigstida.

Men med min trekklengde på 30" (til munnviken) blir pilene grusomt lange sammenliknet med originalene. Tanker vedrørende dette?


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Tanker om trekklengde:
i linken til Jæger er det ei pil som er knekt, nåværende lengde ca 65 cm. Forøvrig er pilmaterialet ganske fragmentarisk. Det vi (stort sett) har av intakte pilskaft kommer fra en klar jaktkontekst i fjellheimen.

Disse spissene kjenner vi bare som funn uten bevart skaft.
Kan det tenkes at de kan ha vært lenger enn noen - og - seksti centimeter?

De hører bestemt ikke med til utstyr til jakt, der er de uegna. Det er ikke gitt at vi kan slutte at de har blitt brukt på samme skaftlengde som til jakta.

Spissene er datert til høymiddelalder, samtidig med tovedbue type A, for eksempel. Fritt etter teksten til Ivar kan lengden (basert på de funn vi har) ha vært mellom 180 og over 200 cm.

Hva tenker vi om bue på to meter og pil på 60 cm?

Jeg stiller da spørsmålet: kan krigspiler i norsk middelalder ha hatt skaftlengde opp mot 30"? I mangel på håndfaste "bevis" i form av bevart skaft i hele sin opprinnelige lengde med brynjebryteren montert, hva kan vi ta sjansen på å tillate oss å anta?



Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Krigspil til lek og moro

Legg inn av Are »

Fint innspill Allan. Har for bare noen få minutter hatt min type A i hånda. Den er over to meter og i følge Eirik har den fint tålt 33"

Men hvis vi ser noen hundre år tidligere mot de danske myrfunnene finner vi noen krigspiler. (Husker ikke funnstedet/-ne) Disse har jo store likhetstrekk med jaktpilene funnet i Norge. Noen som har oversikt over lengden på de pilene?


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Krigspil til lek og moro

Legg inn av Jæger »

Bare et ukvalifisert innspill om skaftlengde:
Om man tenker seg at Hirdskraaen og desslike dikterer at en mann av en viss stand skal kunne stille med håndbue og to eller tre tylfter piler; jeg tenker at pilene er laget av - eller i det minste til - mannen som skal bruke dem.
Om det sentralt var lagret piler av en standardlengde med toleranser opp- og nedad kan jeg ikke uttale meg om.
Sist redigert av Jæger den 13 sep 2020, 13:14, redigert 2 ganger totalt.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Krigspil til lek og moro

Legg inn av Jæger »

GreenMan skrev: 13 sep 2020, 10:09 Morro - har kjøpt en slik spiss selv og skal få mekka en pil av det, men som skytekonkurranseform er det jo litt heftig med spisser til et par hundre lapper per stykk ;)
Disse er nok relativt lette å smi selv. Men de er jo omtrent evigvarende, lett å rette opp eller kvesse. Vi skyter jo fra før smidde spisser av ymse sorter og priser i lengdeklassene på mer eller mindre steinete jorder.
Fordelen med brodder er at de i liten grad (om noen?) ødelegger blinkmateriell og er realtivt enkle å trekke ut.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Krigspil til lek og moro

Legg inn av Allan »

Are: hva gjelder lengden på pilene fra Danmark i eldre jernalder måtte jeg slå opp i "Pfeil und Bogen". Der kan man lese følgende:

* Torsbjerg (3. eller 4. århundre) : 26 - 35 tommer (68 - 92 cm). Tjukkelsen oppgis til ca en halv tomme, eller 1,31 cm.

* Nydam engmose:

Pilskaftene varierer mellom 63 og 85,4 cm, de fleste måler 75 til 80 cm [29 ½ - 31 ½ tommer].

For øvrig er målene på intakte buer fra Nydam hhv 180, 185 og 195 cm.

* Vimose, 2. eller 3. århundre:
Ei pil med 11 cm lang spiss er 93 cm lang. Det kommer ikke fram om det er totallengde, men jeg antar det sånn jeg leser teksten, i så fall er skaftet da ca 82 cm [32 ½"].


Min oversettelse.
Tall og omregninger er rett fra boka. Ved manglende omregning står min utregning i [klammer].


Sent fra min SM-G973F via Tapatalk




Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Krigspil til lek og moro

Legg inn av Allan »

Her er det et par bilder av funn:
https://www.unimus.no/felles/bilder/web ... &type=jpeg

Og så min litt kjapt smidde spiss. Den er litt grov i formen, men det er den første av det som må bli to tylfter til slutt Bilde
Hva gjelder kravene til bue og piler i landvernbolken i landsloven, gjelder det samme som for annet utstyr: bøndene (les: innbyggerne) i et herad eller skipreide var ansvarlige for å ruste folk til forsvaret. Vi snakker om et desentralisert system. Om kongen sitter på materiell sentralt er ikke nevnt, siden det er folkets forpliktelser som omtales. Det kan ha eksistert, eller ikke. Det veit kanskje noen andre mer om enn jeg.BildeBilde

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Krigspil til lek og moro

Legg inn av Are »

Takk Allan. Bra du har kontroll på lektyren.

Det er jo langt før i tid, men det gjør det jo ikke mindre sannsynlig at brodder kunne hatt rundt 30" lange skaft. Kult


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Krigspil til lek og moro

Legg inn av Allan »

Ja, det langt tidligere, men det virker som at langbua finnes videre her hos oss (eller om den plukkes fram igjen) siden toved A fyller samme nisje. Skal en sammenstille de indisier man har, og prøve å gjøre et overbevisende ressonement av det, meiner jeg lengden på disse toved A (som i sin tur kan sannsynliggjøre at det har vært brukt heltrebuer i samme format) er et av de sterkeste.

Det er få eller ingen krigspiler bevart noe sted i Europa. Unntakene er de spesielle omstendighetene i myrofringene i Danmark og Mary Rose. Men - som en kan se av de to ulike kontekstene - teknologien som fyller bueskytter- i- krig- nisja er lite forandra på over 1000 år. Det har sjølsagt eksistert variasjoner og utvikling i tidsrommet mellom, men til en viss grad må en vel si at formen følger funksjonen her.

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Krigspil til lek og moro

Legg inn av Jæger »

En kan ha mye moro med disse. Var en fototur oppi Setesdal med en kamerat for å besøke en kompis som bor på Langeid. Det var på hans jorde Langeidfunnene ble gjort. Hadde med meg bue og piler. Skjøt både oppover og bortover, broddpilskyting med historsisk sus. Ser frem til Re Bilde

Bilde
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Krigspil til lek og moro

Legg inn av Are »

Hadde en hyggelig prat med Tobben69 tidligere i dag.
Siden vi har omtrent like bløt humor kom vi på i anledning denne tråden disse:
"Band of broðða" og
"Broðða in arms"

Beklager...


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Krigspil til lek og moro

Legg inn av Jæger »

Huff, ja...det er vel jeg som skal beklage...
Får sånne mer eller mindre dårlige ordspill fra et grumsete tjern i hodet hele tida. Og klarer ikke alltid å holde inne med alt. Noen er ikke så helt gale, men forutsetter at mottaker er like mør i humoren. Her inne er vi mange som er på bølgelengde :lol:
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar