Dere som kjøper eksotisk hardved

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Dere som kjøper eksotisk hardved

Legg inn av KEn »

Nei jeg skal ikke mase om regnskog.

Støvmaske!

Pussestøv fra Massaranduba, rosewood, ibenholt, bubinga og slikt, særlig Massaranduba gir meg skikkelige bihule problemer og hodepine, derfor bruker jeg alltid støvmaske.
I går skulle jeg bare (skulle bare..) høvle et Massaranduba-emne så jeg gadd ikke å finne støvmaska, Tabbe!
Flaske tett i nesa, bihuler og kraftig skallebank i hele går kveld.



K
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Amen, og glem ikke Barlind og Gullregn. Det er ikke sikkert du merker
noe første gangen, men etter gjentatte eksponeringer kan man få problemer.
Etter å ha arbeidet med Barlind i mange år får jeg nå skallebank hvis
jeg ikke bruker maske. Bedre føre var.
Oddbjørn.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Det er flere her i byen som er klar over det. Selv forholdsvis ufarlige tresorter som eik og bøk er kreftfremkallende i støvform. Høvling og sikling gir mindre eksponering enn sliping. Stovmasken ligger klar på mekkerommet mitt i alle fall.

Du nevner gullregn Oddbjørn, ikke alle vet at det er samme giftstoff som nikotin. Det trengs ikke innhaleres for å virke, fungerer også gjennom huden :shock:

Andre sorter tre som f.eks. wenge kan gi lammelse ved flis. Hvem sier buemaking ikke er risikosport :D
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Dobbelt amen, jeg bruker en slik:

Bilde
3M 4000
Kanskje litt overkill, men man kan aldri være for forsiktig. De høye uførhetstallene blandt sløydlærere skyldes ikke bare manko på fingertupper. :wink:
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Är ener giftigt? :?:
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Einer er i seg selv ikke giftig, og skulle som sådan ikke representere noen fare for buemakeren. Tvert i mot, planten har vært flittig brukt mot det meste i folkemedisinen. Bærene (kongler, strengt tatt) har vært, og er brukt som smakstilsetning i marinader, brennevin (genever), som krydder til kjøtt osv. I tradisjonell ølbrygging brukes den ennå, da hele eineren kokes i vann, og utkoket - einerlaugen - brukes i bryggingen, samtidig som det er et utmerket vaskemiddel. En såre nyttig plante, altså!

Men: Bærene inneholder eteriske oljer, glykosider, flavonider, garvestoffer, bitterstoffer og harpiks. Særlig de eteriske oljene irriterer nyrene, og de kan også føre til sammentrekninger i livmoren. Følgelig bør gravide og personer med nyreproblemer ligge unna einerbærene. Men jeg regner med at de fortsatt kan lage buer. Og en støyt genever mens man beundrer sin nylagede bue er jo slett ikke av veien ...!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Tack för den informativa texten :D
Svar