Pund ingen hindring?

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Pund ingen hindring?

Legg inn av Are »

Har bladd litt på noen engelsek forum der det er folk som skyter med kraftige buer, 100+ pund. Og folk snakker om at buer på 60 pund er tunge. Fant bilde av en som skyter med 120 punds krigsbue :shock:

Rull litt ned på denne siden:
http://www.robdoornbos.com/etas-archery ... itstart=12

Jeg føler at vi henger litt etter i Norge. Er det flere enn meg som liker kraftige buer her. Tror jeg må skaffe meg en langbue med 120#/32" eller noe :)
Sist redigert av Are den 03 sep 2006, 11:27, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

120lb Self Yew Longbow, This is Mary and she is gorgeous.
Bilde

Absolutt gorgeous!

Det står så mye mer respekt av en slik bue enn en fiskebollebue.
Skulle gjerne skutt med en slik, men fiskebollene mine svikter meg :roll:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

Nettopp derfor jeg har lyst til å arrangere en stridspillengdekonukranse. Sånn at ikke det nytter å vinne ved hjelp av strikkepinner, men kun rå styrke vil være det som gjelder ;)

Først må jeg lære meg å bruk 75 punderen så kan jeg begynne med sterkere lut etterhvert...
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Veldig god idé dette, GreenMan! Strikkepinner er OK når du er ute etter meter, men det er noe eget med skikkelige piler der du hører susen i fjærene. Kanskje du kunne trekke opp grunnlinjene i en slik konkurranse?

Ellers er jeg grunnleggende uenig i at det bare er rå kraft som teller. Etter å ha skutt en del med mine to buer på henholdsvis 110#/28" og 119#/28", tør jeg påstå at teknikken er helt avgjørende! Uten teknikk greier du knapt å spenne såpass tunge buer (og bare nevnt i forbifarten: fotarbeidet er veldig viktig! Se på skytteren med 120-punderen på bildet!). Jeg har litt problemer med ankringen med 119-punderen ennå, men det er bare et spørsmål om trening! Men i lengdeskyting ankrer du ikke, og da blir det jo atskillig enklere.

Må vel også si at hvorvidt en bue er tung eller ikke, avhenger svært mye av hva du skal bruke den til. 60 pund og derover er ganske tungt til presisjonsskyting, jeg skjøt en gang en 60-pils konkurranse med en 70 punds bue, og det kjentes flere dager etterpå! Å skyte tre piler med 110-punderen i er derimot ikke noe problem.

Jeg oppfordrer herved så mange som mulig til å prøve seg på tunge buer, det er skikkelig artig! Og etterpå kjenner man virkelig at man har skutt med pil og bue!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Jeg er med! Selv om jeg nok må jobbe litt før jeg har mye tjangs på en 120 punder :lol: .... eller en 70 punder for den saks skyld :oops:

Vi snakket litt på NM om å videreutvikle lengdeskyting som aktivitet, og var så vitt inne på klasseinndeling, det eneste vi kom frem til var at det ville bli komplisert. Nå er det imidlertid sånn at andre har klart å snekre sammen regelverk for dette, så da burde vel vi greie det og.
Det er ikke sikkert at vi bør kopiere noen andres regelverk, men det kan i hvertfall brukes som et utgangspunkt.

Dette er utdrag fra: UNITED STATES NATIONAL ARCHERY ASSOCIATION
FLIGHT COMMITTEE PRIMITIVE BOW FLIGHT RULES:

hele regelverket kan leses HER

PRIMITIVE BOW TYPES:
1. PRIMITIVE SELF BOWS
2. PRIMITIVE SIMPLE COMPOSITE BOWS
3. PRIMITIVE COMPLEX COMPOSITE BOWS
4. PRIMITIVE TURKISH STYLE BOWS

Arrows:
D. Primitive Bow Conventional Flight Arrows, The minimum arrow length is twenty three (23) inches
E. Primitive Bow Broadhead Flight Arrows, Total weight of the arrow and broadhead combined shall not be less than 500 grains

Weight Classes:
MEN - 50 pound bows and under.
MEN - Unlimited weight class bows.
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

For øyeblikket ser jeg ikke behovet for å lage en haug med klasser avhengig av hva slags bue man bruker. Hvis man skulle gjort en ny deling, kunne man kanskje heller sagt
Opp til 50 pund, kjønnsuavhengig
51+ pund, kjønnsuavhengig

Joachim referer til et amerikansk regelverk der de skyter med butikkjøpte jaktspisser. For meg vil det være mer naturlig å bruke det engelske systemet utviklet for BLBS. I lengdeskyting skyter de 3 lengdeskytingspiler og 2 "standard arrows", totalt 5 piler. Disse to piltypene måles hver for seg. Alle kan derfor delta i to lengdekonkurranser.

Regelverket for standard arrows (BLBS):
Minimum requirement for standard arrow is:

Shaft Thickness = 3/8" minimum, made of ash or poplar
Shaft Length = 31.5" from nock to the start of the Forged head
Fletch = 6" long triangle cut and no less than 3/4" high at the highest point.
Head = Hand Forged type 10 Bodkin or similar Type 16
Overall weight of arrow = No Less than 52grams.

Det har jeg sansen for :) Lengdeskyting med smidde spisser.

Nils har helt rett. Det er mye teknikk inn i bildet, men man må LITT saft i armene. De fleste i England som driver seriøst med lengdeskyting med kraftige buer har også et vanvittig langt trekk. Det lengste jeg har funnet er på 36", og mange er over 32". Selv klarer jeg å trekke til 32'" uten større problemer, det er pillengden som stopper meg. :P
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hva med en ny form for konkurranse, der man måler gjennomslagskraft?
Der vil det være en fordel med kraftige buer, langt trekk og smidde spisser :wink:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Forsåvidt interessant, men jeg klarer ikke helt å se for meg konkurransen. Skal man skyte gjennom noe (råblauta oksehud), eller skal man måle utgangsenergien, eller hva er tanken? Kanskje det er noe som kan foregå som tester i forbindelse med samlinger vi har, heller enn en konkurranseform. Men det er nå min mening, jeg er uansett glad i å skyte hull i ting jeg :D
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Her er det vel bare fantasien som setter grenser. Jeg ser for meg diverse blinker som kunne representere ulike utviklingstrinn av pansring. Så kan man jo spe på med at den som ikke klarer å skyte igjennom et minimum antall cm går ut av konkurransen. Så står man igjen med det heftigste av pansring og våpen til slutt. Ville sikkert vært publikumsvennlig.

Ellers er det jo mulig å finne en standardisert blink og så måle hvor langt inn pilene sitter.

Et mulig problem ville vel vært stort forbruk av blinker, da man burde ha nytt område å skyte på for hver pil.

Ellers hadde det jo vært moro med en stridspillengdekonkurranse også 8)
Men da burde man få delta med to buer, så man ikke blir bundet til å bare gå for mest mulig melkesyre :wink:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Kikket litt på det amerikanske reglementet, som sikkert er aldeles utmerket, men jeg er litt usikker på om det er nok bueskyttere i landet til at vi har noe særlig glede av det, det kan jo fort ende opp med én skytter i hver klasse, og det er jo ikke noe særlig ...

Da har jeg atskillig mer til overs for Ares forslag om et skille ved 50 pund, samt skyte både flukt- og standardpiler. Jeg skjønner begrunnelsen for det amerikanske reglementet, men jeg stiller vel et lite spørsmål ved behovet for et så omfattende regelverk, iallfall på nåværende tidspunkt.

Jeg skulle ellers tro at vektgrensen vil stimulere til å lage mest mulig effektive buer med så lav vekt som mulig, og det er jo dette som er buemakerens virkelige utfordring!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Å bruke det amerikanske systemet i sin helhet med ørten buetyper inndelt i ymse underklasser var vell aldri noen særlig god ide, det kunne blitt vel tynt befolket i de ulike klassene som du sier nils.
Men det ser ut til å være en tendens til enighet om et utgangspunkt med to vektklasser og to piltyper, eventuelt med de vanlige herre, dame, junior. Så kan vi jo eventuelt spe på med ymse målinger av gjennomslagskraft. Lengdeskytingskonkurranser pleier jo å være relativt kjapt over, så jeg ser ingenting i veien for å komplisere det hele litt

Enig med du Nils om å stimulere til å lage effektive buer. Jeg er mest interessert i lengdeskyting fra en bue/pilmakers synspunkt, så da er det fint å få delta selv om man ikke tar en eikestokk på hver skulder ..Are :wink:
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Hvem sa bueskyting ikke er god trening?

De som mener det, skyter ikke kraftige nok buer. Jeg har akkurat skutt en 30 pils serie med min 105# ELB. Jeg ga meg da jeg merket jeg ikke lenger hadde full kontroll. Jeg er svett fra topp til tå, lett andpusten, sliten i ryggmuskulatur, venstre underarm og høyre peke- og langfinger. Klarte i tillegg å få meg en smekk på underarmen og en på kinnet. :shock:
Men det er verdt det. Skal jeg klare kraftigere buer, må jeg kunne bruke den jeg allerede har uten større problemer.

Jeg trekker pilene så langt at jeg kjenner feltspissen på pekefingeren. Det blir rundt regnet 80 cm (31,5 tommer). I og med at jeg har en litt krum buearm, ender jeg da opp med å trekke til like bak øret. (Avataren min er med mitt game ankringspunkt) Jeg får nå ikke noe ankringspunkt men jeg kjenner strengen på øret, så jeg har likevel en viss peiling på hvor jeg trekker til. Tror jeg må skjøte på fotstykke på noen pilskaft som gir meg muligheten til å trekke enda lenger. Tviler på at jeg klarer å trekke den buen til den brister, selvom jeg allerede trekker den lenger enn buemakeren lagde den til :)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar