hudlim

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

nes
Master bowyer
Innlegg: 130
Registrert: 23 des 2011, 23:50
Bosted: tysvaer

hudlim

Legg inn av nes »

mener å ha lest at lim av kaninskinn ikke er noe særlig til bue, hva er forskjellen på dette og lim av andre typer skinn? har registrert at fiskelim er enklere å bruke, men er nyskjerrig på den kaninskinnlimen.

Nes
- Jan Egil
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: hudlim

Legg inn av Oddbjørn »

Kaninskinnlim har vært brukt av kunstmalere i århundreder til priming av lerret før oljegrunningen. Ved riktig blanding skulle ikke dette limet være dårligere enn annet hudlim. Vanlig hudlim er mye billigere. Hvorfor ikke lime sammen noen trebiter med de respektive limtypene , slå de fra hverandre og fortell oss hva du fant ut.(vær prøvekanin) Oddbjørn.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: hudlim

Legg inn av Kviljo »

Det påståes at det er mer fett i kanin-limet enn i vanlig hudlim, noe som visst skal gjøre at det gelatinerer noe saktere enn hudlim, samtidig som det ikke hefter like godt. Mener det er hva Adam Karpowicz skrev om det. Mulig det bare er synsing, dog.

Uansett, hudlim er vanskelig å bruke til f.eks laminering. Til mindre prosjekter er det helt fint derimot. Svømmeblærelim er derimot gull 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nes
Master bowyer
Innlegg: 130
Registrert: 23 des 2011, 23:50
Bosted: tysvaer

Re: hudlim

Legg inn av nes »

har bygget kassegitar med kaninskinnlim,
en felemaker jeg har hatt et lite samarbeid med mener det er sterkere enn svømmeblærelim til felebygging,
så her er det veldig delte meninger tydligvis.
det er vist bare å prøve litt forskjellig og se,
hvor får jeg tak i svømmeblærelim?
-nes
- Jan Egil
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: hudlim

Legg inn av Kviljo »

Sterk er en ganske upresis betegnelse. Det sies at hudlim er sprøere enn svømmeblærelim, så slik sett gir det mening av kaninlimet er bedre til en konstruksjon som ikke skal tøyes og bøyes.

Det er mulig å kjøpe størlim til svære priser, men det er ganske lett å lage svømmeblærelim selv:
* Kutte ut og rense svømmeblærer
* finhakke de i en foodprosessor
* blande med vann og varme gradvid opp i en dobbeltkoker over flere timer - helt til alt er løst opp
* regelmessig sile av løsningen. Det som løser seg opp først skal gi best limkvalitet.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: hudlim

Legg inn av Zeida »

Kan tenke meg det lukter kjempe godt når du er ferdig å koke. :P
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: hudlim

Legg inn av Lurz »

fiskesuppe? :mrgreen:
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: hudlim

Legg inn av Kviljo »

...lukter ikke stort... :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nes
Master bowyer
Innlegg: 130
Registrert: 23 des 2011, 23:50
Bosted: tysvaer

Re: hudlim

Legg inn av nes »

svømmeblære av all slags fisk?
- nes
- Jan Egil
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: hudlim

Legg inn av Kviljo »

Vil tro det
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: hudlim

Legg inn av Hardwood »

OBS ! OBS ! Jeg studerte avsnittet om svømmeblærelim i Adams bok, og jeg forstår det slik at svømmeblærer fra saltvannsfisk ofte IKKE gelatinerer, og defor ikke er brukbart til buemakeri. Det er noe å tenke på og prøve ut. Jeg trodde jeg hadde alt i boks siden jeg har samlet opp en del svømmeblærer fra torskefisk, men.... hm. Spørs om det blir å bestille fra utlandet et sted :?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: hudlim

Legg inn av Kviljo »

Tull :) Nesten alt svømmeblærelimet jeg har brukt har vært fra torsk, og det fungerer utmerket :)

Jeg vil faktisk si det er ekstra godt, siden det holder seg flytende ektra lenge, og derfor kan blandes med en større del billig hudlim for å justere gelatinerings-tida/temperaturen.

Men når det er sagt er det jo forsovidt rett at slik svømmeblærelim som ikke gelatinerer ved romtemperatur ikke er egnet for hornbuer, da gelatineringen er del av det som gjør limet sterkt.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: hudlim

Legg inn av Hardwood »

Ah, det var gode nyheter ! Takk for det ! Da er det bare å gå i gang ! I helga tenker jeg at vi limer i hop trekjernene. Hornlaminatene er snart klare også. 8) 8) 8)
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: hudlim

Legg inn av Stefflus »

Det er en ting jeg undrer på i denne forbindelse, og det er at man ikke skal varme animalsk lim over 60 grader, mens det tilsynelatende er greit å koke i timesvis under fremstillingen?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: hudlim

Legg inn av Kviljo »

Jo lavere varme og kortere tid oppvarmet jo bedre lim. Noe materiale må man varme ganske hardt for å trekke ut limet, mens annet løser seg opp ganske lett.

Normalt varmer man forsiktig opp først og siler av de første porsjonene lim, før man skrur opp varmen for å løse opp resten.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar