slangeskinnsbue

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
africanbows
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 05 feb 2012, 21:59
Bosted: trondheim

slangeskinnsbue

Legg inn av africanbows »

Heia, Jeg er ny på dette forumet, men ikke som buemaker. Buemakeri er en av mine store hobbyer og jeg har laget det meste av buer fram til i dag. For en god stund siden (lenge..) satte jeg meg som mål å ha 20 buer i læretida for å få et innblikk i dette universet. Av disse er per i dag, kun en bue igjen..

I dag lager jeg buer i såkalte temaprosjekter.. Disse temaene er blant annet afrikanske dyredekor og slangetyper.
Det å få tak i slike skinn/pels er selvsagt svært vanskelig, noe som har gjort at jeg har måtte ty til replica varianter..
Innen slangeskinn er det mye fint å finne i damebutikker i avdelingen for strømper... :D Der er det mange mønster som er hentet fra dyreverden og som med enkel teknikker kan være med på å gi buen et meget spesielt utseende.

Jeg kan ikke fortelle alt i denne meldingen, men si såpass at slangeskinn kan kjøpes for under 100 lappen i Norge.
Bilde 025.jpg
slangebue
(5.55 kiB) Lastet ned 2701 ganger
Bilde 024.jpg
risern
(5.21 kiB) Lastet ned 2701 ganger
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: slangeskinnsbue

Legg inn av nidrinr »

Se der ja!

Du kan godt legge ut mer bilder av det der, det ser ut som noe jeg vil se mer av :)
Brukeravatar
africanbows
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 05 feb 2012, 21:59
Bosted: trondheim

Re: slangeskinnsbue

Legg inn av africanbows »

Ok. Og litt mer info...
Dette er en selfbow laget i Hassel. Den er først senebacket tre ganger. Deretter er senebackingen pusset ned for å få en jevn flate.
Handtaket er forsterket med Ask, limt med hudlim og sydd med lær. ( kunne sikkert ha sydd noe finere..)
Buen kan trekkes opp til 26/27" og er etter 3 gangs test skyting i går 40#.

Bilder..
Bilde 027.jpg
(5.24 kiB) Lastet ned 2685 ganger
Må ta noe nye bilder ser jeg.. :wink:
psbmw
Nybegynner
Innlegg: 12
Registrert: 23 des 2011, 15:11
Bosted: Danmark

Re: slangeskinnsbue

Legg inn av psbmw »

Hvor købes slangeskin i Norge?

Tror ikke det kan købes i Danmark.

Er opsat på at lave en bue med slandebacking.

Mvh
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: slangeskinnsbue

Legg inn av Moen »

Det er ikke "råhud" fra slange, men garvet eller noe slikt. De blir litt kjedlige i finishen etter MIN smak. Læderiet.dk har denne typen skinn :wink: Ønsker du riktig slangeskinn, må du fortsatt se til USA.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: slangeskinnsbue

Legg inn av Christian »

Senebacking av hassel? Da griller du buken også regner jeg med?

Kult med strømpebacking :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: slangeskinnsbue

Legg inn av Bowman »

Vær obs på truede arter. Det finnes jo lister over slikt. Noen klapperslangearter er helt kurant. Var i kontakt med en amerikaner for et par år siden da jeg vurderte å kjøpe et "diamond back" skinn. Jeg tror at det kan bli problemer i tollen. De tar jo stikkprøver. Jeg prøvde å sjekke det ut, men det kokte bort i kålen, som så mye annet :? Noen som vet noe mer om dette?

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
africanbows
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 05 feb 2012, 21:59
Bosted: trondheim

Re: slangeskinnsbue

Legg inn av africanbows »

He he he.. Mitt skinn er kjøpt på Hennes og Mauritz i kvinneavdelingen.... 79,50,- Fungerer som bare det angående utryddningstruede arter vil jeg tro!!! Det må være i så fall noen eldre fruer som kanskje ser dette som en strek i klessystemet sitt.. Det er kun dekor, men har også noe med sikkerhet i forhold til knekk og brekk... :D :D
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: slangeskinnsbue

Legg inn av Christian »

Joda, sener hjelper mot brekasje, men hassel er så tøyelig at sener kan gjøre det mer utsatt for kompresjonsskader. Spesielt hvis du ikke griller buken, men et tynt lag går fint :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: slangeskinnsbue

Legg inn av Bowman »

Da har du sikkert kjøpt jukseslange. :)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: slangeskinnsbue

Legg inn av Hardwood »

3riversarcery.com
De selger diamond back slangeskinn for ca 250 - 300 kr . Tradbow skaffer derfra for 500.- pr. par ( holder til 1 bue). Jeg har kjøpt et selv, skikkelig flott mønster. Er også i kontakt med en kar i USA som jeg ble kjent med via paleoplanet. Han tilbyr meg flere vanvittig flotte skinn av andre arter, men de ligger på 100 - 200 dollar pr skinn til 1 bue. Dyrt blir det, og om disse ville gå igjennom tollen aner jeg ikke....
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: slangeskinnsbue

Legg inn av Bowman »

Takk for tipset Hardwood. Har lenge hatt planer om en "5 curve" i alm med slangeskinn som backing. Er det en fordel å senebacke først?

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: slangeskinnsbue

Legg inn av Moen »

Sånn rent prismessig, kan det være smart å titte på Australia. De er ikke like opptatt av å flå deg slik som Uncle Sam... Og forhandlere her... Husker ikke i farten hva deres Australske bueforum heter, men de der er intr i å hjelpe.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: slangeskinnsbue

Legg inn av Bowman »

Ebay er tingen. Har funnet mange som selger slangeskinn der, og ikke alle er fra junaiten. Problemet er det med toll. Man må ha en garanti eller utalelse fra selger på at det ikke stammer fra en fredet eller utrydningstruet art. Kanskje det er tryggest å satse på Ola Klåpbakken og 3rivers archery. 500,- spenn er jo egentlig ingen forrmue pluss at "diamond back" er et pent monster. Det gjør seg best på en osagebue, men da blir det plutselig litt dyrt igjen. Norsk alm får duge. Kanskje jeg kjøper en osagebue av skytterkollega terje Floberg og backer den med "diamond back" . Han importerer osagebuer fra Ungarn.

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: slangeskinnsbue

Legg inn av Moen »

Eneste du mangler da er en Australer som kan skrive... :wink:
Svar