OT, Fun & Svadatråden...

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: OT, Fun & Svadatråden...

Legg inn av Bowman »

Hvilken idyll du har. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: OT, Fun & Svadatråden...

Legg inn av Stefflus »

Moen, du har vært trappsnekker, si?
Har du bygd trapp med kurvet innervange? Å lime dem er greit, men jeg lurer på hvordan de formet dem derfra?
Frykter for at det fordret høvler med riktig bue på sålen.. -Ellers begynte jeg å fabulere om å dreie dem i en svær dreiebenk, men de kan jo bli riktig lange, så det blir jo ikke så greit å dreie dem innvendig. Og det er jo innvendig som er den største utfordringen ser jeg for meg, noen vanger kan jo ha særdeles liten radius.
PS. En tanke slo meg - kan de være formet før liming?

Ellers er jeg ganske overrasket over at det gikk forholdsvis greit å tegne svingtrapp med rett innervange i sketchup, svingtrapptegning var noe som alltid ble satt bort der jeg jobbet.
Men det står i "Haandbog i Husbygningskunst" av Edvard Kolderup (http://runeberg.org/husbyg/) at det skal finnes en formel for trinnenes vinkel, men at denne sjelden benyttes og "derfor gåer vi ikke videre ind på det i denne bog" eller hva det stod. Jeg har derfor tatt vinkelen på øyemål slik som denne boken sier er vanligst.
Har du vært borti en slik formel?

Bilde
Bilde
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: OT, Fun & Svadatråden...

Legg inn av Moen »

Jada, den formelen blir brukt av alle kommunene i landet den dag i dag. Den sier at 2x opptrinn+1x inntrinn skal være maks 61 cm. Da sier det seg selv at opptrinn på 18 cm og inntrinn på 25 cm vil være gunstig. For å spare plass i nyere hus, ble byggeforskriften endret for 15-20 år siden. Da flyttet de ganglinjen fra senter av løp til 30 cm fra vegg. I realiteten krympet inntrinnet med 3-4 cm, og trappene du kjøper fra fabrikk i dag er helt ræva å gå i :wink:
Skal du lage en 180 grader svingtrapp med rund sving, vil jeg absolutt anbefale å skaffe tegninger fra en fabrikk. Jeg har laget haugevis av slike, og bare gelenderbiten i svingen brukte jeg 7-10 timer på. Så hvorfor de satte bort jobben kan nok ha med at tiden du bruker sjelden står i stil med hva du kan ta betalt for makkverket. En annen grunn kan være at de hadde maskineri for jobben. Jeg har laget en prototype på en fres som tar seg av fresing og forming av runde svinger. Tegningene og prototypen er hos Sandskje Mek i Stokke for vidreutvikling. Hadde jeg fått 5 kr pr time for den jobben hadde jeg vært millionær i dag :wink: Jeg har brukt minst 10 år!! Trøsta for være at samtlige fabrikker som har sett den i aksjon, vil ha den :D
Jeg freste ut svingstykkene i 2 stk "kvartinger" og bearbeidet de derfra. Slike kan jeg skaffe deg hvis du vil spare 1000 timers jobb :lol: Radien for disse er satt, og er 4cm innvendig. Altså 8 cm mellom forvange 1 og 2. You see?
Hvis du sender meg alle målene på trappeåpningen, kan jeg sende over en 1:10 tegning. Å lage en 180 graders trapp med rund innervange er IKKE lett, selv ikke etter mange år i faget. Klarer du det på første forsøk, er du en meget dyktig håndtverker. Jeg hadde i alle fall sørget for "proffe" tegninger.
Lykke til :D
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: OT, Fun & Svadatråden...

Legg inn av Moen »

Og fra trapper til heeeelt noe annet. (Kult med OT tråd :lol: :lol:)
Dere gjetter ALDRI hva som var utenfor stuevinduet vårt her om dagen...! :wink: Bare jeg finner kabelen til telefonen skal jeg legge ut et feiende flott bilde.. I mellomtiden kan dere jo gjette litt. Hihi...
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: OT, Fun & Svadatråden...

Legg inn av Jacob97 »

Elg?
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: OT, Fun & Svadatråden...

Legg inn av Christian »

Indianarar? :shock:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: OT, Fun & Svadatråden...

Legg inn av Stefflus »

Moen skrev:Den sier at 2x opptrinn+1x inntrinn skal være maks 61 cm.
:D Takk for grundig svar, men det var ikke den formelen jeg tenkte på. Det skal visstnok finnes en som fordeler vinkelen til fremkant av trinnene gjennom svingen.
Har du snakka med noen gammelsnekkere om nøyaktig hvordan de forma innervangen før i tiden?
Jeg mener at trapper begynner å komme i den situasjonen kittede vinduer kom i for endel år siden, de blir utskiftet eller nedsauset i parkett og trappefornyere, og de gamle metodene som det står usannsynlig respekt av begynner å gå i glemmeboken nå som CNC tar over alt..

Jeg skal ikke til med noe trapp-prosjekt med det første, på sikt skal jeg bytte den alt for bratte 90deg repostrappa her hjemme med ei 135deg sving. Det har jeg ingen kvaler med å gjøre, den gamle er ikke på noen måte fagmessig utført.

Jeg tror det var en bjynn med en blåruss i kjeften utenfor vinduet ditt. :wink:
Sist redigert av Stefflus den 18 mai 2011, 00:40, redigert 1 gang totalt.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: OT, Fun & Svadatråden...

Legg inn av Moen »

Hehe... Tullinger :D Neida, det var denne skapningen her.
Bilde
Naboen tok bildet med mobilen sin, nede på myra rett bortenfor huset vårt. Ulven har blitt sett over alt i bygda de siste dagene, og har utrolig nok skremt vannet av alle som har sau, katter og små plendritere :wink: Det ligger en artikkel på http://www.h-a.no, for den som gidder å lese mer.

....indianare, a gitt.. :lol:
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: OT, Fun & Svadatråden...

Legg inn av Stefflus »

Hm, lurer på om vargen trekker mye i mai, vi hadde en på plena her i mai for en tre års tid siden. Spør du DN om det får du helst til svar at det ikke fins ulv her, og ingen tror på meg når jeg sier det, eneste jeg har er bilde av fotavtrykket dens. Svær labb!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: OT, Fun & Svadatråden...

Legg inn av Moen »

Aldri hørt om den regelen, faktisk... De vinklene kommer automatisk når du bruker den 2xot+1xIt samt ganglinje. Og den ble nok kanskje brukt før ideen om fast ganglinje ble født. Min oldefar lagde trapper på slutten av 1800 tallet. Også han brukte fres. Men før den tid, var svingstykkene mye større. Altså de hadde større radie. De ble høvlet for hånd, både innv og utv.
Når jeg tok teorieksamen til fagbrevet som trappemaker, var jeg den eneste som kunne tegne trappen 1:1 på papir. Alle andre kandidatene hadde kun lært tegning på pc. Jeg var også den eneste som lagde prøvetrappen 100% for hånd (uten CNC og slikt) Sier litt om hvilken vei dette tar. Åsså kaller de det for håndtverk??!!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: OT, Fun & Svadatråden...

Legg inn av Moen »

Stefflus skrev:Hm, lurer på om vargen trekker mye i mai, vi hadde en på plena her i mai for en tre års tid siden. Spør du DN om det får du helst til svar at det ikke fins ulv her, og ingen tror på meg når jeg sier det, eneste jeg har er bilde av fotavtrykket dens. Svær labb!
Greit for meg om de benekter at den finnes :D Bare det ikke kommer en idiot og skyter`n :wink:
Stort dyr, er det uansett.
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: OT, Fun & Svadatråden...

Legg inn av Stefflus »

Moen skrev:Min oldefar lagde trapper på slutten av 1800 tallet. Også han brukte fres.
Ah, tusen takk! Glemmer innimellom hvor gammelt fresing egentlig er. :roll: Har jo sett maskinmerker i innersvingen på nøkkelhullsformede håndledere fra århundreskiftet, og når jeg tenker meg om så har jeg ikke sett ei slik "litenradie"-trapp i riktig gamle hus. Bitene detter på plass, takk igjen :D
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: OT, Fun & Svadatråden...

Legg inn av Zeida »

Takk og lov for å bytte ut den trappen.... :P
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: OT, Fun & Svadatråden...

Legg inn av Oddbjørn »

Interessant dette med trapper, men siden jeg ikke skjønner bæret av slike formler vil jeg heller satse på rett hønsetrapp.
Dyret på bildet ser ut til å ha et langt smalt tryne så i stedet for ulv tror jeg det er en maursluker med kulemage og bikkjebein, den såkalte "Mjøsslukern" Oddbjørn. :shock:
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: OT, Fun & Svadatråden...

Legg inn av Bowman »

Oddbjørn skrev:Interessant dette med trapper, men siden jeg ikke skjønner bæret av slike formler vil jeg heller satse på rett hønsetrapp.
Dyret på bildet ser ut til å ha et langt smalt tryne så i stedet for ulv tror jeg det er en maursluker med kulemage og bikkjebein, den såkalte "Mjøsslukern" Oddbjørn. :shock:
:lol: Enig. Et så langt tryne er ikke det jeg forbinder med ulv. Det kan jo selvsagt være lokale variasjoner.......eller er den en æljebikkje som har gått litt for mye for seg sjøl.... :lol:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar