Mjøsbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Var inne på den tanken jeg også, men det er ei stund til elgjakta.. Tenkte kanskje jeg skulle kontakte et slakteri. (Mulig jeg er en treig flatbygding, men det å bestille fra utlandet på nett er litt skummelt. Alltid en masse utgifter jeg ikke tenker på, som frakt og toll og slikt)
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Christian »

Forståelig. Jeg bestilte en kniv fra usa en gang, den lå TRE måneder i tollen og endte opp med tollavgifter på krona dobbelt så mye som jeg betalte for kniven :evil:
hvis man kan få det i Norge så er nok det det beste ja, ta med deg ei flaske vin og en blomsterkvast til det lokale slakteriet du :wink: noen kan være litt bestemte på at det er slaktavfall og regler osv. men bare prøv.

eventuelt bygg ei ny bue, det vil nok ta kortere tid :lol:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Griffin »

Här köpte jag mina senor:

Färdigbankade och klara att appliceras.

http://paleoplanet69529.yuku.com/topic/16286

Jag betalade med paypal
Det tog ca 10 dagar i posten.
Kostade 380:- plus $10 i frakt för senor som borde räcka till 2 korta bågar.


Jag bad honom skriva "sinew samples worth $10" på paketet
och det gjorde han och det blev inte någon tull.
rosa77
Bueskytter
Innlegg: 47
Registrert: 31 okt 2007, 19:32
Sted: Steinkjer

Re: Mjøsbuer

Legg inn av rosa77 »

På ebay noen ganger finnes det. Jeg kjøpte ryggsener til en bue, som jeg ikke har brukt ennå. Ca 80-90 kr inkl. porto. Kisen som solgte det skrøt av det var sjelden vare på ebay ..... Men følg med litt.
rosa
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Christian »

Griffin er en smarting han. Veldig lurt å be private avsendere merke forsendelsen tydelig med hva som er inni. Gjør nok ting litt enklere i tollen. Paleoplanet er forøvrig ei veldig interessant side, takk for linken du la ut tidligere Griffin! Driver å spikker på en didgeridoo nå :lol:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Masse gode ideer og tilbud om sener her, har ikke prøvd det før så en gang får bli den første :wink:

Ellers slo det meg en tanke her når jeg så en perlefigur av en frosk som hang på korktavla ved kjøleskapet; Vil det gå ann å varmebehandle ei bue ved hjelp av bakepapir og strykejern, eller vil det være risikabelt?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Kviljo »

Det ville nok fungert om buken var helt plan, slik at det ble jevn kontakt med strykejernet. Tipper det lett vil svi seg på høye punkter.

I grillsesongen har man nok et bedre alternaltiv :D
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Christian »

Jeg prøvde å rette ut piler av seljeskudd med strykejern, det resulterte i interessante mønstre og ei krokete pil... men dette var ei stund sia så det kan hende at det var andre faktorer en bare strykejernet som spilte inn (les mangel på ferdighet :oops: ) men til bue er jeg mer skeptisk, som Kviljo sier må buken i så fall være helt plan. Forhøyninger og små ujevnheter vil ikke synke inn i bua når du stryker dem, men mest sansynlig bli svidd, men dette kan jo være en artig måte å få fram spennende mønstre. Jeg aner ikke hva som skjer med tre som er svidd når det gjelder kompresjonstyrke osv. så jeg ville nok prøvd det ut på ei svak bue først.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Grillen ja! -den var ikke dum. Blir oftere grillmat heretter :)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Ble ferdig med ei bue i helga som var. Den ble vel en slags blanding av flatbue og langbue, eller en slags langbue som har et noe smalere grep. Den bøyer fortsatt såvidt i "håndtaket", bilder kommer når jeg ser den igjen.. (Den var en bursdagsgave)

Bua er i ask, ca 50#@30", og er omtrent 180 cm lang.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Har også snart klart et laminatprosjekt med ask/bøk/kirsebær + noe einer. Der må jeg nok flate kirsebæra i buken (ikke spør hva som fikk meg til å tro at det var et lurt bukstykke) og legge til eik eller rogn. -Den har fått en litt lei kompresjonsskade ved en kvist i kirsebæra, men det lar seg nok ordne.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Bilde av "værsste' mitt" :) -Er utrolig mye bedre enn en trang kjeller.
-Og ja, jeg jukser med bandsag innimellom, spesielt hvis jeg prøver meg på litt laminering. Ellers er det oftest såpass mye enklere å finne fram øks enn å drasse ut bandsaga at jeg stort sett velger øks. :wink:

Bilde
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Et askeemne som vrei seg litt leit, og hvordan det ser ut nå..

Bilde


Bilde


Bilde
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Også litt jobb med det som blir ryggen på ei heltre kirsebærbue.

Bilde


Bilde
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av ingos »

Jeg har også lyst på båndsag og ser mye finn om dagen. Hvordan synes du den er til å skjære ut laminater med og blir de rette nok?
Det er nå digg å jobbe ute i det fri, selv om man har god plass også blir det ikke så mye støv rundt en heller.
I love Mac!

Inongogaror
Svar