Buejakt i Norge

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Jeg skjønte reaksjon og jeg uttrykte meg kanskje ikke godt nok. Det er fint du argumterer for buejakt i Norge og vi trenger sånne som deg, for buejakt i Norge står nok litt i stampe.

Stå på og argumenter videre, for det er nok det eneste som hjelper:-)
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Sagitarius
Bueskytter
Innlegg: 57
Registrert: 01 des 2007, 20:31
Sted: Nord Norge

Legg inn av Sagitarius »

Har gått på storviltjakt i noen år, med rifle. Og har heller ingenting imot buejakt, har lest mye om det, både om buejeger prøver og jakthistorier.
Men når det kommer til jegeren, så er det vel den etikk og moral han/hun har som er viktigst. Og det er kanskje det jeg savnet mest med "Jegerprøven" At det kanskje ikke var lagt så mye vekt på det i undervisningen.

Bjørnar
Eg råd gjev deg, Loddfåvne,
råd du take,
nyttug um du nem,
god um du gaumar:
um på fjell eller fjord
å fara deg lyster,
hav niste med deg til nøyes.
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Men når det kommer til jegeren, så er det vel den etikk og moral han/hun har som er viktigst. Og det er kanskje det jeg savnet mest med "Jegerprøven" At det kanskje ikke var lagt så mye vekt på det i undervisningen
Er enig med deg, temaet er vel nesten uberørt i f.eks. "jegerprøveboka", såvidt jeg har forstått nevnes det lite eller er i beste fall såvidt, avhengig av instruktøren på det aktuelle kurset under jegerprøven.

I IBEP sitt buejeger-kursopplegg, som vel er det NBJF kommer til å ta utgangspunkt i, og som mange norske buejegere nå har gått igjennom, er jegeretikk og moral et sentralt tema.
Det fokuseres enormt på å unngå skadeskyting og på ettersøk. Ikke noe "elgen datt ikke på stedet så den fant vi ikke"...
Jeg har vært igjennom begge kursopplegg (materiellet til "jegerprøva", og tatt IBEP sitt buejegerkurs) og er ikke i tvil om hvilket som er best.

NJFF sitt kurs EEM litt for opptatt av andearter og hunderaser. :wink:

K

Som et apropos, så har også mange buejegere veldig mye å lære norske riflejegere når det gjelder å nærme seg dyr, og finne dyr, bade friske og skadde.
Brukeravatar
Sagitarius
Bueskytter
Innlegg: 57
Registrert: 01 des 2007, 20:31
Sted: Nord Norge

Legg inn av Sagitarius »

Kan være ening i mye av det du sier KEn, det er like viktig med jegerens holdning til det viltet en skal jakte på. storvilt eller småvilt. For det er levende skapninger vi jakter på. Om det er krutt våpen eller bue som brukes. Selv om jeg sitter med inntrykk av at når det smeller, så skal også viltet falle. Så holdnings skapende jaktopplæring, mht jaktetikk og moral burde være obligatorisk.
Kanskje NJFF og NBJF kunne ha samarbeidet, slik at vi har fått en ennå bedre jegeropplæring. :wink: [/quote]
Eg råd gjev deg, Loddfåvne,
råd du take,
nyttug um du nem,
god um du gaumar:
um på fjell eller fjord
å fara deg lyster,
hav niste med deg til nøyes.
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Kanskje NJFF og NBJF kunne ha samarbeidet, slik at vi har fått en ennå bedre jegeropplæring
Det er jo å håpe på.
I det siste har NJFF uttalt seg positivt om buejakt. Så vi får vente og se..

K
Brukeravatar
Sagitarius
Bueskytter
Innlegg: 57
Registrert: 01 des 2007, 20:31
Sted: Nord Norge

Legg inn av Sagitarius »

Ja de siste årene så har de blitt mer positiv, så det er nok ikke der det ligger for at det ikke har blitt tilatt med buejakt.

Bjørnar
Eg råd gjev deg, Loddfåvne,
råd du take,
nyttug um du nem,
god um du gaumar:
um på fjell eller fjord
å fara deg lyster,
hav niste med deg til nøyes.
Skogheim
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 11 mai 2008, 14:14
Sted: Flisa

Re: Buejakt i Norge

Legg inn av Skogheim »

Det var sikkert noen som fikk en liten AHA opplevelse av de som var på 3d jakt på vinstra å. Jeg fikk det hvertfall. Da man står i skogen på 15 meter og skyter pila rett i ræva eller beinet på et stillestående mål. Blir spennede å dra på jakt da dyret beveger seg i tillegg. Hadde nokk tenkt med om to ganger før jeg hadde skutt da.
If it isn't broken, don't fix it!!
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Buejakt i Norge

Legg inn av Griffin »

Det är ju enormt viktigt att man lär sig sitt avstånd.

Man ska ju kunna träffa typ en bunt pilar i en 6cm radie eller nått sånt.
Sen får man finna var det avståndet är.
Normalt kan bli 15-12meter för de som skjutigt i många år.

Då ska man aldrig skjuta längre än på det avståndet.
Är djuret längre bort så får man smyga närmare.
Svar