Trepiler en saga blott i trad.klassen.

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

En teori som slår ned er at dette er bevisst, for å age fok over i historisk?

Tenkte på meg selv, ikke faen om eg køper en langbue for å konkurrere, ikke om eg køper alupiler heller.
Så hva blir løsningen om eg vil skyte på et stevne, har o tross alt flere trebuer enn eg vet om, og flere trepiler enn kona mi vil vite om.

Konkluson dersom dette vedtas:

NBF skyter seg selv i foten. Med dårlige alupiler, hva med ferdige Iazz piler med plastvaner.. vil nybegynnerne skyte enda dårligere osv..
Og hvor i allverden har de det fra at det " er svært vanskelig å få tak i riktige trepiler.."

Forøvrig så eg at en ikke skal være "kvalifisert" dersom en ikke treffer skiva med alle pilene , enda færre deltakere; good luck!

K
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Nu har jag läst lite mer och ser att förbundet inte stöttar en ren långbågeklass. Det var skönt att höra.

Som det är nu så kan jag faktiskt skjuta trad med min krokebue.
I sverige t.ex så hade jag endast kunna ställa i compound-klassen.


Nu ska jag gå emot flocken och säga att jag tycker det är helt ok med alupilar. Jag har ju glasfiber/carbon på trad-bågen och den är ju väldigt opersonlig och "död" om man jämför med en selfbow. Tycker inte det gör något med alupilar till en modern båge. Dessutom använder jag easton-legacy som väger lika mycket som en träpil.

Jag är också enig i att det är svårt att hitta pilar som matchar en träbåge under 30#
Recurven jag gjorde på 20# fick jag ta vad Ola hade hemma och sortera ut de 6 bästa. 3 av dessa är fortfarande nästan raka och de andra 3 är väldigt böjda. Jag har skjutigt med pilarna 1 gång.
Dom gick inte speciellt bra heller.

Jag skjöt 3d i lilleström med trälångbågen på 20# och det går bara inte med träpilar. Trots att jag träffar så studsar pilen om jag skjuter väldigt skrått (där man skjuter nedåt uppifrån en klippa) eller om det är ganska långt (näst sista målet tror jag, den stora blå) jag drar också 29.5" jag kan tänka mig vad som händer om man drar 26"


Man skulle ju kunna låta alla med bågar under 35# få lov att använda alupilar?
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2381
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Det kan godt hende at Ås bueskyttere (fremmere av forslag 34) har tolket Truls sin mening som representativ for NL. Det blir feil å gi Truls pepper for Ås sine meninger uten å vite nøyaktig hvordan Truls har framlagt sin mening.

Så vidt jeg vet tar ikke NL seg råd til å sende noen representanter på Tinget. Truls mente at hvis noen enkeltmedlemmer hadde lyst til å reise på vegne av NL kunne de det. Ta i så fall kontakt med styret i NL (Marianne) for nærmere info.

Ser av begrunnelsen til forbundsstyret at de etter hvert tenker seg en deling av tradklassen og skille ut historisk klasse. Det viser seg at en del historiske skyttere skyter emd trad-utstyr på stevner av den enkle grunnen at de generelt får bedre resultat med det utstyret. Hvor mange gidder å skyte med historisk utstyr i tradklassen når de andre skyter med pilhyller og alu-skaft? Ikke jeg i alle fall. Blir det få historiske skyttere i tradklassen, ser vel NGF ikke noe behov for å skille ut en egen historisk klasse, for de er jo så få på stevner. Og tilslutt forsvinner historiske skyttere helt fra trad-klassen. Nå som Trond har vunnet gullringen er det vel ingen god grunn til å skyte historisk lenger?

Jammen er jeg positiv :lol:
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Griffin, jeg er ikke så sikker på om det er umulig å finne gode piler til svake buer. - for Josef Alm skrev i 1930 at selv en 26 punds langbue fint skyter på 80 meters hold, og det selvsagt i presisjonssammenheng.

At det er verre enn på en tyngre bue er godt mulig, men det var tydeligvis ikke noe hinder for 80 år siden.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Det är inte omöjligt.
Men det är såpass mycket svårare att jag förstår att man inte gidder.

Det är ett hinder.



Och som jag sa, alupilar till en tradbåge är inte så farligt.
En tradbåge är såpass steril iallafall.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2381
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Richard Head Longbows selger skaft med stivhet helt ned i 15#. Det burde vel passe for de fleste. Så vidt meg bekjent går ikke Olas skaft lavere enn 30# og da er det ikke rart hvis de ikke gikk noe særlig fra din bue. Bruker man riktig skaft, lette spisser og små styrefjær er det ikke noe problem. At skaftene slo seg kan komme av at det ikke var et godt parti du plukket fra.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Hvilken klasse skal man skyte i, hvis man har en heltrebue med pilhylle? Da er det mest naturlig med trepiler. Bare undrer på håndtering av de forskjellige klassene.
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Siden pilhylle ikke er historisk riktig (til det motsatte er bevist) må du skyte i trad-klassen med en slik bue.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Ivar: Jeg tenkte mere på i forhold til de nye forslagene og hvordan man skal dele opp i de forskjellige klassene?
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1859
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Har tenkt litt mer på dette nå. Og jeg syns ærlig talt argumentene for aluminium er tynne. :) Ikke er de vansklige å få tak i, og ikke er det vansklig å nå fram til blinken. Damene på 1800 tallet skøyt "Herford-round" (Damenes "York-round") med trepiler på 80yards (73m) og kom fram. Og så skal vi ikke komme fram til 30m? Juniorene det er snakk om skyter vel forresten ikke mer enn 12m? Som det er sagt før, riktig spine og små fjær.

Det argumenteres også med at svenskene tillater alu. Men det gjør ikke FITA. Og når internasjonale regler (til en forandring) er riktigere, bør vi bruke dem. Det eneste argumentet jeg kan se for alupiler, brukes imidlertid ikke i forslaget: At alupiler kanskje kan være mer holdbare til skiveskyting. Og om alupiler skal tillates, hvorfor ikke like gjerne karbon?

På den positive sida går forbundsstyret mot å forby recurve, og lage en rein "langbueklasse" av trad. Det var et mye værre forslag, som i praksis ville stenge ute mye folk. I tilfelle måtte de skyte mot olympisk recurve! Begrunnelsen er også bra. Vi er en liten idrett, og det er ikke særlig smart å jage vekk folk i unøde. Og at en jaktrecurve er veldig mye presisere enn en langbue må noen overbevise meg om! Hvis poenget er å holde borte "bare-bow aktige" buer så kan en vel bare si at tredelte buer ikke er lov? Her syns jeg FITA er på feil jorde. (Sammen med svenskene. Foreign Interference with Traditional Archery) Ja til alle historiske og tradisjonelle buetyper!

Ingos: Forskjellen på trad og historisk i dag er at du i trad kan ha glassfiber i buen (I historisk er det bare lov å ha kunstfiber i asiatiske komposittbuer), pilhylle, og trepiler med plastnokker. Etter de nye forslagene skal du alså kunne bruke alupiler også, og at recurvebuer eventuelt ville bli forbudt i trad.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Jag köpte pilar som var runt 20# och behöll dom långa. (så agerar dom som lägre spine)
Jag har tillgångt till en nogrann spinetester.
Kjempefint om det finns rätta skaft ner till 15# det hjälper en hel del.

Men lätta spetsar gör att pilen beter sig styvare så där är du på bärtur.

Att pilarna blir skeva är för att dom inte tål att man ytbehandlar dom. Det gäller alla granskaft jag någonsin testat under 35#
Jag har skaft från under 20# upp till 85# hemma och alla under 40 är sämre/mindre hållbara än dom över.

Jag har ganska stor erfarenhet av pilbågar med låg pundstyrka och vet hur svårt det är att trimma dom. Jag har skjutigt både blink och 3d med 20# pilbågar men jag tror jag lämnar just det ämnet eftersom det faktiskt inte påverkar mig ändå och jag orkar inte försöka att förklara mer att det inte är så lätt som alla verkar tro.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2381
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Griffin skrev:Men lätta spetsar gör att pilen beter sig styvare så där är du på bärtur.
Vet at tyngden på spissen påvirker den effektive stivheten på pila :wink: Men en lettere spiss gjør at pila blir lettere og dermed gir en flatere pilbane på langt hold. Det var det jeg siktet til
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Ok. Jag har testat det med och får det inte till.

jaja, i historisk klasse vill jag inte ha alupilar iallafall :P
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Hva da med karbonpiler i traden? Det er jo karbon i flere av buene som brukes der.
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1859
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Det må du nesten spørre forslagstillerne (Ås Bueskyttere) om. De foreslår å tillate aluminium, men sier ikke noe om karbon. Om det er en forglemmelse eller bevisst er ikke godt å vite........
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar