Dårlig gjort...

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1296
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

Hvis du får ut et stykke som kan brukes til en gitarkropp av type Telecaster så tar jeg gjerne den biten jeg Are ;)
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Bøck
kaptein
Innlegg: 103
Registrert: 08 jan 2006, 20:37
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Bøck »

Jeg har tidligere fått et tips fra en av treverksekspertene på Vikingskipshuset, tror det var Arne Emil Christensen, om at svartor er egnet til kjøkkenredskaper som suppeboller og sånt. Forklaringen var at trevirket ikke krymper og ekspanderer så mye ved endret fuktighet.
Jørgen Bøckman
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2381
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Hvordan er gitarkropp av typen Telecaster ser ut har jeg ingen anelse om, men hvis du informerer meg kan jeg gjerne se etter en. Mulig jeg må ta nabotreet også.

Fordelen med or er at det er smakløst og egner seg derfor svært godt til kjøkkenutstyr. Svartor krymper hakket mer enn gråor visstnok siden det er hakket tyngre.

Her er det mange gode forslag folkens. Jeg blir rent rørt over at så mange engasjerer seg i sjebnen til et oretre :D
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1296
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

Telecasteren er den ekstremt klassiske el-gitaren som har vært produsert siden 1950 eller der omkring.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Er det noen på forumet som har laget en bue av svartor eller gråor?
I love Mac!

Inongogaror
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Her var vinden noe snillere i valget av hva den blåste ned. Jeg kjørte forbi en gard her med ei nedblåst kjempeeiner liggende, (kjempestor for innlandet) og måtte selvfølgelig inn å spørre bonden om jeg kunne få den. Han hadde ikke videre bruk for den, så jeg tok med sag og min fantastiske toyota type liten fra -85. Einer"busken" var omtrent 8,70 m lang, og hadde en omkrets på 58 cm der jeg saga den over. Lenger ned var den bare flisete etter at den hadde blåst ned, men der var den enda tjukkere. Det er endel kvist og ujevnheter i stokkene jeg endte opp med, i tilegg til at den har starta å råtne nederst.. (Sikkert derfor den knakk)
Men jeg tror jeg skal klare å lure ut et par OK emner av denne 8)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

[/img]Bilde
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Hei nidrinr,
Hvordan tørker du denne?
Jeg var selv en tur i skogen i går og fant en einer som kunne brukes til bue, men er usikker på hva som er optimal tørking på einer. Den ligger nå i garasjen med seisede ender.
I love Mac!

Inongogaror
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Har sausa inn endene med trelim, og passa på å kutte grenene 5-6 cm fra stammen for å unngå sprekker. Skal la dem ligge hele med all bark på i hvertfall over sommeren, og så sjekke fuktigheta da. Er fuktigheta under 25 % splitter jeg den nederste tjukke delen i 4 og den øverste i 2. (mulig jeg tar sag til hjelp hvis den ikke er så lett å splitte. Er endel greiner..) Etter det kommer jeg til å la de splitta delene ligge (fortsatt med barken på) til neste sommer eller høst igjen. Da regner jeg med at de er nede i rundt 10% fuktighet og tåler at jeg jobber litt med dem. Kommer til å lagre dem oppunder taket i garasjen, da det ikke er mer plass i kjelleren (noe rot + mange bueemner :) )

Har opplevd at einer lett får sprekker, så derfor tør jeg ikke ta av barken før jeg tørker dem. Bedre å vente litt ekstra enn å ødelegge emnene.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Registrerer forresten at jeg er fantastisk dårlig til å ta nærbilder... :oops:
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Det burde bli noen artige buer av den der :)

Tror jeg ville gjort det samme med tørkinga. Den lille erfaringa jeg har med einer tilsier at einer er helt umulig å kløyve, og at den ikke sprekker lett. Men det finnes sikkert stor variasjon her også.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Er det noen som kan fortelle meg om det er sant eller skryt at det er vanlig med einer på 10m. + på sør- og vestlandet? Her i Mjøsomradet er denne et ganske unikt eksemplar.. Vanligvis er det sjelden å finne noen her med over 4 m. høgde og mer enn 7-8 cm i diameter.
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Det er vanskelig å finne slike dimmensjoner på einer her i Drammen og vestfold distriktet.
Jeg har en kompis ved mjøsa som har flere fine einer på tomta si, som jeg skal få. Kanskje kan det ha noe å si om du leter på solfylte hellinger, er ikke sikker. Jeg har et lite inntrykk av at einer liker sol.
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Skryt!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Har ellers en følelse av at einer liker seg godt på eng og beite, stort sett over hele landet. Den får stort sett stå i fred fra både folk og dyr, med mindre den er stor og rettvokst, og det kommer en buemaker forbi :wink:
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2381
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Og i dag knakk en svær osp :roll:

En vakker dag har jeg kanskje flaks...
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar