Buejakt i Norge

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Jeg har sett at det er flere i statene som jakter med trad bue og man blir smittet:-)
I love Mac!

Inongogaror
Krokete Pil
Nybegynner
Innlegg: 7
Registrert: 10 jul 2006, 10:02
Sted: Oslo - Florø

Legg inn av Krokete Pil »

Jakt med pil og bue ? Selvsagt burde vi alle bidra til at det blir vanlig i Norge også , vårt land er som skapt for buejakt. Buejakt er dyrevennlig og harmonisk, i tåd med naturen. Stille og effektivt , ikke som en ulv som jager og biter dyr sakte ihjel. Det er mye uvitenhet når vi snakker om buejakt, jeg tar ikke opp "bevisene" for at det er en effektiv jaktmetode. Jeg har selv skutt en torsk, hare, rype, hjort og en laks- jeg har liten glede av å drepe dyr, og det er vanskelig, men jeg ser at vi trenger naturlige arenaer der speningen og biologisk programering får eksistere . Husk å jakte trenges riktige piler- ikke blinkpiler. La oss slipper vi avisoppslag med dyr som har en pil i seg. En utskutt kjeve eller et splintret bein av en riflekule synes jo ikke så det er humant....
- Krokete Pil -
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Human jakt er en ren seff og det er destruktivt for oss om noen finner en pil i et dyr i disse dager. Jeg har vært emd på reinsjakt og det er noe pent syn å se dyret løpe på tre ben eller innvollene henger ut etter et skudd på ca. 400m.
Kravene må være store og årlige prøver, det er nå mitt syn i saken. Jeg vet de er mere liberale i dk, men synes ikke bueskyttere skal være noe dårligere enn rifleskyttere. HUMANT JAKT ER ET MUST!
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Jeg vet de er mere liberale i dk
Jeg tror ikke den danske prøva regnes som liberal... Det kan du jo muligens fortelle oss mer om når du har bestått den :wink:

Human jakt handler ikke om skyteferdigheter, men om å ha tålmodighet til å la være å skyte når en ikke er helt sikker på å treffe der en skal. (og selvsagt vite hvor en skal treffe)

Jeg tror opplegget som NBJF legger opp til er godt nok, det fokuserer veldig på human jakt (mye mer så enn "jegerprøven") og på å være sikker på at skuddet havner der det skal. Om noen finner på noe bedre så er det bra. Poenget er at det bør bli lov, og at jegerne ikke må misbruke tilliten.

K
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

For det første:
Bare en tosk skyter på rein på fire hundre meters hold, og i Wisconsin i USA regnes tretti meter som langt hold når man jakter white tail deer med compondbue. Uansett våpen, det er nødvendig å komme på forsvarlig skuddhold (er avhengig av våpen og jeger, særlig det siste!), og, som KEn er inne på, jegeren skal være sikker på å treffe.

For det andre:
Den danske buejaktprøven er hard, selv for dem som bruker sikte. Bare noen få langbuejegere består prøven hvert år, jeg anbefaler alle å lese hva JonJagd har skrevet om sin prøve på

www.bueogpil.dk

Ellers er jeg helt enig med KEn.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1296
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

Moderatormodus:
Har ikke noe problem med at det diskuteres jakt på dette forumet. Buen var i utgangspunktet et jaktvåpen, men hvis det skulle oppstå skitkasting og personangrep e.l. stenges tråden umiddelbart
/Moderatormodus

Personlig mening: Jeg synes jakt med bue høres meget spennende ut selv om jeg ikke er noen stor tilhenger av mye av det som brukes i moderne jakt og jaktmetoder. Mye av det som gjør en jakt enten det nå er med piler eller krutt er jo naturopplevelsen (ifølge det jeg definerer som gode jegere). Buejegere vil jo automatisk måtte jobbe mer for byttet enn mange andre.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Og nettopp det er et veldig godt poeng GreenMan. Det er ulovlig å jakte med bue i Norge, men ingen hindrer oss i å ta med noen blunts i skogen og prøve å komme nært innpå alt fra moskus til mus. Det er jo det som er opplevelsen.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

KEn skrev:
Jeg vet de er mere liberale i dk
Jeg tror ikke den danske prøva regnes som liberal... Det kan du jo muligens fortelle oss mer om når du har bestått den :wink:

Human jakt handler ikke om skyteferdigheter, men om å ha tålmodighet til å la være å skyte når en ikke er helt sikker på å treffe der en skal. (og selvsagt vite hvor en skal treffe)

Jeg tror opplegget som NBJF legger opp til er godt nok, det fokuserer veldig på human jakt (mye mer så enn "jegerprøven") og på å være sikker på at skuddet havner der det skal. Om noen finner på noe bedre så er det bra. Poenget er at det bør bli lov, og at jegerne ikke må misbruke tilliten.

K

Jeg fikk en telefon fra en buejeger og han fortalte meg at man trenger bare å skyte opp hvert 5år. Mulig jeg er feil infomert?
I norge må jo en riflejeger skyte opp årlig, for å jakte og ha skutt x antall skudd.
Jeg vet det er svært få med langbuer som greier denne prøven, men hvert 5år er det jeg reagerer på. Håper jeg gjordet meg litt bedre presis.
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Godt sagt kviljo. Jeg har klart noen få ganger å komme nært innpå elg og rådyr i skogen, under 10m, med buen i hånda.
Det gir en veldig spesiell følelse å vite at nå har man den ene sjansen...
Så jeg ville gjerne hatt muligheten til å spenne buen og slippe pilen også.
Det er fint å kunne sette seg ned å nyte slike øyeblikk, kanskje kommer det også et ekorn,
eller noen fugler helt nær når man sitter slik.

Lars
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Ingos

Både bue og rifle er våpen som med et riktig plassert skudd dreper et hvilket som helst dyr. Brukeren (jegeren) gjør hva han vil med våpenet i alle tilfeller, hvorfor må buejakt reguleres så mye strengere enn riflejakt?

Min mening er som sagt at skyteferdigheter er en svært liten del av det som skal til for å jakte, uansett våpen. De må være over et visst minimum, ja, men det er ikke rare greiene som skal til for å sette en pil i lungene på en elg fra 12m.

Det viktige er at jegeren/skytteren kjenner sine ferdigheter og respekterer sine og våpenets begrensninger.

Vanligvis betinger det at han har skutt mye, trent og har et bevisst forhold til sine ferdigheter. Både IBEP og "Danskeprøva" ivaretar dette. en må trene en del (mye i dansketilfellet) tune piler og bue og i det hele tatt sette seg grundig inn i problemstillingen for å bestå disse prøvene.

Du mener rifleprøven slik den praktiseres årlig er bedre. Etter min mening er denne prøva nærmest verdiløs, bortsett fra at den bekrefter at siktene er sånn noenlunde justert.

Jeg vil veldig gjerne se buejakt lovlig i Norge, og gjerne med et svært rigid prøve og opplæringssystem for å sikre at bare seriøse jegere får adgang.

Men å teste skyteferdiheter årlig er mest byråkrati og unødvendig. Mye bedre å ha et trangt nåløye i starten for å holde useriøse(her antar jeg at de "useriøse" ikke gidder å komme seg gjennom nåløyet)
På den andre siden kunne jeg godt tenke meg å se et lignende system for rifle/haglejegere. Dagens "skyteprøve", som hvem som helst ville ville bestå etter 5 min instruksjon er i hvertfall ikke mye til forbilde for en et slikt system. Uansett kan jeg ikke forstå at det skal være så mye viktigere å kontrollere buejegeres ferdigheter enn riflejegere?
Er jegeren en idiot og skyter på løpende rein på 400m så roter han det til med bue også. Lar han alle rådyra gå fordi de ikke står stille nok eller riktig vei, ja da skyter han de neppe med bue heller...

K

Og, Nilstor (ikke for sarte sjeler):http://www.youtube.com/results?search_q ... ge+hunting
:shock:
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Kom i skade for å surfe videre på den linken. "Whitefeather158" har videoer som "bowhunting pheasants" og "Atlatl deerkill" :shock: Mye rart der ute..

K
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

KEn, de er j....g gode til å skyte, men dette er våpenfreaker som skyter på blink med levende mål som blinker, og har ikke noe med forsvarlig jakt å gjøre. Der jeg kommer fra, gjør vi fra oss blinkskytingen før vi går på jakt. Jakt er matauk, og definitivt ikke noe du gjør for å vise hvor tøff du er. (Håper du ikke tar dette ille opp, jeg vet at du står for noe helt annet qua jakt!).

Jeg har ellers ingenting imot buejakt, bare den utføres med fornøden omtanke, men kommer nok ikke til å begynne med det selv, dersom det blir tillatt her i landet. Jeg betrakter ikke meg selv som god nok til å skyte med langbue, og "high tech"-buer med sikter, taljer og trinser er utelukket!

Men jeg ønsker alle forsvarlige buejegere skitt jakt, uansett hvilken bue de bruker!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

de er j....g gode til å skyte,
Det er det de er, men det de driver med..., hadde blitt imponert om det var stålplater eller noe de skjøt på. Klarer ikke å tro at de treffer hver gang heller.
Jeg ville bare vise at gode skyteferdigheter (for de ville nok bestått de aller fleste skyteprøver) ikke gjør en til etisk og human jeger.

K
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Jeg mener at prøven for bueskyttere bør foregå årlig, får å sikre at alle som skal jakte trener tilstrekklig og dermed beskytter man også dyrene mot feilskutt pil. Jeg vet det er få bueskyttere som greier prøven med langbue, fordi at selve prøven er vanskelig.
Dagens rifleprøve er ikke noe vanskelig og jeg har familiemedlemmer som jakter storvilt, de trener mye mere enn hva kravene tilsier. Derfor synes jeg kravene til bueskytter bør være høyere, enn dagens krav til riflejegere som er altfor lav.

Jeg er veldig enig med mye av det du skriver Ken.
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Jeg er nok mest enig med deg også. Lot meg bare hisse opp over ordet liberal i samme setning som "danskeprøven". Som jeg sant og si har liten forhåpning om å klare, selv med trening 3-5ggr i uka.
Tror jeg har flere med på den reaksjonen.

Måtte få ut frustrasjonen over både det og at det synes helt umulig å få buejakt tillatt i Norge. Det synes å være helt låst, uansett argumenter, prøver, studier og erfaringer fra utlandet. Se nbjf.net.

K
Svar