Ask eller eik?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Mads
Nybegynner
Innlegg: 17
Registrert: 31 jan 2006, 08:49
Sted: Re

Ask eller eik?

Legg inn av Mads »

Hei

Jeg har tenkt å lage ei langbue, også veit jeg ikke hva som er best å bruke av eik å ask?
Brukeravatar
Amund
Bueskytter
Innlegg: 46
Registrert: 08 jan 2006, 20:49
Sted: Nesodden/Ås
Kontakt:

Legg inn av Amund »

Viss du skal lage en heltrebue så er ask best.
Beware of Chippy the Cheerful Chipmunk
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2376
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Ask er klart det vanligste å lage heltrebuer av, men jeg vet ikke om det er det beste :wink: Det går fint an å lage av eik også. Lagde meg en eik langbue for en stund siden. Lagd av plank av amerikansk hviteik, med fingerskjøt i grepet, forholdsvis rektangulært tverrsnitt, Rundt 19 kg trekkstyrke. God å skyte med.

Lag en av hver, og finn ut hva du liker best selv.
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

Har du begynt med kilo nå a Are?

Min erfaring er at ask er enklere å ha med å gjøre, mens eik kan være litt småkødden. Ihvertfall når det gjelder å se årringer o.l. Den beste buen jeg selv har laget er et laminat av hickory og rødeik. Ryggen er hickory og buken eik. Pen og se på, litt tunge lemmer men god til blinkskyting.

Det finnes en dansk jernalderbue som er i D-snitt av eik. Så det er fullt mulig å bruke det treslaget til buer.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

En med peiling på et amerikansk flight-forum mente at hvit eik var skikkelig gode greier. Bedre enn hickory også faktisk.

http://www.flightarchery.com/forum/inde ... opic=135.0

Er forsovidt enig i at ask er greiere å jobbe med, ikke så hardt og flisete. Men det er nok viktigere å finne et godt emne med tykke årringer enn å velge mellom ask og eik.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kyujin
Bueskytter
Innlegg: 67
Registrert: 09 apr 2006, 15:20
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Kyujin »

GreenMan skrev:Har du begynt med kilo nå a Are?
Han var da ikke på et kyudoseminar for ingenting.

Men alvorlig: Hvis vi kan bruke g og kg, i stedenfor , rin, fun, momme, kin og kwan innenfor en levende japansk tradisjon, hvorfor ikke dere? Det er da ikke engelsk bueskyting dere driver med?
Hærulfr
Nybegynner
Innlegg: 5
Registrert: 16 okt 2006, 17:47

Legg inn av Hærulfr »

Tja, fikk låne en bue i helgen.............er det noe som heter buebasille?

Ser her at eik vil duge som emne. Nå har jeg en hel haug med 2"x4" (eik) i forskjellige lengder. Bortsett fra årringene, er det noen som har noen råd hva jeg skal se på/etter når jeg velger ut et emne. Ellers så har jeg sett 21x95 i eik på Byggkjøp. Vil 21mm være tykk nok?
(Har en del rogn i hagen, men som de fleste er jeg nok ikke talmodig nok til å vente til den er tørket.)

Såvidt jeg har forstått så er en langbue vanligvis sånn ca. kroppslengde. Hvilke konsekvenser har det hvis jeg evt. lager bue 'vesentlig' lengre (evt. tykkere).

Og, for nå, det siste spørsmålet. (Håper jeg ikke banner i kirka.) Er det noen som har en formening om å bruke en girvire (til sykkel, 1,1 mm) som sene?
Jeg regner med at belastningen på fingertuppene vil være høyere en ved mange alternativer, men som tidligere fjellklatrer vil jeg se på det som overkommelig, sålenge det varer.
Hva med faren for å splitte pilen, siden 1,1 mm er vesentlig tynnere en en vanlig sene?
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

Hærulfr skrev:Tja, fikk låne en bue i helgen.............er det noe som heter buebasille?
Jupp det er det
Ser her at eik vil duge som emne. Nå har jeg en hel haug med 2"x4" (eik) i forskjellige lengder. Bortsett fra årringene, er det noen som har noen råd hva jeg skal se på/etter når jeg velger ut et emne.
Rettest mulig årringer. Men 2"x4" kan bli to fine langbuer det.
Såvidt jeg har forstått så er en langbue vanligvis sånn ca. kroppslengde. Hvilke konsekvenser har det hvis jeg evt. lager bue 'vesentlig' lengre (evt. tykkere).
Lengre - svakere men mindre belastning på treverket
Tykkere - sterkere
Kort fortalt så bør en typisk D-snitt bue være noe lenger enn skytteren. Lager duy en bue av løvtrær så kan det være en fordel å lage den bredere enn tykk. Men dette kan du sjekke litt rundt på forumet og i diverse litteratur. De som vanker her inne sprer gladelig om seg med sin oppbygde kunnskap.
Og, for nå, det siste spørsmålet. (Håper jeg ikke banner i kirka.) Er det noen som har en formening om å bruke en girvire (til sykkel, 1,1 mm) som sene?
Som sene regner jeg med at du mener streng. Jeg vil ikke anbefale metall på en trebue, men det går sikkert. Dessuten er det vanskelig å lage gode løkker på metall.

Lykke til og velkommen skal du være!
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Hærulfr
Nybegynner
Innlegg: 5
Registrert: 16 okt 2006, 17:47

Legg inn av Hærulfr »

Takk GreenMan,

har lagt eiken på is, og har startet med toved (har en tendens til å gjøre det vanskeligere for meg selv for så å finne ut at det er lurere å starte med noe enklere først) Dessuten har jeg kappet et rognebærtre for å ha noe å gjøre om et par måneder.
Stokken har en (liten) rygg, og jeg lurer på om det kan være noe i å splitte den slik at ryggen blir til ryggen på buen (sitter jeg da igjen med tre mer eller mindre ubrukelige emner?)

Tja, streng heter det vel, hvis vi ikke snakker om fisking, du har nok rett i at det er vanskelig å lage løkker, men jeg har tenkt å 'lodde' dem (for så å finne ut at det ikke nødvendigvis er så smart å prøve å være lur, hihi).

Har lest nå så mye om buebygging at jeg har begynt å miste oversikten. Men mye går vel i prøving å feiling, og bygge opp egen erfaring.

Jeg synes å ha sett en link et sted her på forumet til en (eller flere) PDF-fil om buebygging. Klarer ikke å finne tilbake til den.

???????
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jeg har prøvd vaier som streng :oops: Det blir alt for tungt til at det blir effektivt, og buen blir mer som en slapp ustemt gitar :wink:
Men det er fint som tillerstreng.


Du burde splitte rogna slik at ryggen på buen blir så flat som mulig. Dersom ryggen buler veldig, blir midten veldig stresset, så tynne stokker av rogn passer helst til mindre kraftigere buer. Kanskje under 40 pund.

Ellers ville jeg ikke nølt med å spikke en bue av eikeplank. Bare finn den som har rettest mulig fibre, og la årringene være stående.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
vargen
Bueskytter
Innlegg: 60
Registrert: 15 jan 2006, 16:02

Legg inn av vargen »

Min erfaring er at det ikke lønner seg å være for gjerrig på bueemnet. hvis du er i tvil om det bor en eller to buer i et emne: gå for en. Har brent meg et par ganger på å prøve å tyne mest mulig ut av stokker. Vent med det til du har et par buer "under beltet"

Hva flat rygg angår, så er det ikke alle som er enig med kviljo. Noen av Mary Rose buene f.eks var helt sirkulære i tverrsnitt.

Hvis du har lest endel om buemaking har jeg bare en ting å si:
Spikk i vei! det er ingen grunn til å vente. Kanskje går det ad dundas, men du har i alle fall lært noe av det. Skogen og trelasthandelen er full av bueemner. eller sagt på en annen måte: bueemner er det lett å få tak i, tid er det verre med. derfor: Peis på, så kaster du i alle fall ikke vekk tida.

Mvh
-Ole
"We enforce patterns on what we experience"
Neil Gaiman, Signal To Noice
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

...æhæ? :shock: Hvilken buemaker med beina planta på jorda i dag mener at buer bør ha rundt tverrsnitt for å fungere best? :D

Joda, en del av MR-buene har jo rundt tverrsnitt, og mange av de er visst lagd av mindre emner. Det kan jo i seg selv forklare runde rygger. Men her er det jo snakk om barlind, og barlind er vel det treslaget som er mest elastisk, og kan dermed tåle påkjenningene. Det er nok ikke effektivitet og sikkerhet mot brekk som er årsakene til at disse buene har rundt tverrsnitt.

Det er jo helt klart at buer med rektangulært tverrsnitt har kreftene bedre fordelt enn buer med rundt tverrsnitt, og dermed kan de rektangulære være lettere i egenvekt og ergo mer effektive eller sikrere mot brekk.

Nå må vi ikke spre pseudovitenskap her, hehe :P
:wink:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
vargen
Bueskytter
Innlegg: 60
Registrert: 15 jan 2006, 16:02

Legg inn av vargen »

Pseudovitenskap?
Takk skal du ha...

Utover det er det 1 ting du faktisk har rett i: la oss ta denne diskusjonen i en egen tråd, det er ikke noe nye buemakere trenger å miste nattesøvn over

-Ole
"We enforce patterns on what we experience"
Neil Gaiman, Signal To Noice
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hehe, harde påstander krever hard skyts :P :D

Men når det er sagt, det går fint å lage rognebuer med runde rygger. Det er bare ikke så effektivt, og tynne emner er bedre egnet til lettere buer.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar