srengedempere forbudt!

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

hardway
Mester
Innlegg: 116
Registrert: 09 jan 2006, 09:53

Re: srengedempere forbudt!

Legg inn av hardway »

Nei, Griff, det er aldri dødfødt å prøve, selv ikke de gangene man ikke lykkes med å få til det man prøver. Det er mye som kan gjøres for å få til ett fornuftig og meningsfylt regelverk som de aller fleste av oss kan støtte. Og trad skytterene er mange, og vi teller, og våre meninger teller. Dette gjelder både internasjonalt og nasjonalt. Ting tar tid, men vi må aldri gi opp å prøve å få i stand ett regelverk som kan være slik at de fleste av oss kan leve godt med. Underveis må man inngå kompromisser, og man får det jo slett ikke alltid slik man helst kunne ønske -man kan aldri gjøre alle til lags, men som basis for hvordan ett regelverk utformes må det ligge ett minimum av sunn fornuft og velbegrunnet forklaring.
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Re: srengedempere forbudt!

Legg inn av ingos »

Hardway: Jeg støtter deg 100% og gi opp på forhånd kan vi ikke gjøre.
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: srengedempere forbudt!

Legg inn av Sturlabuer »

Strengen må være ensfarget?! Det betyr selvfølgelig at surringer må ha samme farge som strengen også?
Ellers ville det vel bli benyttet kreative surringer med ulike farger for hver avstand?
Det ville jo gi bedre sikter enn to pelsballer som skygger for blinken i hverfall :lol:

Har noen røpet at trebuer kan ha ujamnheter i treets utseende som kan benyttes som et fremre siktepunkt,
og dermed burde være bannlyst :?:
hardway
Mester
Innlegg: 116
Registrert: 09 jan 2006, 09:53

Re: srengedempere forbudt!

Legg inn av hardway »

Når det er skuddår og Venus, Mars og Jupiter står i riktig posisjon, og ytterste hårstrå på oterdempernes venstre side tøtsjer øreflippen og jeg står på fullt trekk og teller meg fram til 20.surring på strengen, slik at den står eksakt riktig i forhold til den spesielle kvisten på buelemmen og Fita skivens 10-ring - da vet jeg at jeg ikke kan bomme.....
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: srengedempere forbudt!

Legg inn av Truls med bogen »

HR.Hardway(Vanskelig)....tror du det er å lett?? Surringen må være utført av en jomfru (beviselig) kl. 12 om natten....fullmåne selvsagt.... :D
Bilde
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: srengedempere forbudt!

Legg inn av Truls med bogen »

Kjære Griffin: 8) du er en god bueskytter og lager god mat og lager fantastiske buer 8) Men vi må skille litt her mellom snørr og barter. Jeg var i sin tid med på å innføre trad i NBF systemet. Det har blitt en suksess, 65% økning siste året, det ekstremt elitetenkende-NBF jubler. Utviklingen har resultert i etterhvert mange meget gode bueskyttere, noen med store ambisjoner om å vinne gull og ære, følgelig kommer kravet om rigide millimeterregelrytteri som i NBFsystemet ellers. Personlig er jeg ikke så veldig opptatt av trad-regelverket, det er det historiske jeg ønsker å gjøre best mulig, gjerne internasjonalt spiselig. På dette forumet er det sterke meninger, dersom man vil ha noen av disse satt ut i praksis så må man inn i NBF eller NLs styre. Dette kan jeg forsikre om ikke er vanskelig...åpne armer...begge steder..
Her vil det passe å minne om den dobbelte OLvinners mantra: "If not now, when? If not you, who"

Beklageligvis kan "Norsk Langbuelag" navnet av noen oppfattes feil, NL godkjenner alle historike buetyper også recurve, selvsagt, men det vet jeg at du vet. Men navnet er vel for innarbeidet til å endre det? Kviljooo??
Svensk "Langbågklass" er vi vel alle enige om er dustete, recurve må få være med her slik som i norske Trad-Klassen. Mht alupiler er jeg fremdeles ambvivalent mht om vi skal jobbe for å få dette lovlig. Alle med ambisjoner i trad/historisk vet hvor vanskelig det er å få fatt på gode piler. Alupiler gir fra seg en "stygg" lyd , ofte også trad/glassfiberbuen. Selv liker jeg best stille treverk. Kan det være årsaken til at det er vansklig å dokumentere historiske strengedempere, man trenger dem ikke? (Jeg vet at for tiden strever, graver og leter arkeolog Kviljo etter Dale-Gudbrans strengedempere i hagen til Ola Hardway...finner du no?)...
Gullringvinner Trond Kvitnes fra Moss/Dønna har vist oss at han skyter bedre med sitt historiske utstyr enn 98% av de norske skive-tradglassfiberbueskyttere. Han sier at det er en ekstra deilig følelse å utklasse disse med sin vakre barlindbue. Det viser oss at vi ikke skal være så regelfokusert...enkelhet..enkelhet..enkelhet...selvsagt helt ut enig med deg Ola....

Vel, tilbake til snørr og barter...Jeg fremprovoserer :evil: herved følgende, ærede buefolk: "Skal det være lov med definerte strengedempere i NL regelverk?" JA/NEI
Bilde
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: srengedempere forbudt!

Legg inn av nidrinr »

Jeg bruker ikke strengedempere, men ser ingen grunn til at noen skal behøve å fjerne det for å kunne delta. Strengedempere er for min del en detalj jeg kun ville ofret en tanke om den var i selvlysende farge. Vil noen bruke den (og flerfargede strenger???) til å finne en sjuk måte å sikte seg til overlegen seier gang etter gang på, så.. :roll:

Mener plastnokker på pilene bør komme langt forran stregdempere i "hva kan vi DISKUTERE- lista"

"Når det er skuddår og Venus, Mars og Jupiter står i riktig posisjon, og ytterste hårstrå på oterdempernes venstre side tøtsjer øreflippen og jeg står på fullt trekk og teller meg fram til 20.surring på strengen, slik at den står eksakt riktig i forhold til den spesielle kvisten på buelemmen og Fita skivens 10-ring - da vet jeg at jeg ikke kan bomme..... " ... "Surringen må være utført av en jomfru (beviselig) kl. 12 om natten....fullmåne selvsagt.... "

-Je træff itte da hæll je..."
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: srengedempere forbudt!

Legg inn av Griffin »

Ja men Truls, då är vi nog mer överens än jag trodde. :D
Jag fick för mig att det fanns en längtan efter att trad-klassen skulle bli en långbåge-klass.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1859
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: srengedempere forbudt!

Legg inn av Lurz »

Sturlabuer skrev: Har noen røpet at trebuer kan ha ujamnheter i treets utseende som kan benyttes som et fremre siktepunkt,
og dermed burde være bannlyst :?:
Da er det jo godt at denne knakk, så får ikke dommerne noe problem.
Tre "kikkertsikter!" 1,2m, 37m og 120m? :twisted:
(men den knakk faktisk ikke i hullene)
Bilde

Fra spøk til spørsmålet ditt Truls, jeg ville gå for å tillate strengedempere, wv med en begrensning på at de ikke kan være nermere nokkepunktet enn en eller annen avstand, sånn som Griffin er inne på.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: srengedempere forbudt!

Legg inn av Kviljo »

Følger med, om enn noe i bakgrunnen :)

Konge bue, Lars! :mrgreen:
Jeg er forsovidt enig, vi bør tillate strengedempere så lenge de er en viss avstand fra nokkpunktet. Og siden dette tydeligvis er en sak for NBF burde langbuelaget ta en separat avgjørelse på dette. Definitivt en sak for neste årsmøte.


Ellers vil jeg jo si at det virker helt bak mål at NBF har lagt ned forbud mot strengedempere. Hadde jeg blitt nektet deltagelse på grunn av noe slikt ville jeg forlangt en skikkelig begrunnelse!


Tror ellers at Norsk langbuelag er for innarbeidet til at det er hensiktsmessig å forandre navnet. Selvsagt kunne det endres til Norsk historisk buelag, eller noe slikt, men jeg ser ikke at det skulle være nødvendig foreløpig. Kanskje er det noe å ta opp på årsmøtet?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: srengedempere forbudt!

Legg inn av nidrinr »

Oi! Det var ei tøff bue. Synd den kakk. Hva slags tre var den laga av?
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1859
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: srengedempere forbudt!

Legg inn av Lurz »

Den var laga av ask.... trodde egentlig den skulle holde, for den hadde skutt en god del piler. Knakk litt over midten på øvre lem, ser vel den bøyer litt mye der, prøvde vel å avlaste områdene med "sikter".
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2381
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: srengedempere forbudt!

Legg inn av Are »

Er selv ikke bruker av strengedempere så saken berører meg egentlig ikke.

Men slik jeg ser det er regelverket skrevet av blinkskyttere. En "artig" detalj er at regelverket tillater typisk blinkutstyr i en jaktkonkurranse, men ikke jaktrelatert tradutstyr i en blinkkonkurranse :roll:

Tillates strengedempere på tradbuer i en jakt-/feltkonkurranse eller er de forbudt der også? Er de forbudt der burde definitvt regelverket fått en gjennomgang.

Bune din var konge Lars. Kongen er død! Hvem er den nye kongen? :lol:
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar