Tanker om NM 2009

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2381
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Tanker om NM 2009

Legg inn av Are »

NM for i år er vel gjennomført.

Men til neste år skal det avholdes et nytt. Og i den forbindelse har jeg stilt meg selv noen spørsmål som folk kanskje burde tenke litt på før neste års arrangement.

Tidligere har utandørs NM vært i forbindelse med andre arrangementer. Fordelen med det er at arrangøren av NM slipper unna med en god del organisering. Ulempen er at NM blir på det andre arrangementes premisser. Vi blir i prinsippet spist opp av et annet arrangement. I år syns jeg vi slapp unna det. Stort sett hvor enn jeg gikk, var det bueprat. Det var foukus på buer, teknikk og håndverk. Slik mener jeg et NM bør være. Ikke bare en konkurranse.

Som sagt er det mye arbeid, og Per og jeg har allerede sagt at vi ikke gjentar årets arrangement til neste år.

Er det noen andre der ute som har noen idéer til hvor vi kan ha det? Steder jeg hørte nevnt var Gjørundgård i Gudbrandsdalen, Oslo middeladerfestival på Sørenga eller Trollspeilet inne ved Finnskogen. Sistnevnte foreslo å ha det som et kombinert NM og ridderkonkurranse. Er det andre som har noen gode forslag. Det gjelder ikke bare å ha et sted, men også noen som kan dra lasset.

Et annet spørsmål som har kommet opp er om NM skal være kun norsk eller skal vi åpne det mer for våre naboland. I år deltok svensker, dansker og en tysker. Ingen av dem skjøt godt nok til å komme til finalen, så vi slapp å utestenge dem fra den. Men skal vi gjøre som danskene og arrangere et NM open? Eller hva med et Nordisk Mesterskap? Eller skal vi fortsette å være eksklusive norske?

Noen som har innspill?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Tanker om NM 2009

Legg inn av KEn »

Bronseplassen?

K
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1296
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Tanker om NM 2009

Legg inn av GreenMan »

1. Ang selve arrangementet: Syntes det var veldig fint slik som det var nå med en ren buekonkurranse, men jeg ser fordelen med å legge det sammen med et annet arrangement. Det å legge det sammen med f.eks Nordic Challenge på Trollspeilet kunne fungert veldig bra i forhold til at man hadde fått mange mennesker og logistikken kunne blitt litt enklere.
2. Nordic Open: Ja takk.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Tolveor
Bueskytter
Innlegg: 52
Registrert: 21 mar 2008, 21:03
Bosted: Sarpsborg
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Tanker om NM 2009

Legg inn av Tolveor »

jeg synes et nordisk mesterskap (e.l) er en god ide. Da kan vi jo også etterhvert lure våre venner på bornholm til å arangere noe...
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Tanker om NM 2009

Legg inn av Truls med bogen »

Skal prøve å argumentere litt for Oslo Middelalderfestival 20-21 juni 2009: (http://WWW.middelalderfestivalen.no)
Er klar over slett ledelse de siste årene, men nå er det kommet ny
proff ledelse: Henrik Høie i http://www.fabelfix.no og http://www.hybrisfilm.com
som gjorde en utmerket jobb i år. De er proffe skuespillere som vet hva publikum vil ha.
Pengestøtte: fra OMF 5 til 10tusen kroner kan påregnes.
Sentralt 10 min. gange fra Oslo S, alle kjenner noen i Oslo mht overnatting derom man ikke vil bo i telt.
Mange i miljøet er der allikevel,den nye ledelsen vil ha samkjøring med NL, Kongshirden og Frilansene..
Mulig lengdeskyting i gangavstand til Ekerbergsletta.
Ved fint vær minst 1000 publikummere med proff skuespillerherold.
Samkjørte middelalderfestivaler, Hamar Tønsberg Oslo...
Alternativt...en reprise av NM Hamar, det var av høy klasse..takk takk og ikke minst til driftige og flinke Per Onsrud som ikke er særlig synlig i WWWen....Sitat (SIC) "Data ækkenoeformeg"....
..NM Open? Selvfølgelig, våre utenlandsske venner må få komme på lik linje. Landdskamper i "Running Arrow" er jo morsomt.Det norske laget slo jo danskene såvidt med et "skrig", på Hamar. De vi sikkert ha revansje.
Etter 10 år med NM synes jeg vi nå har funnet en form som fungerer utmerket. Så gjenstår bare, med eller uten publikum og hvem skal så drifte NM-ute-2009?
Bilde
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2381
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Tanker om NM 2009

Legg inn av Are »

Og da får jeg komme med argumentene mot NM i Oslo.

Som du sier:

Alle kjenner noen i Oslo. Slik jeg ser det er det en ulempe. Vi deltar i kionku8rranse, og forsvinner hver til vårt. Ikke noe bueprat rundt bålet om kvelden. Ikke noe sosialt.

EN del av de mest ihuga middelaldermenneskene deltar med de andre grupperingene (KH og frilansene). Det vil si at de knapt har tid til å delta på NM (snakker av erfaring).

Noe av det jeg likte med sist NM var det sosiale før og etter konkurransen. Det er jeg redd det ikke kommer til å bli i Oslo.

I tillegg er Oslo middeladerfestival beryktet for tyverier hos deltakerne. Spesielt på nattestid :twisted:
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Tanker om NM 2009

Legg inn av KEn »

for tyverier hos deltakerne. Spesielt på nattestid
Derav grenen (gammel skytegren i Agder): " Skyting mot løpende østlending i tusmørke".. Kanskje vi kan kåre en NM -vinner?

K
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Tanker om NM 2009

Legg inn av Truls med bogen »

:D He he...med 400 ganger mer kriminalitet i middeladeren kan ikke tenke meg noe mer middelaldersk enn plagsomme rusa lommetjuer og ikke minst alle horene rundt Oslo S. Kongshirden har sviktet ja..til tross innleide Securitasvakter og politi.
Og til Ken og nattskyting på østlendinger, skal det være etter "skyt først og spør etterpå"? Man kan jo komme i fare for å skyte en sørlending? Som kjent trekkes utagerende fra hele landet (også sørlendinger) mot Plata og andre steder i hovedstaden.
Mht overnatting lørdagskvelden er det min mening at tilreisende må få muligheten til å velge overnatting selv.
Noen Oslo Plaza, andre en fetter på Grorud og atter andre et rått, vått, kaldt telt. Vi er nå en gang oppflasket med flaneller og varm melk. Det første man vil savne er sengen....

Nok om det...det bør jobbes mer og bedre for "sosialt rundt FELLES bål " om kvelden...gjerne sammen med Kongshirden og Frilansene... og jeg gjentar at det å finne noen som vil drifte NM-OPEN-09 blir den største utfordringen..KVILJOOOOOO???

Legger ved et brev fra OMF-folk som ønsker å gjøre festivalen bedre.




Hei alle sammen og takk for årets festival!
Vi ønsker å inkalle samarbeidspartnere og interesserte til et evalueringsmøte Søndag 12.10.

Møtet vil holdes i lokalene til Hybris AS - Stortorget 10 kl. 14.00.

Som dere ser av vedlegget ønsker vi å få tibakemeldinger fra dere på hvordan vi kan gjøre neste års festival enda bedre!

Håper så mange som mulig tar seg tid til dette!

Vil også legge til at vi, siden vi er så mange, kun inviterer en representant fra hver organisasjon/forening.

Håper dere har mulighet - og ser frem til å møtes i oktober!

Innkalling blir sendt ut til følgende personer:

Jarl Holstad - Hybris AS
Oddvar Andersson - Regnskapsfører
Cathrine Kleivdal - Teknisk sjef 2008
Ulf Gulbrandsen - GOS
Ola Marstein - Styreleder Stiftelsen Oslo Middelalderfestival
Hans Petter Molaug - Interesseforeningen Oslo Middelalder
Tom Andersen - Kongshirden
Hans-Jørgen Belseth - Frilansene
Truls Erik Dahl - Norsk Langbuelag
Jonas Kippersund - Kompaniet



Mvh

Henrik og Trond
Fabelfix
Bilde
Svar