Stokkebåt

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Stein: Takk for linkene, de var meget int og jeg skal prøve å komme i kontakt med han som lagde den stokkebåten:-) JUUHUU
I love Mac!

Inongogaror
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Artig prosjekt!

Da er det vel bare å leite etter store trær med tjukke stammer, og ikke falle for fristelsen til å lage bueemner av den :wink: -Godt argument for å velge osp og ikke eik 8)
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Legg inn av jamar »

Ingos: Fant denne pdf-filen. http://www.kuusankoski.fi/handiscola/boat.pdf Steg-for-steg og bilder. Burde være et brukbart utgangspunkt for et "gjør det selv"-prosjekt. Aldri tenkt på den måten å utvide stammen på - trodde den måtte være av samme diameter som båtens bredde. Ser dessuten at de holder kurs i Estland et par ganger i sommer hvis noen har lyst: http://www.soomaa.com/?id=396&lang=eng
mvh jamar
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Da er vel bare å finne et tre som er tjukt nok:-) Motorsaga er vel litt juks og jeg ser stokkebåtene har en annen form i bauen enn de norske stokkebåtene.
Det ligger også en video der og den viser hvordan de presser ut sidene, ved hjelp av varme/vann. Damper godt:-)

Jamar:Fin pdf dok som skal leses nøye. kanskje jeg sender den til oversettelse. Kurs hadde vært topp:-)
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Bøck
kaptein
Innlegg: 103
Registrert: 08 jan 2006, 20:37
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Bøck »

Et tilfeldig apropos: Dagens Dilbert :D
Jørgen Bøckman
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Legg inn av jamar »

"... seemed like a lot of work." He-he, du vet å få sagt det, Bøck...
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Ikke noe tvil om at det er mye arbeid og jeg får vel invitere noen venner på dugnad, samt en kase med pils:-)
Det er proskjekt som under planlegging og vi får se når starten blir, men det hadde vært skikkelig gøy å eid en ståkkebåt.
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Bøck
kaptein
Innlegg: 103
Registrert: 08 jan 2006, 20:37
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Bøck »

Jeg er redd det er mye, mye mer jobb enn hva som kan ordnes med "dugnad, samt en kasse med pils", men det er definitivt et kult prosjekt!
Jørgen Bøckman
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Med skarp øks og jobbe i ikke-tørka tre tror jeg det skulle være ganske gjørbart. Osp er ikke eik. Men det er nok ikke bare grovarbeid heller. Det vil jo være kritisk å ikke ta i for mye på slutten, så det er nok masse finarbeid i dette også. Temmelig kjipt å hogge for mye etter så mye arbeid :shock:

Hva med å lage en i skala 1:10 eller litt større først? Det ville nok gitt mange nyttige erfaringer, også er det litt større sjanse for å kunne fullføre jobben ;)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Kviljo: Det var en god idee og lage en liten modell først:-)
I love Mac!

Inongogaror
Svar