Bjørkestamme til rygglaminat?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Bjørkestamme til rygglaminat?

Legg inn av Kviljo »

Ekspertspørsmål:

Sett at man har en bjørkestamme og ønsker å lage et rygglaminat som skal høvles ned på alle sider. - hvilken vei ville du da satt årringene, og hvorfor?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Sagitarius
Bueskytter
Innlegg: 57
Registrert: 01 des 2007, 20:31
Sted: Nord Norge

Legg inn av Sagitarius »

Ville satt dem stående, fordi det er mindre fare for at rygglaminatet ryker, mao sterkere. forutsetninger er jo at åringene følger hele laminatet mest mulig.

Bjørnar
Eg råd gjev deg, Loddfåvne,
råd du take,
nyttug um du nem,
god um du gaumar:
um på fjell eller fjord
å fara deg lyster,
hav niste med deg til nøyes.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

...så kommer det vanskelige spørsmålet: hvorfor (er det sterkere)?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Sagitarius
Bueskytter
Innlegg: 57
Registrert: 01 des 2007, 20:31
Sted: Nord Norge

Legg inn av Sagitarius »

Det kommer av at ett laminat med liggende åringer vil bøye seg lettere, en i ett laminat med stående åringer, en planke som ligger med bredsiden mellom to stoler vil bøye seg lettere, en en som settes på høykant mellom de samme stolene. Eller....?
Eg råd gjev deg, Loddfåvne,
råd du take,
nyttug um du nem,
god um du gaumar:
um på fjell eller fjord
å fara deg lyster,
hav niste med deg til nøyes.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Sett at emnet er fra ei stor bjørk ville jeg valgt å bruke ytterste årring som rygg. Da vil det ikke det å høvle sidene skape potensielle svake punkter. Skal du derimot høle ALLE sidene, ryggen inkludert, ville jeg valgt stående. Mener forresten at det sto noe i TBB (1, 2 eller 3) et eller anna sted om styrke og stående eller liggende årringer. :?

Kun et personlig valg jeg ville tatt, sikkert mange som har mer kunnskap og erfaring enn meg her..
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2377
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Jeg får vel si meg uenig og sier at du bør ha liggende årringer på ryggen.

Personlig påstar jeg at det er mer motstandsdyktig mot brekasje. Jeg kan ta utgangspunkt i vedkløyving som eksempel. Bartrær er lettest å kløyve langs med årringene, løvtrær er lettest å kløyve på tvers av årringene. Hvorfor er det slik?

Margstråler er svaret. Dette er celler som ligger horisontalt og radialt i treet. Alle trær har margstråler. Løvtrær har flest. Margstrålene ligger samlet i vertikalplanet og er svært tydelig i bl.a. eik, fordi de ligger svært mange i høyden. Dette gjør at det er barnslig enkelt å skrelle av lag etter lag radialt i stokken. Prøv å økse en eikeplank av ferskt treverk skal du se. Dette er en effekt jeg helst ikke vil ha på ryggsiden av en bue.

Jeg regner med det er vanlig å ha stående årringer på ryggen så lenge man bruker ringporøse tresorter. Dette er vel fordi de porøse årringene også er en svakhet. Jeg har selv opplevd en ask langbue som spjæret i en porøs årring. Bjørk er derimot spredtporøs og har derfor ikke porøse årringer, men den har fremedeles margsrålene å ta hensyn til.

Samme begrunnelsen vil jeg egentlig gi på hvilken vei man skal legge nokken på piler, på tvers eller på langs av årringene?

Avhengig av tresorten...
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Den var fin Are!

Respekt 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Are: -er det noen form for utdanning du har, eller kun genuin interesse som gjør at du kan hoste opp slik info?

Må innrømme at det rett og slett er imponerende :)
Brukeravatar
Sagitarius
Bueskytter
Innlegg: 57
Registrert: 01 des 2007, 20:31
Sted: Nord Norge

Legg inn av Sagitarius »

Bøyer meg i all ærbødighet, for den kunnskap du utviser Are :D

Bjørnar
Eg råd gjev deg, Loddfåvne,
råd du take,
nyttug um du nem,
god um du gaumar:
um på fjell eller fjord
å fara deg lyster,
hav niste med deg til nøyes.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2377
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Jeg er møbeltapetserer. Treverk er en del av utdanninga mi. Jeg har jobbet sammen med snekkere. Har en genuin interesse. Treverk er vakkert, spennende og godt og jobbe med. Og kona oppmuntrer treinteressen min. Da ender man fort opp med mye treverk og mange bøker om emnet.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar