Magnus bygger buer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Magnus bygger buer

Legg inn av Lurz »

Godt jobba ! :) :) :)
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Magnus_buemann
Mester
Innlegg: 104
Registrert: 01 mai 2019, 18:35
Bosted: Volda

Re: Magnus bygger buer

Legg inn av Magnus_buemann »

Takk for det

Sent fra min SM-A505FN via Tapatalk

Brukeravatar
Magnus_buemann
Mester
Innlegg: 104
Registrert: 01 mai 2019, 18:35
Bosted: Volda

Re: Magnus bygger buer

Legg inn av Magnus_buemann »

Då var det andre forsøk med varmebehandling metoden. Fikk den fin på tilleren, og ned på 50pund 26 tommer. Den var på 60 lang ntn og. Skøyt ein del med den og pila flagga lynraskt avgårde. Når eg tok av strengen hevet lemmene seg tilbake til en temmelig bra reflex. Derettee tok eg den på tillertreet en siste gang for å sjekke over, tok den gradvis ned,og så smalt det plutselig kraftig. Grepet delaminerte seg og buen knakk på midten.

Det eg er litt usikker på nå er årsaken. Eg tenker på 4 grunner. Enten var eg for modig og grilla buen litt for kraftig, eller so var eg for utolmodig å ikkje venta lenge nok slik at buen var for tørr. Eller så laga eg grepet noko tynt. Siste er at det kanskje var en svakheit i treet.

Neste gang skal eg i alle fall passe på alle desse tinga å sjå kva som skjer då.

Ein positiv ting er at begge lemmene er inntakt so det kanske går ann å redde den på eit visBildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-A505FN via Tapatalk

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Magnus bygger buer

Legg inn av Jæger »

Du er nok i grenseland med aktiv bøy kontra trekklengde. Med stivt grep bør det tas hensyn til, så buen burde kanskje vært 6-7 tommer lengre. Motbøyen i buen gir nok ekstra tyn på heile greia. Som nevnt før: Supertrygg, nærmest knekksikker bue er trekklengde ganget med to og en halv gir aktiv lengde, pluss eventuelt grep. (26''x2,5=65'' pluss stivt grep omtrent 70-72'') Og som du vet går det fint an å tyne dette en del, nå var du kanskje nede på 48'' aktiv bøy (ca 19'' trekk om du skulle være supersikker)?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Magnus_buemann
Mester
Innlegg: 104
Registrert: 01 mai 2019, 18:35
Bosted: Volda

Re: Magnus bygger buer

Legg inn av Magnus_buemann »

Ja, buen va jo i korteste laget. Men litt av grunnen til at eg lagde den med denne trekklengden var for å teste denne varmemetoden å sjå ka som er mulig. Men det var kanskje litt voldsomt. uansett merka eg betydelig forsjell på treverket å elastisiteten på det med denne metoden. Men neste bue blir nokk bygget litt lenger.

Sent fra min SM-A505FN via Tapatalk

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Magnus bygger buer

Legg inn av Jæger »

Du er sabla god til å lage buer som er tynt maks, fortsett med det!
Mulig den hadde overlevd om du hadde unngått tillerstokken, bare skutt den på gradvis lenger trekk og ikke brydd deg så mye om tilleren. Men som du er inne på kan prosessen ha vært litt hard.
Uansett - den neste blir alltid bedre!
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Magnus bygger buer

Legg inn av Lurz »

Trist. Sånn som jeg leser bildet mistenker jeg grepet. Med pålimt grep tror jeg det er viktig at buen ikke begynner å bøye før utenfor grepet, bevegelser i grepet vil fort føre til delaminering. Og så brekker resten.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Magnus bygger buer

Legg inn av Are »

Enig med Jæger. Men et spektakulært brekk ble detjo. Flere flatbuer med pålimt grep har lidd samme skjebne.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Magnus_buemann
Mester
Innlegg: 104
Registrert: 01 mai 2019, 18:35
Bosted: Volda

Re: Magnus bygger buer

Legg inn av Magnus_buemann »

Ja, blir nok ikkje den sisteBilde

grepet var ikkje pålimt, det var ein naturboge av kjærneved alm(kanskje litt feil av meg å kalle det for delamminering) trur rett og slett eg bomma litt på utforming på grepet, litt for tynt og for slakk overgang fra lemme til grep. I tillegg til veldig høg belastning på buen.

Bilde

Sent fra min SM-A505FN via Tapatalk


Sist redigert av Magnus_buemann den 09 mar 2021, 21:12, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Magnus bygger buer

Legg inn av Lurz »

Ok. Så bare så veldig ut som pålimt grep på bildet der du holder grepbiten vannrett. :) Men jeg tror fortsatt det er samme grunn til brekket. Buellemmet begynte å bøye i håndtaket, før lemmet hadde fått nok bredde. Om delamineringa skjedde i en limfuge eller mellom årringer tror jeg går ut på ett
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Magnus_buemann
Mester
Innlegg: 104
Registrert: 01 mai 2019, 18:35
Bosted: Volda

Re: Magnus bygger buer

Legg inn av Magnus_buemann »

Ja, du har nok rett i det

Sent fra min SM-A505FN via Tapatalk


Brukeravatar
Magnus_buemann
Mester
Innlegg: 104
Registrert: 01 mai 2019, 18:35
Bosted: Volda

Re: Magnus bygger buer

Legg inn av Magnus_buemann »

Ei lita oppdatering på Heggebuen so eg varmeherda. No har eg skutt med den so og sei dagelig i alt slaks veir siden den var ny, å den holder formen som ny enda. Eg synst dette virker lovande.BildeBilde

Sent fra min SM-A505FN via Tapatalk

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Magnus bygger buer

Legg inn av Jæger »

Det der ser veldig bra ut! Godt jobba


Sent from my iPhone using Tapatalk
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Magnus_buemann
Mester
Innlegg: 104
Registrert: 01 mai 2019, 18:35
Bosted: Volda

Re: Magnus bygger buer

Legg inn av Magnus_buemann »

Takk for det til eit anna tema so prøver eg å finne tegninger eller bilder med mål på Åndfonnebuen, men eg finner det ikkje. Nokon her inne som kan hjelpe meg?

Sent fra min SM-A505FN via Tapatalk

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Magnus bygger buer

Legg inn av Jæger »

Jeg har linket til tegningen tidligere, men de har endret side grunnet programvare.
Som kjent er det en betaversjon av unimus som er oppe og går nå. Lenker til denne kan muligens bare være gyldige i kort tid.
Her har jeg gått inn og klikket på 'foto' og søkt 'vegard vike bue'. Da dukker to bilder av bruddflaten og tegningen i stor skala opp. Anbefaler deg å lagre tegningen med tilhørende data (tegner, kilde etc.) Lykke til!

https://www.unimus.no/portal/#/search/p ... d+vike+bue

Direktelenke til tegningen:
https://www.unimus.no/felles/bilder/web ... &type=jpeg
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar