Skytemaskin
Skytemaskin
vet ikke om denne doningen kvalifiserer til å kalles skytemaskin, men den funker nå i alle fall ! Nettopp ferdig i dag, og den leverer temmelig lik fart hver gang. Det var målet, for jeg har lenge hatt lyst på en sak som denne som jeg kan bruke til å teste lengdepiler. heltre eik, litt skruer og en stålstang, og selvsagt en rullatorbue-releaser
- dagsunde
- Master bowyer
- Sted: Arendal
- Kontakt:
Re: Skytemaskin
Genialt!!!
me like!!!
me like!!!
--
Dag.
Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Dag.
Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Wohoo!! Lekkert! Dette blir interessant å følge med på Gleder meg til å se den live og i aksjon.
Tøfft!!
hehe.... takk. Jeg tar gjerne i mot forslag til opptrekkmekanisme. Nå trekker jeg opp for hånd, til boksen stopper mot to stenger som jeg har plassert ved ønsket trekklengde. Så løser jeg ut med tommelen. Alt dette krever jo at apparatet er solid festet, så det ikke flytter på seg. Kunne tenkt meg et slags taljesystem med utveksling, eller en håndvinsj. Men det bør gå fort å trekke opp og løse ut skuddet, slik at buen ikke blir overbelastet.
Gjorde for resten et lite eksperiment : Jeg festet 4,5 g til hver av tuppene, og skjøt noen skudd. Resultatet indikerer at 1 gram ekstra vekt pr tupp, gir 1 fps mindre fart på pila. Men jeg vet ikke hvor mye buelengde, pundstyrke og trekklengde virker inn på dette. Jeg fjernet nylig 5 gram fra hver tupp på lengdebuen min, så jeg forventer ca 5 fps mer fart. Det er jo lett å forestille seg at dette kan gi mange ekstra meter. Hvis pila er i lufta ca 10 sek, blir det 50 fot, som er ca 17 meter. Men slik funker det selvsagt ikke i praksis.... I morgen skal jeg ut på lengdejordet og teste lengdepiler med maskinen. Blir gøy !
Gjorde for resten et lite eksperiment : Jeg festet 4,5 g til hver av tuppene, og skjøt noen skudd. Resultatet indikerer at 1 gram ekstra vekt pr tupp, gir 1 fps mindre fart på pila. Men jeg vet ikke hvor mye buelengde, pundstyrke og trekklengde virker inn på dette. Jeg fjernet nylig 5 gram fra hver tupp på lengdebuen min, så jeg forventer ca 5 fps mer fart. Det er jo lett å forestille seg at dette kan gi mange ekstra meter. Hvis pila er i lufta ca 10 sek, blir det 50 fot, som er ca 17 meter. Men slik funker det selvsagt ikke i praksis.... I morgen skal jeg ut på lengdejordet og teste lengdepiler med maskinen. Blir gøy !
Ligger et skyteapparat her:
http://www.atarn.org/islamic/akarpowicz ... _tests.htm
Ser ut som et enkelt taljetrekk, se håndtaket nede til høyre på bildet.
Og ellers så er det jo en del intressante data
http://www.atarn.org/islamic/akarpowicz ... _tests.htm
Ser ut som et enkelt taljetrekk, se håndtaket nede til høyre på bildet.
Og ellers så er det jo en del intressante data
"If it breaks you get to keep both parts"
Kan ikke noen stå foran og holde igjen ... ?Hardwood skrev:Nå trekker jeg opp for hånd, til boksen stopper mot to stenger som jeg har plassert ved ønsket trekklengde. Så løser jeg ut med tommelen. Alt dette krever jo at apparatet er solid festet, så det ikke flytter på seg.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Kalles ikke det låsebue? Er ikke det igjen i mot Norsk våpenlov?Hardwood skrev: Kunne tenkt meg et slags taljesystem med utveksling, eller en håndvinsj. Men det bør gå fort å trekke opp og løse ut skuddet, slik at buen ikke blir overbelastet.
Bare tuller! Kjempesmart piltester!
Odbbjørn og nilstor : haha
Zeida, hei på deg. Ja, faktisk så blir det vel teknisk sett det. Men, men.
Lars, den skytemaskinen til Adam ser solid ut. Synd vi ikke ser mer av den på bildet. Det å legge buen horisontalt var ingen dum idè.... Det ser ut som om den metallboksen som holder strengen og pila har en slags utløser. Tipper den fungerer slik at når han når innstilt trekklengde, så går skuddet automatisk. Tror jeg skal få til det 8)
Zeida, hei på deg. Ja, faktisk så blir det vel teknisk sett det. Men, men.
Lars, den skytemaskinen til Adam ser solid ut. Synd vi ikke ser mer av den på bildet. Det å legge buen horisontalt var ingen dum idè.... Det ser ut som om den metallboksen som holder strengen og pila har en slags utløser. Tipper den fungerer slik at når han når innstilt trekklengde, så går skuddet automatisk. Tror jeg skal få til det 8)
Hva med en form for geitefot?
Takk for tipset Oddbjørn. Tok et søk, men fant foreløpig bare noen som tydeligvis er hjemmelagede kopier av den originale Hooter Shooter. Får lete videre.
Lien, geitefot, hva er det ? Det må være smedspråk
Lien, geitefot, hva er det ? Det må være smedspråk