NM og NM?

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Historien: Norsk Langbuelag hadde som mål å inkludere historisk bueskyting i NBF regi. Dette fikk NL gjennomslag for på siste NBFs ting. Det innebærer at vi med historisk utstyr kan delta i samme klasse som trad/glassfiber skyttere på NBFs stevner. Regelverket sier nå at de med historisk utstyr skal markeres med en H (Historisk) i resultatlistene. Dette når sjelden frem til resultatlistene i ”Buestikka”, heller ikke etter NBF sitt NM-2006-Akkerhaugen.

Are sier han ikke forstår logikken ved å ha egne historiske NM og mener det er svært lite samlende. Men hvor var så Are og alle andre historiske bueskyttere på NBFs NM-Akkerhaugen 2006? Vi var kun tre som stilte med historisk utstyr der. I kvinneklassen kom det sogar til gullfinale mellom en med historisk og en med glassfiber bue. I ettertid ser vi nå at dette blir feil. Til sammenligning: ingen stiller med recurvebue i compoundklassen. At så få stilte opp med historisk utstyr tolker vi dit hen at folk ikke føler seg hjemme på denne NM-arenaen.

Ja, tanken var faktisk å inkludere ”historisk” under NBF paraplyen. Erfaringen viser så langt at dette må vurderes på nytt. Vi oppfordrer derfor til diskusjon om nytten/fordelen av å være en del av NBF under andre steder enn "Løst og fast". Til tross store kulturforskjeller kan jeg kan imidlertid forsikre alle våre medlemmer at NL har en meget god dialog med NBF (Formann og redaktør Morten Wilmann og president Per Bolstad).

NL har i en årrekke arrangert historisk NM både inne og ute, selv som medlemmer av NBF.
NLs oppgave er å fremme historisk bueskyting. NLs oppgave er ikke å promotere Trad/glassfiber klassen selv om disse er våre nære ”slektninger” og at noen skyter i begge klasser.

Vi oppfordrer med dette at flest mulig samles til vårt NM i historisk klasse i Moss.
Arrangørene vil som vanlig gjøre sitt ytterste for å skape en hyggelig samling.

Husk NL motto om å være en hyggelig og vennlig forening. :D

Jeg anser med dette debatten som avsluttet.
Sist redigert av Truls med bogen den 22 jan 2007, 20:26, redigert 1 gang totalt.
Bilde
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2376
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Torgisl Reidarson skrev: Til sammenligning: ingen stiller med recurvebue i compoundklassen.
Du må ikke skjære alle over en kam. :wink: Ikke glem Helge. Han stilte på NM 2005 i recurvklassen med sin rytterbue. Det kaller jeg god sportsånd. Han kom faktisk ikke sist, og det var mange nysgjerrige skyttere der :D
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Legg inn av Jadda »

Stemmer Are jeg var der, og det var gøy. Jeg fikk mange spørsmål og mye oppmerksomhet. Jeg er kanskje ikke den mest konkuranse orienterte personen på dette forumet :P .

Så til dette med NM og NM fru blom. Jeg er ernig med Are at det virker litt rart at en klubb som allerede er med i en hovedorganisasjon som arragere NM, velger å lage sitt eget NM. Langbuelaget kan lage så mange NM de bare vill, men det vil bare være lekeNM. Jeg lurer på hva som ville ha skjeddom vi i Sverresborg arrangerte ett Nm for eks Jaktbuer, da ville nok NBF tittet over brilleglassene. Er det i orden at så lenge NM er uopffesielt kan man arrangere hva man vill? Kan hver bueskyttergjeng arrangere en konkuranse og kalle det NM?.

Lurer på on noen i Langbuelaget liker å "holde taler, se på kart og kanskje anlegge en liten bart"
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Men hallå, det går ju att skriva ting så att det hela ser dumt ut det förstår vi nu. Men tanken är väl helt enkelt att vi ska ha det kul? Som sagt, det var 3st som skjöt med historiska pilbågar på "riktiga" NM. Hur kul är det för dom som är intresserad av historisk pilbågsskjutning men som ändå gillar 18m/60p (joda vi finns vi också men vi skriker kanske inte lika högt)

Vi får väl se hur många som kommer på "låtsas" NM. Skulle tro det blir fler. Jag ska dit, och jag kommer garanterat ha det kul. Jag vill se på andras pilbågar och prata med folk som lagar sina egna pilbågar och pilar och inte behöva välja trad eller historisk på ett enda NM.


Sen kostar dom "riktiga" NM mer pengar. Alla har inte hur mycket som helst (kanske kommer detta som en chock för vissa)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Må si meg enig med Griffin.

Klart, det er jo ikke helt optimalt med to seperate NM, og det er kanskje ikke helt konsekvent, men rent praktisk er det vel stort sett ingen bedre løsning? Vil man både være med i NBF og samtidig arrangere et skikkelig historisk treff, så må det bli dobbelt. En mulighet er vel kanskje å stryke de to bokstavene N og M i beskrivelsen av det historiske treffet på Kaupang. Bagatell :wink:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Legg inn av Jadda »

Man kan prøve å være litt kreativ og finne på ett annet mere "Historisk" navn for kappestriden om hvem som er norges mest fullendte og beste bueskytter med historisk utstyr, enn NM. Tviler på at den godeste Tamberskjelve deltok i NM eller noe slikt. :lol:
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Brukeravatar
haro
Bueskytter
Innlegg: 77
Registrert: 17 jan 2006, 23:43
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av haro »

Vel!
I neste nummer av buestikka som er NBF's egen blekke har vi da fått en av de siste sidene med farger hvor vi annonserer for innendørs historisk NM den 3 Mars.

Pr. nå er det 18 påmeldte, men vi skulle GJERNE sett at det var flere.
For å si det slik:
Dra en sursokk over at det er FITA blinker vi skal skyte på. Møt opp og bli med på festen! Det er jo først og fremst det at vi treffes fra nær og fjern og har det morro sammen. Eller hva?

Er vel enig i at det er treffet på sommeren(NM) som er det store, men vi kan jo gjøre dette stort også. Som nevnt tidligere er jo poenget at vi møter opp og står samlet som historiske bueskyttere. Dette er en fiiiiin anledning folkens. Personlig ville det glede meg stort om dere kranglefanter av noen busemenn viser mot og tør å stille mot meg og oss andre "sørvikinger" i tevlingen. Jeg skal "skyte dere" tilbake dit dere kommer reisende fra uansett he he he :P :P

Og VÅG ikke å kommentere adelskalenderen. Den lyver..... I hvertfall om meg :lol:
-------------------
Helsing
Håkon den gode
------------------------------------------------------------------
Denne meldingen består av 100% resirkulerte elektroner.
Ingis
Mester
Innlegg: 679
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Legg inn av Ingis »

Har fulgt med i NM-diskusjonen,og kan ikke helt se problematikken.Jeg skyter selv både historisk og mod.trad,men med et historisk NM blir det mye enklere å forholde seg til valg av bue.
Det er etter min mening to arenaer.NBFs NM er for tradisjonelle skyttere,men selvsagt kan historiske skyttere delta selv om jeg personlig ikke ser det interessant med historisk bue.Da ønsker jeg å stille utstyrsmessig på linje med øvrige trad.-skyttere.
Jeg mener NLL skal arrangere sitt eget NM,slik at også de som ønsker å skyte begge klasser får en mulighet til å delta.
Hvilke skytekonkurranser man skal ha bør diskuteres.Jeg tror nok at konkurranser i viking/middelalder var en type treff og miss-konkurranse.Håper vi møtes på historisk NM i Moss. :lol:
"Back to nature!"
Brukeravatar
haro
Bueskytter
Innlegg: 77
Registrert: 17 jan 2006, 23:43
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av haro »

Vel alle venner!!!!!!!

Per nå er det 30 påmeldte. Vi har plass til i hvertfall 10 til.

Meld dere på da vel!!!!!
Info finner dere på:
www.langbue.no - Oppslagtavlen

VELKOMMEN TIL DYST I GLEDE OG LYST
VELKOMMEN TIL TEVLING UTEN GNELDRING
VELKOMMEN TIL Å VINNE STORE SKATTER
VELKOMMEN TIL MERE ENN DU FATTER

Jaggu tror jeg at jeg har en skald i meg :shock:

:D :D
-------------------
Helsing
Håkon den gode
------------------------------------------------------------------
Denne meldingen består av 100% resirkulerte elektroner.
Svar