Tribus Sagittaris og 3 middelalderfestivaler

For annonseringer av treff og konkurranser og også resultattavle.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Tribus Sagittaris og 3 middelalderfestivaler

Legg inn av Bowman »

Plutselig er mai her. Kommer tilbake til mer info.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Tribus Sagittaris og 3 middelalderfestivaler

Legg inn av Are »

Er det bare jeg sommener konkurranseformen er drit kjedelig? Hva med noe mer publikumsvennelig?


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tribus Sagittaris og 3 middelalderfestivaler

Legg inn av Jæger »

Fikk du med deg årets nye utgave av innledende runde, Are?
God steming hele veien, virket det som. Finalen er jo knallbra. Nå var ikke jeg i Oslo men den nye skiva var fin og unge Jensen tar publikum til nye høyder.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Tribus Sagittaris og 3 middelalderfestivaler

Legg inn av Are »

Nei. Fikk ikke med årets versjon. Har den blitt endret fra den vanlige forkortete historiske runden?


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Tribus Sagittaris og 3 middelalderfestivaler

Legg inn av Bowman »

Dette er da ikke drit kjedelig? Dette er drit gøy. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tribus Sagittaris og 3 middelalderfestivaler

Legg inn av Jæger »

Jeg tror de nye skivene gjør mye for publikum. Tredelt poengskive, lett for tilskuere å følge med på treff og poengstrid. Som skytter er en vel tålig inhabil men det virker som publkum har det moro. Og så må jeg si at det var Allan som gjorde en god jobb som herold i Tønsberg og Lars på Hamar.
Har dessverre ikke bilder fra årets runder men her er et fra skivebytte før Tribusrunden på Hamar. Såvidt jeg husker var det enkelt og greit, ett, to og tre poeng? Og lett å se treff mot lys bakgrunn.

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Tribus Sagittaris og 3 middelalderfestivaler

Legg inn av Allan »

Are har sjølsagt helt rett i at den formen som denne konkurransen har hatt er "drit kjedelig" - det var nettopp det som var utgangspunktet for de endringene som ble gjort i forkant av fjoråret.

Det har vært viktig å få til to ting: både gjøre det minst marginalt mer spennede å skyte konkurransen, og ikke minst gjøre det noe mer underholdende å se på for publikum. For å få til det siste var det avgjørende at vi hadde blinker hvor en kan se treff eller bom på avstand, og ved å redusere antallet skyttere kraftig i løpet av konkurransen. Og gjøre det hele raskere sjølsagt.

Jeg takker pent, Tor Bjarne, for det pene du skriver om heroldinnsatsen min i Tønsberg! Det er en like viktig jobb, nemlig å være en god nok kommentator som kan gi publikum litt mer forståelse av hva de ser på, og gjerne med litt humor på skytternes bekostning .

Som med så mye annet oppfatter jeg at denne konkurransen er i utvikling, og at vi hele tida prøver å lære av erfaringene vi gjorde oss sist, for å gjøre opplevelsen ennå bedre for deltagere og tilskuerne neste gang.

(Helt objektivt!)

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Tribus Sagittaris og 3 middelalderfestivaler

Legg inn av Bowman »

Takk Tor Bjarne og Takk Allan. Tribus har blitt videreutviklet og kan bare bli bedre og bedre for hvert år. Vi innførte våre avstander, 7, 14 og 21, ny matte og vi innførte prinsippet med at de beste går videre. Fin premie har vi fått og vi har gode Herolder fra egne rekker. Konkurransen eies nå formelt av NL og den kan bli like viktig som uteNM og InneNM. Poenget med Tribus er at den skal rendyrkes som en ren middelalderturnering med strenge krav til utstyr og drakt. Ifjor ble deltakere med utstyr som ikke oppfylte krav nektet deltakelse. Og vi skal fokusere mer på underholdning enn individuelle konkuransebehov. I hvilkën grad vi lykkes med det er jeg usikker på, men vi prøver ihvertfall.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Tribus Sagittaris og 3 middelalderfestivaler

Legg inn av Allan »

Jeg veit heller ikke hvor godt vi lyktes å få til den endringa vi hadde satt oss, men hvis vi trekker i lag og de som var til stede har konstruktive innspill til videre utvikling har jeg tru på at dette kan bli veldig bra!


Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Tribus Sagittaris og 3 middelalderfestivaler

Legg inn av Are »

Godt å lese at dere har klart å gjøre konkurransen mer publikumsvennelig. Da unnskylder jeg min tidligere påstand om konkurransen. Den var basert på min erfaring fra tidligere år.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tribus Sagittaris og 3 middelalderfestivaler

Legg inn av Jæger »

Gledelig nyhet: I år er det gratis inngang på Slottsfjellet. Håper det blir godt med deltakere og besøkende i år også.
Klikkbar lenke: Tønsberg Blad - En gladnyhet til store og små riddere: Nå blir Middelalderfestivalen gratis
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Tribus Sagittaris og 3 middelalderfestivaler

Legg inn av Ingis »

Tribus Sagittaris er i utvikling og det er bra. De nye blinkene er fine og avstandene er greie. Opplesning/info om poeng underveis til publikum har kommet meg for øre ikke var like lett å få med seg som publikum. Kanskje skytterene burde vært linet opp litt vekk fra publikum?
Kvalifiseringen til finaleskytingen er jo en helt annen konkurranse enn finalens "Tre hatter", hvor hurtighet går foran treffsikkerhet, som regel p.g.a. kort avstand til blinkene. Kanskje burde en form for hurtighet/stress vært med i kvalifiseringene, f.eks. tidsbegrenset skytetid 30 sek. Poeng telles for avskutte piler.
En annen utfordring er at noen av de to beste som er kvalifisert ikke har anledning til å møte i finalen. At dette løses ved at neste på lista rykker opp er jo greit, men vinneren burde kanskje fått en liten premie i den enkeltstående konkurranse?
Jeg forstår godt at Tribus skal være for publikum, men da kunne det kanskje vært like greit med kun finaledueller med "Tre hatter" og kåring av vinnere på hver enkelt festival. Det hadde i alle fall blitt spennende for publikum.
Bare noen tanker fra en som er kvalifisert til finalen. :D
"Back to nature!"
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Tribus Sagittaris og 3 middelalderfestivaler

Legg inn av HEO »

Skal vel nevnes at Tribusen i Oslo ikke var så publikumsvennlig i år som i fjor, grunnet lokalitetens forhold. Tror ikke publikum så noe som helst av skytingen eller om noen traff med pilene.
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Tribus Sagittaris og 3 middelalderfestivaler

Legg inn av GreenMan »

Ingis skrev: 02 jun 2019, 23:58 Jeg forstår godt at Tribus skal være for publikum, men da kunne det kanskje vært like greit med kun finaledueller med "Tre hatter" og kåring av vinnere på hver enkelt festival. Det hadde i alle fall blitt spennende for publikum.
Bare noen tanker fra en som er kvalifisert til finalen. :D
Jeg synes at finalerunden har en helt annen form enn de innledende er fin - og at det er en mulighet for å kvalifisere seg til finalen ved å delta på flere innledende runder - dette fører til at skal du vinne tribusen holder det ikke å skyte bra, men du må faktisk skyte bra under press (og du må skyte kjapt)
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Tribus Sagittaris og 3 middelalderfestivaler

Legg inn av Are »

Enig med Ingis at en gjennomgang er på sin plass. Jeg har selv opplevd å ende i finalen på Hamar. Dette til tross for at jeg hadde skutt innledende bare på Hamar og ikke kvalifisert meg.
En tidsbegrensning på innledende hadde vært på sin plass. De som ikke takler mildt press der, har ingenting i finalen å gjøre så lenge vi beholder den finalen vi har i dag.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar