Sirkusarmer?

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

RHex
Nybegynner
Innlegg: 3
Registrert: 15 mai 2011, 18:39
Bosted: Vikna

Sirkusarmer?

Legg inn av RHex »

Hei, jeg er ny her på forumet så beklager hvis jeg skriver i feil kategori.

Fruen har nylig begynt å dele min interesse for bueskyting, og har akkurat kjøpt henne en 45lbs Samick sage-bue i gave.

Hennes problem er at hun har "sirkusarmer" som hun kaller det, altså armer som skyter inn i albuen så de får en noe merkelig vinkel. Når hun strekker armen bent ut er det ikke en rett linje, men snarere en veldig åpen trekantvinkel hvor albuen peker innover og legger seg innefor banen til strengen. Med andre ord hver gang hun skyter treffer strengen på innsiden av albuen, eller så må hun holde armen i en slik vinkel at hun ikke får utnyttet full drakraft og skyter enten svakt eller skeivt - eller begge deler. Hun sier selv at hun ikke klarer å unngå at armen blir slik, så det er ingenting som "låser" armen i normal stilling. Hun er ikke noen pyse så det har hendt et par ganger, men det blir jo klart en del store blåmerker og skeive skudd av det.

Jeg er redd dette etterhvert vil føre til at hun blir skuddredd, så nå leter vi etter mulige løsninger. Har kjøpt armbeskyttelse, men den rekker jo ikke langt nok opp på armen. Jeg lurer på om det er andre som sliter med dette og om det er noen tips eller råd for dette? Hun er veldig glad i denne hobbyen så det er synd at dette skal ødelegge for henne. Har faktisk gått så langt til å vurdere å lage en form for skinne for å stive av armen på innsiden og beskytte mot strengen..

Her er forøvrig et bilde av armen til fruen (med et saftig blåmerke etter en del skeive skudd), det er tatt forfra selv om det ser ut som det er tatt bakfra, så dere ser kanskje hva problemet er... Bilde
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Sirkusarmer?

Legg inn av Christian »

Hypermobile albueledd, også kalt "kalvarmer" kan være kjipt. Jeg hadde litt problemer med det samme i mine yngre dager og fikk også strengen i albuen.

Noen tips: Prøv å vri skuldra slik at albuen ikke peker inn i bua. Forsøk med forskjellige vinkler på bua under trekk. Og, med fare for å høres ut som en dust, tren opp styrken i armene :wink:

Hypermobilitet skyldes at sener og ledbånd er løsere en normalt og hvis man "hviler på skjelettet" så bikker leddet over fordi det "ikke er noe som låser". Jeg anbefaler en drøss med push ups foran et speil, eller med partner slik at hun alltid retter ut men aldri bikker over. En god dose med dette burde øke armen hennes sin forståelse av hvordan den bør oppføre seg :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Sirkusarmer?

Legg inn av Christian »

Velkommen til forumet forresten :)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
RHex
Nybegynner
Innlegg: 3
Registrert: 15 mai 2011, 18:39
Bosted: Vikna

Re: Sirkusarmer?

Legg inn av RHex »

Tusen takk, og tusen takk for hjelpen! :)

Fruen dro meg med ut rett etter at vi leste svaret ditt for å prøve litt forskjellige teknikker. Hun vridde litt på skuldra og prøvde seg frem. Denne gangen hun holdt buen litt annerledes, litt utenfor grepet slik at hun skulle klare å holde den på nok avstand, men også i forhold til å kunne holde hånden bein på linje med skuldra så den ikke skulle vri seg. Det gikk faktisk overraskende bra, ingen uhell, og hun klarte å overvinne frykten for å dra strengen til full lengde. Traff gjorde hun og! :wink:

Tenk at det skulle være så enkelt :) Det eneste som må jobbes litt mer på nå er å få det inn på "automatikk", for hun sier at hun endte opp med å tenke litt for mye på skyteteknikken fremfor å sikte. Med litt mer øving sitter det nok.

Styrken må helt sikkert jobbes litt på og, så får være flittig med treninga. Skal dog nevnes at den første buen hun tok i bruk var en 60 lbs rytterbue, så hun har fått en smule armtrening på forhånd :)
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Sirkusarmer?

Legg inn av Zeida »

Det er ikke farlig å tenke mye på teknikk! :wink:
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Sirkusarmer?

Legg inn av Jacob97 »

og man kan få kjøpt armbeskyttere som går over albuen også. prøv her: http://www.bueutstyr.no/viewdetail/ARMB ... ctid-24927
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Sirkusarmer?

Legg inn av Zeida »

Mener stefflus har en sånn en og tror ikke han var veldig fornøyd, men jeg klarer ikke å finne de som klubben bruker i norge :evil:
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Sirkusarmer?

Legg inn av Christian »

hm... Behandling av symptomer kurerer ikke sykdommer :roll:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Sirkusarmer?

Legg inn av MalaWolf »

Jeg brukte en sånn albuebeskytter som handballspillere bruker, inntil teknikken satt såpass at slik beskyttelse ble unødvendig.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Sirkusarmer?

Legg inn av Hardwood »

Det var gode råd, Christian. Det er slett ikke alle bueskyttere som kunne gitt et så godt råd.
Bare for å legge til : hvis hun holder buen i venstre hånd, skal skulderen roteres med klokka, altså mot høyre. Og noen av verdens beste trad - skyttere skyter med buearmen NESTEN strak, altså IKKE helt strak. Jeg for min del fikk dette rådet av en norgesmester i recurve. Det om rotasjon, mener jeg.
Menne.... 60 pund til en nybegynner ? Get out of here !!!!! :shock: :? 45 pund er for mye det også. HUn bør trene med en lettere bue en stund først.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Sirkusarmer?

Legg inn av nidrinr »

60# er nok mye for noen, men om du er vant med litt fysisk arbeid er det ikke så veldig mye.. Veit om mang en arbeidskar som ikke ville hatt stort mer trøbbel med en 60#'er enn andre har med en 20#'er..

Ikke for å kverrulere, (noe jeg aldri gjør... :roll: )
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Sirkusarmer?

Legg inn av Hardwood »

Greit nok , hvis målet er å pælme piler så langt som mulig eller så hardt som mulig. Men hvis hun noen gang har tenkt å lære seg å treffe, så må teknikken øves inn med SVAK bue, Nidrinr.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Sirkusarmer?

Legg inn av Christian »

Takk for skryten Hardwood, men det å rotere for å unngå hyperekstensjon i albueleddet er noe jeg gjør ca 1000 ganger i uka... Det er nemlig akkurat det samme som skjer med albuen i det klassiske karateslaget :wink: For å sitere en pysjamaskriger fra Irland: Your joints should be straightened, not straighted :wink:

Og jeg lar selvfølgelig ikke en anledning til å kverulere gå fra meg, så smak på denne karamellen: Hvorvidt en bue er svak eller sterk er vel strengt talt definert utifra de armene som trekker den :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Sirkusarmer?

Legg inn av nidrinr »

...Omtrent det var vel det kverrulerende poenget mitt også.. Det er vel ikke meninga noen skal bruke for svake eller for sterke buer, men en som passer til fysikken.
Ikke missforstå, denne gangen mener jeg ikke å fronte krigspillengdeskyting, men å forklare at det ikke nødvendigvis er slik at 60# er tungt for alle. Skal man lære teknikk bør det vel være ideelt med en PASSE tung bue for den som bruker bua. For noen er det 10#, for andre er det 70#.
Jeg mener det er like enkelt å utvikle uheldige teknikker med for lette buer som det er med for tunge buer. Passe tung bue til blinkskyting være ei bue du uten problem trekker opp til det du måtte føle er riktig trekklengde for deg i et par timer. Snittet for dem som aldri har skyti før ligger sikkert nærmere 30# enn 70#, det er jeg enig i. -Men ikke glem at det finnes en del folk som er vant til fysisk arbeid.

(Altfor lenge sida jeg har diskutert dette, savner det litt :lol: )
RHex
Nybegynner
Innlegg: 3
Registrert: 15 mai 2011, 18:39
Bosted: Vikna

Re: Sirkusarmer?

Legg inn av RHex »

Hehe, fruen er oppvokst på gård å tar lett en sau under hver arm;) Hun klarer å skyte ei god stund med #45 før hun blir sliten... #60 rytterbuen er min, hun hadde det moro med den, men siden hun ble mer å mer hekta på bueskyting kjøpte jeg henne en bue som passet bedre i forhold til hennes erfaring og styrke:)

Takker for tipset angående den lange armbeskytteren! Det kan være et alternativ å ha i bakhodet, men hun sier sjøl at det kanskje blir bedre å få seg en smell eller to og lære seg å få inn teknikk for å unngå det enn å dekke det til. Armen vil jo være i veien uansett hvis ikke hun lærer seg å holde igjen.. :) Vi får se hvordan det utarter seg, kan jo være kjekt å ha som sikkerhet uansett. Damer med blåmerker oppover armene kan fort bli feiltolket... :roll: :lol:

Hardwood: Det du nevner om "nesten strak" var det hun gjorde for å klare å skyte godt sist gang. However, musklene er ikke vant til den stillingen så hun må trene opp litt så hun får riktig støtte, hun er vant til å enten ha den stikkende ut i huttaheiti (det som for henne blir strak arm) eller "rett frem" som for oss blir "lett bøyd", hvis du skjønner :P

Jajaja... er ikke lett med slike "sirkusarmer" :P tenker at med litt mer trening sitter det, både for teknikken og musklaturen.

Takker for tips, ser allerede fremgang! Trodde det skulle bli et langvarig problem, men ser ut til å ordne seg greit nå.
Svar