Skyting i panser og brynje

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Skyting i panser og brynje

Legg inn av nidrinr »

Hmm.. Man kan si så mangt om hva som er lurt og ikke, men jeg satte uansett personlig rekord i lengde med standardpil MED brudd i handleddet.. :?
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Skyting i panser og brynje

Legg inn av Zeida »

Christian skrev:hehehe. Jammen bra vi har sånne som deg å lære av, så vi slipper å finne ut av slike ting selv altså :)


aropos:

Min far hadde en kompis som engang lurte på om støvlene sine kunne stoppe en salongkule. Min far behøvde aldri å lure på det :wink:


Um........ prøvde han det mens han hadde på seg støvlene?
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Skyting i panser og brynje

Legg inn av Christian »

jepp. ikke noen nobelpriskandidat akkurat :roll:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Skyting i panser og brynje

Legg inn av Zeida »

Uff..... ka det gikk med fyren? IDIOT!!!!!
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Skyting i panser og brynje

Legg inn av Grauten »

Vel Tjarand, som et apropos til skytinga i fullt utstyr, så hadde jeg gleden av å skyte sammen med "grønnemann" under
NM i fjor. Jeg kan vel avsløre at det ikke var noen stor suksess, og etter noen ytterst få runder, så røyk hjelmen av.
Påskuddet var at strengen huket seg fast i naglene eller et eller annet, så han holdt på å dra hodet rundt som ei ugle.
Men det skal gutten ha, han svettet bannet og skøyt så det var en fryd, bare synd han så sjelden traff der han ønsket. :lol:
Det skulle vært artig å veid den gutten før og etter skyting. :twisted:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Tjarand
Bueskytter
Innlegg: 93
Registrert: 29 aug 2008, 16:18

Re: Skyting i panser og brynje

Legg inn av Tjarand »

Skal prøve å stille klargjort for krig på inne-NM men hvis strengen henger seg opp i alt for mange ting så får vi se. Jeg har ca. samme hjelm som GreenMan og den byr på noen utfordringer med tanke på ankringspunkt. Men så lenge man ser tøff ut så få blinken heller være. Det jeg lurer mer på er om jeg får rabatt på mosseferga hvis jeg stiller i "uniform" ;-)
croppped.jpg
(84.71 kiB) Lastet ned 4611 ganger
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Skyting i panser og brynje

Legg inn av nilstor »

Stiller du på Mosseferga i den habitten der, burde du nesten fått risikotillegg, for lenger unna en redningsvest kommer man vel knapt ...
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Skyting i panser og brynje

Legg inn av GreenMan »

Grauten skrev: Det skulle vært artig å veid den gutten før og etter skyting. :twisted:
Utstyr ca 13 kg tenker jeg. Problemet med hjelmen min er at den er laget for visir og det førte til at strengen hekta seg i visirfestet på sida. I tillegg så er ikke den plassen per skytter som vi hadde sist egnet for skyting i så mye utstyr. Skulle gjerne hatt 20-30 cm mer så jeg kunne ha stått litt mer bøyd. Men nok unnskyldniger. Det er ikke noe problem å skyte i stasj, det krever bare litt trening. Arne Hagerup har løpt og skutt fra de fleste i Running Arrow i full plate ;)
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Skyting i panser og brynje

Legg inn av Are »

GreenMan skrev:
Grauten skrev: Det skulle vært artig å veid den gutten før og etter skyting. :twisted:
Utstyr ca 13 kg tenker jeg. Problemet med hjelmen min er at den er laget for visir og det førte til at strengen hekta seg i visirfestet på sida. I tillegg så er ikke den plassen per skytter som vi hadde sist egnet for skyting i så mye utstyr. Skulle gjerne hatt 20-30 cm mer så jeg kunne ha stått litt mer bøyd. Men nok unnskyldniger. Det er ikke noe problem å skyte i stasj, det krever bare litt trening. Arne Hagerup har løpt og skutt fra de fleste i Running Arrow i full plate ;)
Bra du sier det. Så vidt jeg husker skyter du like dårlig om du stiller med eller uten panser og plate :lol:
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Skyting i panser og brynje

Legg inn av GreenMan »

Are skrev: Bra du sier det. Så vidt jeg husker skyter du like dårlig om du stiller med eller uten panser og plate :lol:
Jepp, nettopp. Skyter ganske bra på levende bevegelige mål, men er elendig på FITA :roll:
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Skyting i panser og brynje

Legg inn av Grauten »

Det har vi ikke lagt merke til! :twisted:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Jedi Jordal
Bueskytter
Innlegg: 82
Registrert: 03 aug 2012, 17:24
Bosted: Oslo
Sted: Oslo

Re: Skyting i panser og brynje

Legg inn av Jedi Jordal »

Are skrev:
GreenMan skrev:
Grauten skrev: Det skulle vært artig å veid den gutten før og etter skyting. :twisted:
Utstyr ca 13 kg tenker jeg. Problemet med hjelmen min er at den er laget for visir og det førte til at strengen hekta seg i visirfestet på sida. I tillegg så er ikke den plassen per skytter som vi hadde sist egnet for skyting i så mye utstyr. Skulle gjerne hatt 20-30 cm mer så jeg kunne ha stått litt mer bøyd. Men nok unnskyldniger. Det er ikke noe problem å skyte i stasj, det krever bare litt trening. Arne Hagerup har løpt og skutt fra de fleste i Running Arrow i full plate ;)
Bra du sier det. Så vidt jeg husker skyter du like dårlig om du stiller med eller uten panser og plate :lol:
13kg, hm det var jo ikke så gal vekt. Jeg kjøpte meg vikinghjelm og ringbrynje fra Kult of athena tidligere iu år og bare de to tilsammen veier 10 kg...
Jammen godt at jeg unlot å kjøpe stålhansker, arm- og leggbeskyttere ellers hadde jeg ikke klart å få skutt engang...
Archers ignite!
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Skyting i panser og brynje

Legg inn av Are »

Jedi Jordal skrev:...13kg, hm det var jo ikke så gal vekt. Jeg kjøpte meg vikinghjelm og ringbrynje fra Kult of athena tidligere iu år og bare de to tilsammen veier 10 kg...
Jammen godt at jeg unlot å kjøpe stålhansker, arm- og leggbeskyttere ellers hadde jeg ikke klart å få skutt engang...
Vil heller si det er godt du ikke kjøpte sistnevnte siden det ville vært en svært anakronisk kombinasjon av rustningdeler :P
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jedi Jordal
Bueskytter
Innlegg: 82
Registrert: 03 aug 2012, 17:24
Bosted: Oslo
Sted: Oslo

Re: Skyting i panser og brynje

Legg inn av Jedi Jordal »

Are skrev:
Jedi Jordal skrev:...13kg, hm det var jo ikke så gal vekt. Jeg kjøpte meg vikinghjelm og ringbrynje fra Kult of athena tidligere iu år og bare de to tilsammen veier 10 kg...
Jammen godt at jeg unlot å kjøpe stålhansker, arm- og leggbeskyttere ellers hadde jeg ikke klart å få skutt engang...
Vil heller si det er godt du ikke kjøpte sistnevnte siden det ville vært en svært anakronisk kombinasjon av rustningdeler :P
Hehe :) Jeg er vel egentlig enda gladere for at jeg ikke fallt for fristelsen til å kjøpe orke rustning istedet. Ville vært utrolig stilig å stille som ork i NM. Orkene i Ringenes Herre brukte jo bue :mrgreen:
Men vikinghjelm og ringbrynje er vel litt mer i vår verden historisk :)
Archers ignite!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Skyting i panser og brynje

Legg inn av Bowman »

Ikke bland Orker og vikinger. Pass deg for Moen....det er da han blir skummel, når han får høre slikt. :lol:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar