Kyudo

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Kyudo

Legg inn av Christian »

Jeg var en tur innom Oslo Kyukai i kveld, mest for å se på yumiene deres egentlig, men det var nå et stille ønske om at det kanskje skulle la seg gjøre å få holde en ihvertfall...

Da bambusyumiene var av prisklasse pen bruktbil, var de ikke videre engasjert i å la en uskolert tass drive på med dem. Så jeg fikk nøye meg med en yumi med glassfiber.

uansett, her er mitt første trekk med en yumi!
det er slettes ikke umulig at det blir fler :wink:

Bilde
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Kyudo

Legg inn av Christian »

hm, det blei et bittelite bilde det gitt... jaja, bua er svær ihvertfall :roll:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Kyudo

Legg inn av Zeida »

fint trekk haha måtte nøye deg me glassfiber :D
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Kyudo

Legg inn av woodstick »

En ting jeg har undret meg over etter å ha sett utallige videsnutter av skyting med disse buene. Jeg har forståelsen for dette med korrekt utført, at det er tradisjon og stil, ikke minst dette med meditasjon ....men de treffer dårlig selv om det er mestere som skyter. Håper jeg ikke erter på meg noen nå
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Kyudo

Legg inn av Christian »

hehe, kyudo blir ofte sett på som en aktivitet der treff ikke betyr noe. Dette er en feil oppfatning, da det selvfølgelig handler om å treffe! Tilogmed plassering av blinken er utifra treffpunkter i japanske rustninger!

MEN det er 弓道 Kyu-do som praktiseres og sufiksen DO 道, betyr vei. Samme Do som i Judo, taekwondo, jeet kune do, karatedo. Do på japansk, tao på kinesisk, taoisme osv..

Det er den evige søken på veien som er "meningen", det å slå hverandre i fjeset, sparke hverandre på leggen eller skyte piler mot en papirskive er bare noe man gjør underveis :wink:

Motsetningen må være Jutsu, som i ninjutsu, jujutsu, kenjutsu osv. Jutsu er mer en teknikksamling med tanke på rein stridsbruk uten den store filosofiske tilnærmingen.

Når det er sagt så er min oppfatning av Kyudo at det handler om å treffe, men bare hvis teknikken din er på plass. Altså, det går fint an å trene opp treffsikkerheten, men hvis det er på bekostning av god teknikk så har det liksom ingen verdi...

Det virker alltid litt rart for bueskyttere når noen som skyter med bue ikke bryr seg om å treffe, men tenk på hva Hardwood sa i et innlegg om skyteteknikk: "Snu skiva så du ikke blir forstyrra av tanken på å treffe gult". Sånn sett kan man se på Kyudo som en kunstform basert på rein teknikktrening. Litt sært kanskje, men så var det disse japanerne da... For mye rå fisk :roll:

En karatekolega av meg, som har tilbrakt mange år i Japan, kom med en noe treffende definisjon på kyudo:
"It's like a musician, spending all of his career, perfecting E minor..."


også et lite youtube klipp for å runde av :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=xroMBU4m ... re=related

Hele blinken er 36cm i diameter og det skytes fra 28meter.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Kyudo

Legg inn av MalaWolf »

Synes det er vakkert. Intet mindre. Estetisk. Når de i tillegg fyller estetikken med mening blir det grensesprengende.
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Kyudo

Legg inn av woodstick »

:wink: jeg prøvde å provosere litt forsiktig. Jeg har ikke lest nok rundt japansk bueskyting til å forstå alt som foregår ....og det gjør vel ikke de heller på mange år vil jeg anta:) Men jeg har plukket opp "tømme sinnet" og flytte fokus til det du skal gjøre. Som Hardwood sier og jeg har vel nevnt det her inne også så skyter jeg ofte uten blink og allerhelst med lukkede øyne på 2m hold. Blinken er i veien om man skal øve teknikk, og skal man øve teknikk så er det ikke noe poeng å treffe gule hele tiden og her tror jeg mange sliter litt:)
Hvorfor driver vi med bueskyting egentlig? 1. det er fremforalt skrekkelig moro!!! 2. Du vil koble av fra stress, mas, høy rente, grinete unger, huset som skulle vært fikset på, PMS på heimefronten osv. Skal man skyte godt så kan man ikke ha alt dette surrende i hode på skytebanen. Man må lære seg å "tømme hodet" og flytte fokus til noe helt annet og det er nok nettopp derfor "veien" er viktig i Japansk bueskyting ....slik den i høyere grad burde vært fokusert på her hos også. Det kunne vært interessant med en "work-shop" sammen med Kyudo og trad/historisk skyttere og sett hva som kom ut av det. Jeg har ikke holdt på som aktiv skytter så veldig lenge, men gjør det ganske brukbart. Det jeg fårsto ganske raskt var at dette er en mental idrett. God skyting sitter mellom øra og ikke så mye i utstyret. Selvfølgelig så må man ha utstyr som passer sammen og til deg som skytter, men det er skytteren som bestemmer hvor pila havner og ikke hvor mange buer, piler og duppeditter man har skaffet seg. Jeg har fortsatt det meste å lære og føler vel at jeg bare skraper i overflaten enda så derfor kunne det vært spennende å gjort noe rundt dette.

Den videsnutten var en ren nytelse å se, om han traff eller ikke var egentlig ikke så viktig:) Til alle dere som vil skyte godt ....se noen ganger på filmen å prøv å forstå hva som foregår i hodet til mannen
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Kyudo

Legg inn av MalaWolf »

woodstick skrev:Jeg har ikke holdt på som aktiv skytter så veldig lenge, men gjør det ganske brukbart. Det jeg fårsto ganske raskt var at dette er en mental idrett. God skyting sitter mellom øra og ikke så mye i utstyret.
En viss understatement dette syns jeg. Du er blandt de aller aller beste her i landet :) hehe ..

Vel - jeg er med deg her:

Punkt1: Det er forbanna morro.
Punkt2: Free your mind ...
Punkt3: Røttene denne sporten har- som går helt tilbake til Begynnelsen.

Det er fantastisk når alt sitter som det skal. Jeg har ikke kommet like langt som deg, mht resultater. Må jobbe mer med huet - men det kommer seg. Likevel - jeg har hatt mine Zen-øyeblikk med historisk bue på 3D banen i skogen, skutt "umulige og perfekte skudd" med en eikeplank fra Bauhaus - og slike øyeblikk er gull verdt. Konkurransenervene mine derimot - de er det værre å få bukt med.

Hadde det vært en bok med tittelen "Zen and the art of arrow flight" hadde den vært lest i filler...
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Kyudo

Legg inn av woodstick »

Malawolf, det er de Zen øyeblikkene du skal jobbe med ...det er da du er på sporet av noe. Hva gjorde at det ble slik??? Det er ikke så viktig å analyser hva som ble feil ....det må nesten andre gjøre for deg siden det er vanskelig å se selv. Det å finne "god følelsen" og det å kunne hente den frem på bestilling:)
http://www.youtube.com/watch?v=BWk-iCaG ... re=related
Se på klippet av deg her, reint teknisk så er det et fint gjennomført skudd og hvilket mål det var og hvor pila havnet det husker jeg ikke. Her er det forberedelsen til skuddet som mangler "littegranne" zen og det tipper jeg er pga spenning med konkurranse og NM, og at du vil prestere det lille ekstra. Jeg har kikket på et par andre snutter du har lagt ut på tuben og der har du en helt annen ro, se bare på der du skyter på 30m
Svar