Tips for presisjonsskyting (grunnleggende)

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Tips for presisjonsskyting (grunnleggende)

Legg inn av Hardwood »

For de som er nybegynnere, kan det være greit med noen tips om siktemåte og ankring. Det har jeg fått av flere her på forumet. Jeg tok noen bilder på treninga, som kan være nyttige :
IMG_3538.JPG
(154.81 kiB) Lastet ned 5352 ganger
Denne karen ankrer på siden av øyet. da vil siktebildet se omtrent slik ut :
IMG_3548.JPG
(27.05 kiB) Lastet ned 5352 ganger
Plasserer han pilspissen midt i blinken, vil pen treffe til venstre, fordi den kommer fra høyre. Den vil også treffe lavt, siden den peker rett på uten å ta høyde for fall underveis mot målet.
IMG_3547.JPG
(25.44 kiB) Lastet ned 5352 ganger
Magne ankrer loddrett under øyet. Da har han full kontroll over sideveis treffpunkt.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Tips for presisjonsskyting (grunnleggende)

Legg inn av Hardwood »

Slik ser siktebildet hans ut. her trenger han kun å variere hvor høyt på blinken han sikter, alt etter hvor langt holdet er.
IMG_3549.JPG
(25.32 kiB) Lastet ned 5351 ganger
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Tips for presisjonsskyting (grunnleggende)

Legg inn av Jacob97 »

jeg har brukt/bruker begge teknikkene, og personlig må jeg si at når man først har trent på teknikken noen dager går det helt fint å ankre på siden av øyet. når jeg har skutt et par piler med begge teknikkene og sammenligner, ser jeg at det ikke er noen stor forskjell. den eneste forskjellen for meg er at pila går litt lenger til venstre med siktemåte 2. høyden er ganske lik, selv om siktemåte 2 ofte samler mer i riktig høyde enn siktemåte 1. (merkelig nock)

personlig foretrekker jeg nr 1.
Brukeravatar
Greblok
Nybegynner
Innlegg: 4
Registrert: 08 jul 2010, 15:53
Bosted: Skien

Re: Tips for presisjonsskyting (grunnleggende)

Legg inn av Greblok »

Slike tips er helt genialt for nybegynnere som meg, så takk for at du (dere) deler slikt, det er til stor nytte. :)

Men, pardon my ignorance, vil ikke Magne på bildet over risikere å redusere nesetippen sin med noen potensielle centimeter?
Traff en buemaker en gang som, etter sigende, stakk nesa si litt langt frem med der tilhørende resultat.
Eller er det noe helt essensielt jeg har gått glipp av her nå?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Tips for presisjonsskyting (grunnleggende)

Legg inn av nidrinr »

..Hemmeligheten med å treffe er i mitt tilfelle store blinker.. :lol:
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Tips for presisjonsskyting (grunnleggende)

Legg inn av Moen »

nidrinr skrev:..Hemmeligheten med å treffe er i mitt tilfelle store blinker.. :lol:
..ala låvevegg... Hehe..
Jeg snur fitaskivene, det er smart, da slipper en å se de teite ringene, og man treffer "blinken" oftere.. Hehe..
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Tips for presisjonsskyting (grunnleggende)

Legg inn av Ingis »

Veldig bra innspill til de som bruker pilspissen å sikte med,og det er vel de flest virker det som. Personlig er jeg dum nok til å skyte rent instinkt, hvor jeg fokuserer på det jeg vil treffe og forsøker å dra til et bestemt ankringspunkt. Det er ikke lett og krever nok mer trening enn det jeg foreløpig har lagt ned. Alikevel er det forferdelig gøy når man har dagen og skuddene sitter der man vil ha dem uten å måtte bry seg om hvor jeg skal sikte for å treffe. Ellers er det selvsagt også viktig med riktig spine på pilene i forhold til bue osv. Spine kan være vrient å bli klok på, men man finner fort ut hva som fungerer best for deg hvis du bruker litt tid til prøveskyting og så velge de piler som går best. Det er også viktig å ta seg tid til å trene riktig teknikk hvis man ønsker å treffe best mulig. Ryggmusklene er sentrale i opptrekket. Stå på kort avstand og fokuser på å dra med ryggmusklene og ikke armen. Da er det bare å trene. :D
"Back to nature!"
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Tips for presisjonsskyting (grunnleggende)

Legg inn av Hardwood »

Bra, bra !! Endelig litt presisjonsprat. :D Gode innspill. Greblok : Nesetippen er utenfor fare, men bare så vidt. Han som instruerer i filmen "Masters of the Barebow", har faktisk et plaster på siden av nesetippen fordi strengen sneier den i skuddet. :lol: Og han ønsker det slik, for da vet han at ankringen og hodestillingen hans er riktig og lik hver gang. Men det er HANS måte. Min er ikke helt ulik, jeg sneier også av og til. Gjør som Ingis sier: tren ofte. Så prøver og feiler du og finner din egen variant etterhvert.
variant 1: (pilen ankres på siden av øyet) Ja, den funker, men du vil nok får problemer når du skal variere avstanden til målet. Da må du ikke bare endre siktepunkt i høyden, men også til siden.
Her er neste tips til diskusjon: Pilarmens / albuens stilling:
IMG_3559.JPG
(27.3 kiB) Lastet ned 5304 ganger
Underarmen/albuen skal danne en rett linje med pila. Både i høyden og sideveis.
IMG_3542.JPG
(31.07 kiB) Lastet ned 5304 ganger
her har Magne ørlite lav albu. Pila kan gå for høyt og / eller til venstre.
IMG_3553.JPG
(32.94 kiB) Lastet ned 5304 ganger
For høy albu som her, fører oftest til at når skytteren slipper pila, vil albuens posisjon trekke hånden og dermed også pila (nokkenden) oppover. Dermed treffer han lavt. Etter dette bildet korrigerte Magne ham, og du verden så glad han ble da han så forbedringen. :D
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Tips for presisjonsskyting (grunnleggende)

Legg inn av Lurz »

Moen skrev: Jeg snur fitaskivene, det er smart, da slipper en å se de teite ringene, og man treffer "blinken" oftere.. Hehe..
..akkurat som indianeren Ishi også sa det når det ikke gikk så greit med nymotens engelsk blinkskyting: "The colourd rings confuse me!" :wink:
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Tips for presisjonsskyting (grunnleggende)

Legg inn av Christian »

:evil: :evil:

ankring meg mitt i !

Jeg klarte å lugge meg i barten og stikke meg i øyet med fjæra :evil: :evil:

i nm blir det snapshooting fra hofta!

hmf...
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Tips for presisjonsskyting (grunnleggende)

Legg inn av Moen »

Lurz skrev:
Moen skrev: Jeg snur fitaskivene, det er smart, da slipper en å se de teite ringene, og man treffer "blinken" oftere.. Hehe..
..akkurat som indianeren Ishi også sa det når det ikke gikk så greit med nymotens engelsk blinkskyting: "The colourd rings confuse me!" :wink:
Hvorfor blir det slik? Jeg treffer mere og bedre når jeg har en ensfarget matte med en liten "blink" (Bruker som regel en klesklype som jeg fester på en spiker) Kan egentlig ikke si at de ringen forvirrer meg, det er hele skiva! :lol:
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Tips for presisjonsskyting (grunnleggende)

Legg inn av Moen »

Christian skrev::evil: :evil:

ankring meg mitt i !

Jeg klarte å lugge meg i barten og stikke meg i øyet med fjæra :evil: :evil:

i nm blir det snapshooting fra hofta!

hmf...
Barbermaskin og ett par DIGRE Oakley goggles løser problemet :lol:
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Tips for presisjonsskyting (grunnleggende)

Legg inn av woodstick »

Ved å snu skiva, eller skyte uten blink så slipper du å ha fokus på den "jævla" blinken. Fokusen endrer seg til å gjennomføre skuddet og ikke treffe midt i den gule. Her ligger noe av nøklen til god skyting. skyt mye uten blink og aller helst på 2m avstand med øya igjen. Lukk øynene og repeter alle elementene i skuddet hver gang. Fotstilling-grept på buen-grep på strengen-opptrekk-ankring-skuddet(husk trykk forover og trykk bakover)-avslutting ....og glem for all del hvor pila treffer, pass bare på å flytte litt på føttene slik at du ikke moser for mye piler(bruk gamle eller utsorterte piler)
Du vil med en gang du skyter i blinde kjenne en helt annen følelse, du kjenner raskt når det er noe som ikke stemmer.
Sikting er det svært få som lærer bort i trad skyting, det er mange preferanser og blir litt opp til hver enkelt hva som passer best. Alfa og omega er å ha pila rett under øye ellers blir det som hardwood beskriver. Det stemmer på en bestemt avstand, men på ulike avstander så går det til siden.
Personlig ser jeg kun på treffpunktet. Pila er et eller annet sted under der, men er ikke så opptatt av den. Det er viktig at bue hånda har "skyv" mot treffpunktet og at du ikke "kryper" med buehånda. Kollaps i skuddet er nok et av de vanligste problemene og som er vanskelig å kjenne selv. Kjøpe en "Form-master" av Ola. Den er demonstrert på den siste Master of the barbow filmen og her helt genial på to måter. Du lære deg ikke å krype med skudd armen og kjempe bra til å trene riktig opptrekk.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Tips for presisjonsskyting (grunnleggende)

Legg inn av Hardwood »

Nok et kjempebra tips, Woodstick ! Jeg har ikke en slik, men det må jeg bare ha.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Tips for presisjonsskyting (grunnleggende)

Legg inn av Zeida »

Jeg er moderne recurve skytter så kan en del teknikk og bare fordi jeg er 12 så betyr ikke det at jeg er dårlig. Noen tips: Woodstick sitt stå 2m fra bliken med lukkede øyne funker bra som trening: treneren min sa at jeg skulle stille meg ca 2 m fra blink lukke øyne og tenke på at alt blir likt hver gang jeg endte nesten med 1 ødelagt pil. Hadde samling på innen for 4 cm fordi jeg gjor alt likkens. Det er det bueskyting handle om gjør alt likkens. Abuen ska vær ganske høyt fordi det da blir lettere å holde buen oppspent. Du kan jo prøve å trekke å holde en bue med albuen pekende nedover:)
Slippet er også vikting det at du ikke følger pila med hånda når slipper er forbasket viktig. Du må heller overdrive den motsatte veien når du slipper overdriv det og du får det inn etterhvert da trenger du ikke å overdrive det så mye. Hoften skal ikke peke fremmover eller bakover, ryggen rett og hodet skal være helt rett tenk deg at strengen skal til deg du skal ikke til strengen.

Regner med mange visste det messte eller at det er blitt sagt før men tengte jeg kunne lage et sammen drag :D
Svar