Vondt i skulderen.

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Vondt i skulderen.

Legg inn av SilentG2 »

Gleder meg til en dag på tangen eller på odden for å få inn den teknikken, for jeg tipper som deg nidrinr at jeg lett kunne dratt vesentlig tyngre buer enn jeg gjør i dag med rett teknikk.. Nå er vel jeg skadet av teknikken din jeg som en del andre, etter at vi gikk opp på hedmarkstoppen med hver vår kniv å starta å spikke, eller for den saks skyld knabba brøytepinner etter styroplankkjøyringa vår.


Dessuten tror jeg at jeg må sende deg bua til madammen for en liten nokk reperasjon før festivalen så begynner vel å haste litt
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Vondt i skulderen.

Legg inn av Moen »

Regner med at det er neeesten slik..
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Vondt i skulderen.

Legg inn av Hardwood »

Nidrinr : Det er feil. Hvis du trekker en svak bue feil, så er det fordi du har feil teknikk, ikke fordi buen er svak. En kraftig bue deimot, forsterker feilene. Skytteren må lære seg rett teknikk med en lett bue først ! Dette er min erfaring, og det samme sier flere eliteskyttere jeg kjenner. Hvis du skyter tung bue, og plutselig gjør feil med en lett, er det IKKE på grunn av buen !!!
Og la oss nå si til Bowman : bli bra igjen. Ta det med ro, varm opp og skyt med "svak" bue og kos deg med det. SÅ øker du vekta litt etter litt. Lykke til
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Vondt i skulderen.

Legg inn av Hardwood »

GreenMan : Hvorfor har ikke en 25 punds bue noe å gjøre på et middelaldermarked ? Er det fordi det ikke er historisk riktig ? I så fall sier jeg : Tøys og tull. De drev vel ikke og skjøt bare for moro skyld i middelalderen ? Det var vel et poeng å treffe også ? Ikke bare skyte hardt. Den som kan treffe en mann på 50m eller så med stor treffsikkerhet med 100 punds bue, kan heller få uttale seg.
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Vondt i skulderen.

Legg inn av jamar »

Har ikke akkurat vært aktiv i denne typen diskusjoner tidligere heller, men her er jo noen interessante aspekter. Tror Hardwood har helt rett i at man skal ta det pent. I alle fall er riktig buestyrke for den enkelte ikke mer enn hva han/hun klarer å dra opp på en full FITA-runde, og selv om mine giktige armer kan skyte også noen-og-seksti pund med noe som minner om presisjon er det ikke dermed sagt at man holder seksti piler. Har begynt mange treninger med 27-29 poeng etter oppvarming på min 42# holmegårds-ask, for så å oppleve at man etter førti piler blir såpass sliten at summen er i ferd med å gå under tyve.
Jeg er riktignok enig i at det er tøft å skyte gjennom ting, men skal man skyte gjennom noe, må man i utgangspunktet faktisk treffe det.
mvh jamar
ps: ang trening og ernæring - vi kunne vel rettet fokus på mjøsdietten snart. Kombinert med andres målbevisste presisjonstrening burde det kunne gi spektakulære resultater. :wink:
mvh jamar
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Vondt i skulderen.

Legg inn av SilentG2 »

Tipper mjøsdietten, kombinert med mjøsvann og gjæret honningvann fra mjøsa ville gitt noen småtasser blinkbue på over 100# til full fita, men er det det som er meninga..

Noen synes det er morsomt å lage/skyte med buer som trefer center av en liten blink hele tiden, Andre mener det er gøy å dra på gjeddejakt å skyte gjennom gjedda med blinkspisser, mens andre rundt denne pytten kalt mjøsa mener det er kult å vinke til pila når den flakser over 300 meter. Eller som observasjoner av eirik og Nidrinr har konkludert med, når kosteskaft begynner å logre å flyr over 200 m+++
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Vondt i skulderen.

Legg inn av nidrinr »

Nidrinr : Det er feil. Hvis du trekker en svak bue feil, så er det fordi du har feil teknikk, ikke fordi buen er svak.
-Ja, netopp, og derfor er det ikke feil :)


-Netopp fordi bua er for svak klarer man å skyte med feil teknikk uten å kjenne at det er feil, og om ingen retter på deg vil du fortsette å skyte på denne måten. Etter lang nok tid med feil tekikk er din egen erfaring at du ikke kjenner noe ubehag, du treffer best ved å skyte som du er vant til, og føler derfor at det ikke er noe poeng i å skifte teknikk. -Det tenger ikke engang gjøre vondt med tunge buer, men musklene man bruker er ikke de man trenger til å trekke riktig tunge buer. Selvsagt trenger man ei bue man mestrer for å trene riktig teknikk, men det er netopp med ei bue som er litt tung at man TRENGER riktig teknikk til langt trekk med tung bue. Ikke ei bue man kan skyte med i 4 timer uten å være noe som helst sliten. Selvsagt er det beste om noen med god teknikk viser riktig teknikk ganske tidlig. Jeg mener ikke at man skal stille på konkurranser som inebærer fryktelig mange piler fra samma avstand og samtidig ha ambisjoner om å vinne med tung bue, alle skjønner at det ikke blir toppen av resultatlista av det. Men så kommer vel igjen spørsmålet, hva slags skyting er man interessert i..?

En definisjon på "ei bue man mestrer" vil jo variere etter hva slags hensikt man har med bua. Det trenger ikke være ei bue man kan gjennomføre ei fitarunde med om det ikke er hensikten med bua. Om hensikten med bua er å skyte langt med krigspiler, vil man trenge noe anna enn 4000 trekk til munnvika. Da kan det å mestre bua bety at man klarer 10 skudd før pause.

Og jeg har ingen interesse av å si at den ene eller andre typen bue er bedre enn den andre. Blinkbuer og krigsbuer er to forskjellige ting. Utgangspunktet må være at alle skyter med det de liker å skyte med, i den konkurranseformen man ønsker. (hvis man i det hele tatt ønsker å konkurrere)
-Men om noen har et ønske om å trekke opp tunge buer, og trene seg opp til å mestre enda tyngre buer, kan vi ikke da komme med gode råd og oppmuntring i stedet for å mase opp en diskusjon med massevis av meninger om hva slags buer og skyting som er best? -Råd om riktig teknikk til tunge buer ville vel være et bedre utgangspunkt for å unngå ubehag enn oppfordring til å ikke skyte tunge buer.. Bueskyttere er som barn flest, og ordet IKKE har en merkelig effekt på barn.. (Ikke se nå.. :? )

Jeg skjønner godt at mange syns det er morro å skyte FITA, sammenligne resultater med både seg sjøl og andre. Da skjønner jeg selvsagt at de som vil det prioriterer ei bue de mener de treffer best med.
Kan det ikke da også aksepteres at noen faktisk syns det er mer morro å skyte langt, sende av gårde tunge krigspiler, skyte gjennom ting eller rett og slett liker den lille macho-konkurransen "hvor tung bue kan du dra opp?"

-Et typisk "blinktrekk" på ei bue, f.eks et trekk til munnvika, vil forresten være et feil grunnlag for å trekke opp krigsbue ment til artilleriskyting. I England fikk jeg høre at jeg gjorde netopp den feilen som var vanlig hos blinkskyttere.. Den er selvsagt ikke feil til blinkskyting, men den er ikke et riktig utgangspunkt for å trekke opp tunge buer ment til artilleri.
GunnarE
Nybegynner
Innlegg: 27
Registrert: 01 mar 2009, 16:19

Re: Vondt i skulderen.

Legg inn av GunnarE »

Jeg tror for min del at allsidig trening er det viktigste. Det er ikke bare å øve seg på stadig tyngre buer. Hele kroppen må med. Teknikken er selvfølgelig en viktig del også , men uten allsidighet, alt fra tærne til hårrota, vil man ha større mulighet for strekk og skader.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Vondt i skulderen.

Legg inn av Bowman »

Å ere je har satt igang. :lol: Håper at denne diskusjonen oppleves som konstruktiv. Jeg kjenner bare at jeg er sugen på innspill og råd m.h.t til fremtidig buebruk. Tror ikke jeg er så veldig konkurranseivrig, men ønsker en progresjon som går mot tyngre og tyngre buer, samtidig som man øver inn en form for riktig teknikk. Når jeg ser på folk med "English warbow" på youtube så synes jeg det er tiltrekkende. Må bare innrømme det. Det er nok et godt stykke igjen dit når det gjelder meg. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Vondt i skulderen.

Legg inn av Christian »

Jeg tror nok de fleste aktive bueforumister er av typen skyt først, tell eventuelle poeng etterpå :wink: Jeg vurderte ihvertfall sterkt å plassere noen piler i naboblinken på nm sånn for morro skyld... 60 piler mot en gul runding = zzz :roll:

men jeg har ikke noe imot svake buer av den grunn. Jeg synes de kan være veldig kjekke i begynnelsen, ikke bare som skytter, men som bygger også. Jeg synes det ihvertfall var enklere å få til en god bøy på svake buer en på sterke. Hvis man har et skikkelig tiller oppsett med taljer og tau har det nok ikke så mye å si, men hvis du tillrer etter drabuamensduserpådegselvispeilet metoden så er det veldig greit med litt lette buer :wink: når du har fått tillringa litt under huden så går det greiere å bøye til sterke buer også.

Til stubbejakt synes jeg ofte det er ganske behagelig med 30# og piler med spisse spisser. De står å dirrer fint i trær og stubber, men siden pilene ikke har så mye kraft slipper jeg å kveste pilskaft i stein og fjell :oops:

Det er nok enklere å treffe presist med svake buer en med buer som krever interesante ansiktsuttrykk. Mindre anstrengelser i musklene, gir et roligere siktebilde og man kan bruke lenger tid på å sikte seg inn. Men det er liksom fortsatt en svak bue... Jeg mener at i settinger der man konkurerer og viser fram tradisjonell/historisk bueskyting bør bua være av slik styrke at den ubetvilsomt er et våpen. Hvis bua er av styrke "lobbe piler i regnbueformasjon mot blinker 18m unna og være nervøs for at de skal prelle av blinken" så ville jeg latt den være igjen i bilen... men selvfølgelig hvis du har en skavank eller generelt rusk i fysiken som setter stopp så må du jo skyte med det du føler deg komfortabel med!

Det viktigste er uansett at du har det morro :)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Vondt i skulderen.

Legg inn av nidrinr »

Disse diskusjonene er alltid interessante, og i bunn og grunn er vel mange enige i mye sjøl om det er ting man har forskjellig synspunkt på. Hva man syns er det artigste med pil og bue varierer jo heldigvis.
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Vondt i skulderen.

Legg inn av SilentG2 »

Jeg personlig bytter morromening med vinden på mjøsa, og litt etter hvilken mjøsadiett jeg har gått på..

Vinstra og 3D dyr er kjempegøy, hvertfall når man slår nidrinr, og jeg skjønner godt at andre synes dette er morsomt.

Lengde med strikkepinner er også gøy, men det så mye mer morsomt å skyte krigspiler like langt eller lengre

Blink? Tja... kommer ann på hvordan blinken ser ut..

Vi får se hva som skjer, men jeg trives nå med å ha litt dirring i armene om jeg prøver å holde bue for lenge å sikte :)
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Vondt i skulderen.

Legg inn av GreenMan »

Hardwood skrev:GreenMan : Hvorfor har ikke en 25 punds bue noe å gjøre på et middelaldermarked ? Er det fordi det ikke er historisk riktig ? I så fall sier jeg : Tøys og tull.
Hvis vi skal basere oss på funn og utregninger av omtrentlig trekkstyrke så blir 25 pund "feil". Og spesielt hvis man skal drive med historieformidling så bør man bruke utstyr som er mest mulig riktig. I formidlingssammenheng vel å merke. Hva du skyter med på slike ting som FITA-stevner bryr jeg meg ikke så mye om. Husk at når du står som en person med publikum på et marked så tror publikum at sånn du fremstiller det er slik det var. Dette gjelder seg drakt utstyr og generel framtoning - men dette er en helt annen diskusjon.

Når det gjelder teknikk så sier Nidrinr noe veldig fornuftig i forhold til å lære teknikk. Jeg sier ikke at alle skal hoppe på en 100 pluss bue, men jeg vil påpeke at de fleste som skyter i dag skyter med en teknikk som er det samme som om å be om skader i forhold til å trekke tunge buer. Og det er fordi man lærer seg feil og det å avlære er vanskeligere enn å lære. Men ja jeg kan si meg enig med at min kommentar i begynnelsen var litt flåsete og useriøs og tar selvkritikk for det. Selvfølgelig ønsker vi ikke skader pågrunn av for tunge buer og feil bruk av disse.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Skogheim
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 11 mai 2008, 14:14
Sted: Flisa

Re: Vondt i skulderen.

Legg inn av Skogheim »

Skulderen er et veldig "trangt" ledd. Over skulderleddskula er det veldig trangt om plassen og der går blandt annet en sene til en muskel som er en del av rotatormansjetten/cuffen(fire småmuskler som er med for å sentrere skulderleddet). Den er det vanlig å få betennelse(tendinopati) i. Dette gjør at det blir enda trangere om plassen der oppe og senen blir mer irritert. Ond sirkel. Dette kan ha ligget latent til pga gjenntatte feilbelastninger.
Ikke sikkert det er det du har fått, men skulderproblemer er noe som ikke bør tas lett på som mange gjør og tror det vil gå over. Dette kan føre med seg kalkdannelser og plagene blir bare værre. Så jeg ville ikke skutt så mye bue før jeg var sikker på om det var det som utløste smerten og oppsøkt fysioterapeut eller manuelterapeut for å sjekka det ut.
Hilsen fysioterapeut student
If it isn't broken, don't fix it!!
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Vondt i skulderen.

Legg inn av SilentG2 »

Skogheim skrev: Hilsen fysioterapeut student

Hva skal man med fastlege, og DrOnline... Prøv heller bueforums egne spesialister... Bueforum doktorne :D
Svar