Skyting med rytterbue/komposittbue.

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Rene Ramminger
Mester
Innlegg: 117
Registrert: 17 jun 2020, 20:23
Bosted: Raade

Re: Skyting med rytterbue/komposittbue.

Legg inn av Rene Ramminger »

olethearcher skrev: 20 sep 2021, 17:58 Når du skyter tommelring. Ser du forbi buen på høyre side der som pilen ligger, eller ser du på venstre side? Altså når du sikter.
Jeg ser på venstre side av buen, ditt pilen skal gå. Det trenger tilvenning, siden man ikke ser pilspissen når man drar den ;)
Jeg har begge øyene på det jeg skal skyte på. I "sekundærsikt" har jeg pilen( før jeg dra buen). I hodet forlenger jeg pilen til målet og justerer vinkel av buen deretter. Oyene er hele tida på målet.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Skyting med rytterbue/komposittbue.

Legg inn av Lurz »

Har jobba litt med slipp.
Skyter med tommelring på ca 1,5m avstand og bruker "standardpiler" til en tyrker på ca 35#, dvs piler som er altfor stive i forhold til buen. Målet har vært å få et så bra slipp at pilene likevel går rett ut fra fra buen og bli stående rett i matta, og paralelt med hverandre. (ikke 100% trygt, har fått to rikosjetter forbi meg, men bedre kontroll etterhvert)

Tror jeg har merka at i tillegg til at selve slippet med ringen er riktig er også grepet om buen, og ikke minst "back tension" og lav bueskulder viktig for å få pila til å stå rett. (ps til Are, har vi et norsk ord for "back tension"? Ryggspenning?)

Noen ganger har det funka, andre ganger er det en litt på skrå :D

Bilde
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Skyting med rytterbue/komposittbue.

Legg inn av Are »

Fint innlegg Lurz.
Du beskriver to momenter alle skyttere burde være påpasselige med. Som krigsbueskytter, er dette svært viktig. Lav skulder er en ting. Det andre er å bruke de største musklene man har i overkroppen til å spenne buen. Dette er musklene som sitter bak på skulderen. Hva disse heter på norsk må nesten en fitness/muskelbygger/lege svare på.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Skyting med rytterbue/komposittbue.

Legg inn av Lurz »

"Backtension" er et begrep jeg har fra moderne bueskyttere. Det beskriver vel omtrent det samme som du sier, at en bruker de store musklene i ryggen. De heter noe på anatomisk men tanken bak begrepet er såvidt jeg skjønner at skulderbladene knipes sammen og at trekket i strenga skal fortsette bakover gjennom hele slippet, sånn at strengehanda i slippet går mest mulig rett bakover og ikke vimser ut til sida. Vet ikke om det her ble klart :? Fant denne på WA:
https://www.youtube.com/watch?v=bEqBXnIGAPU
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Skyting med rytterbue/komposittbue.

Legg inn av Are »

Jeg lærte en gang : "Hvis du vinker til pila, logrer den!"
Går slippet ditt ut til siden, "vinker du" til pila. Det vil gjøre at strengen i større eller mindre grad blir dratt til siden i slippet. Det vil igjen gjøre til at pila får en sideveis bevegelse i det den forlater buen. Da vil den få en ekstra sleng sideveis som igjen gjør at den ofte treffer skrått i matta.

Trekker du rett bakover vil strengen forlate fingrene mye renere. Et tjuvtriks jeg lærte for å forsikre meg om rent slipp var at treneren holdt en finger på trekkskulderen min. Hånda mi skulle børste bort den fingeren rett etter slippet. Da fikk jeg en fin tilbakemelding på om slippet gikk ut til siden eller rett bakover.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Rene Ramminger
Mester
Innlegg: 117
Registrert: 17 jun 2020, 20:23
Bosted: Raade

Re: Skyting med rytterbue/komposittbue.

Legg inn av Rene Ramminger »

Pilene som stor i vinkel i matta...Det der er noe jeg sliter med veldig. Jeg klarer å få pilene ute helt rett når jeg skyter mediterant. Med Tommel treffer dem alltid buen. Torque har hjulpet meg noe, men det fungerer for meg kun opptil 40 pund.
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Skyting med rytterbue/komposittbue.

Legg inn av olethearcher »

Moderne tommelskytter, kanskje noen tips å plukke opp for dere som skyter med tommeltrekk?
I en annen video så har han i hvert fall mange gode tips om den mentale prosessen ved bueskyting.

https://www.youtube.com/watch?v=0MtrrRZ ... =ClayHayes
Svar