Oppbevaring av buer.

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Svar
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Oppbevaring av buer.

Legg inn av Ingis »

Jeg har egentlig ikke tatt dette skikkelig på alvor før, men med noen buknekk på buer som har gitt mye glede har jeg begynt å lure på om min oppbevaring har vært riktig. Alle mine buer har vært lagret liggende i arbeidsboden, som er isolert og har på vinteren oppvarming.
Temperaturen har på det meste lagt på 10-12 grader, men jeg har forstått i den senere tid at det er luftfuktigheten i rommet som er viktig.
Tror kanskje mange amatører som meg bommer her. Fint hvis noen med mer kunnskaper kunne forklare hva som er en gunstig oppbevaring av en trebue.
I tidligere tider vil jeg tro problemet var mindre, da mangelen på fuktighet sikkert ikke var noe problem p.g.a. boforhold.
"Back to nature!"
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Oppbevaring av buer.

Legg inn av Allan »

Dette er et interessant tema, Ingis. Om lav luftfuktighet generelt (som av og til omtales som et problem i en del nyere bygninger) tilskrives det gjerne høy temperatur og høy utskiftingstakt med ventilasjonsanlegg. Bruk av vann øker luftfuktighet, det samme gjør mennesker.

En kan tenke seg at en eldre bolig uten elektrisk oppvarming og ventilasjonssystem vil ha lavere temperatur og høyere relativ luftfuktighet innendørs vinterstid.

Det ville vært interessant å visst hva luftfuktigheten i boden din ligger på, jeg går ikke utfra at du vasker det rundt eller tørker klesvask der, så det tilføres lite vann til lufta, men temperatur på 10- 12 grader er ikke så varmt, og lufting er kanskje heller ikke noe tema.

Jeg har en digital gradestokk som også viser luftfuktighet (men hvor pålitelig den er, kan jeg ikke uttale meg om). Jeg merker meg at jeg, som bor i et eldre hus, ikke opplever mye tørr luft inne (I følge måleren) snarere er det litt høyt på sommer/ høst.

Jeg oppbevarer for øvrig buene i et ikke oppvarming rom om vinteren.

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Oppbevaring av buer.

Legg inn av Ingis »

Har flyttet en del av buene ut i garasjeverkstedet hvor det ikke er fyring. Merket spesielt temperatursvingningene på en tovedsbue, som i kaldt rom hadde litt setback. Oppbevaring i hobbyboden med varme gjorde at den da fulgte strengen ganske mye. Tilbake i kaldt rom gikk den tilbake til setback.
Bør nok vurdere en fuktighetsmåler kanskje, eller en bøtte vann. :lol:
"Back to nature!"
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Oppbevaring av buer.

Legg inn av Oddbjørn »

Jeg har bestandig oppbevart de i snekkerboden som er oppvarmet uten problem, men det blir ganske tørt der om vinteren. Jeg tror et soverom hvor det som regel er litt kjølig ville være bra, men vet ikke helt hvordan det ville blitt mottatt. Jeg har tre hygrometere som alle viser forskjellig, selv om jeg har kalibrert dem.
Litt info her https://www.bergeneholm.no/dokumentasjon/tre-lever
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Oppbevaring av buer.

Legg inn av Oddbjørn »

Det er jo forskjell fra treslag til treslag, men grovt regna vil jeg tro at ved relative luftfuktighet på 50 og 20 grader C vil fukten i treet være ca 8-10 %
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Oppbevaring av buer.

Legg inn av Are »

Finnes det ikke en tabell i TBB som viser forholdet mellom temperatur, relativ luftfuktighet og fuktigheten i treverket? Mener å huske det står i nummer IV. Mulig jeg tar feil.

Relativ luftfuktighet kan være litt forvirrende. Den sier bare noe om hvor mye vann lufta inneholder i forhold til full metning ved den angitte temperaturen. Varm luft kan inneholde mye mer fuktighet enn kald luft. Så luft som inneholder 50% fuktighet ved 22 grader er mye fuktigere enn 50% ved 15 grader. Tabellen i TBB opplyser dette.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Oppbevaring av buer.

Legg inn av Jæger »

Interessant emne!
Og gode poenger, spesielt nyttig det siste fra Are.

Jeg hadde en barlind-eksplosjon (min første ordentlige) her forleden. Vi lurte litt på om det kunne være for tørt, men jeg oppbevarer buer i rom med fuktmåler som bør være innafor. Det ser mer ut som overstresset, stacket design med litt tverrgående vedretning i yteveden. Uansett, jeg hadde veid denne og et par andre buer før Re i september i fjor. Puslespillet av den som smalt manglet noen fliser, og også noen gram på fjorårets vekt. En almebue veide det samme, og en annen barlindbue var gått opp et par gram. Så jeg har konkludert med at fuktinnholdet var OK og at jeg har stresset emnet for mye. Den kan også ha fått et hakk langs ryggen. Det var nedre buebein som takket for seg med et smell.
Når det er sagt - så kan det jo være at buene var veldig tørre i september. Men de har blitt skutt med både før og seinere uten problemer.

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Oppbevaring av buer.

Legg inn av Oddbjørn »

Fra TBB 4. temp i Fahrenheit
Bilde
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Oppbevaring av buer.

Legg inn av Oddbjørn »

Barlind er bare lumsk, noen ganger smeller det så flisene fyker. Har hendt meg og dessverre.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Oppbevaring av buer.

Legg inn av Are »

Takk for bildet Oddbjørn.
For oss som er vant til Celsius, kan det være greit å vite at
40˚F = 4,44˚C
50˚F = 10,00˚C
60˚F = 15,56˚C
70˚F = 21,11˚C
80˚F = 26,67˚C



Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Oppbevaring av buer.

Legg inn av HEO »

Gikk til hel........... i Tønsberg sist onsdag, også.
Barlind.
Når det blir så mye pinneved,; kan det være tegn på for tørt treverk?
Bilde
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Oppbevaring av buer.

Legg inn av Are »

Leit å se. Kanskje flere bueeiere som bør skaffesegen fuktighetsmåler som bør stå i nærheten av derde oppbevarer buene. I følge tabellen Oddbjørn la ut ligger mine buer på rundt 8%, noe jeg mener å huske er innafor. Mener også å huske at noen tresorter tåler tørke bedre enn andre. Kan virke som barlind ikke er en av dem...


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Oppbevaring av buer.

Legg inn av Bowman »

Oppbevarer buene mine i etasjeskillet, trappeoppgangen. Problemfritt. Hygrometer viser god luftfuktighet. Men noen ganger tenker jeg på
Bueskap noe a la vinskap. En Ascham som er temperatur regulert.
Barlind tåler ikke tørr luft. Heller
Ikke osage. Min senebacka osage sa takk for seg i går. Tror ikke tørke var problemet
Her, men overtrekk over tid pluss et svakt punkt
I senelaget. Men den har holdt i 8 år.


Sent from my iPhone using Tapatalk
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Oppbevaring av buer.

Legg inn av nidrinr »

ikke rett i blåsinga fra ei varmepumpe... Har alt i garasjen nå. Funker bra
Svar