Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Oddbjørn »

Det gjør seg godt med beslag og lås.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Det gjorde seg, ja Bilde

Kjekt å ha prosjekter å tuste med for tida, og til dels fint utendørs spikkevær. Har lenge hatt lyst til å lage ei bondeøks. Har et par halvgreie skaftemner, og kjøpte et billig replikahode i vinter. Like etterpå fikk jeg et supert skaftemne av en god venn.
Hodet var litt i glatteste og fineste laget. Ga det noen skraper og hakk og satte opp en halvslappe egg. Det ble gravd ned en stund, og har ellers fått ligge ute til patinering. Til sist ble det skrapt med småstein og jord til jeg ble fornøyd.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av olethearcher »

Øksehodet ble kult! Ikke så mange som med vilje sliter ned øksa si :lol:
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Du kan så si!
Men det ble ganske greit til slutt. Egg i solnedgang BildeBilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Ble ganske fornøyd med den, ferdig tidligere i uka. En del sving i skaftemnet, og ikke så mye å gå på. Valgte å la det beholde karakterene og rettet ikke opp noe.
Som vanlig øks vil jeg kalle den ubrukelig, som spaserstokk og til å skremme fanden på flatmark - ja, se det er noe annet ;-)
Pigg av en gammel spiker, holk av messinghylse. Dette og øksehode er festet med bek.
Mønster og inskripsjon er lettere inspirert av bondeøkser av A-typen fra Telemark.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Are »

Artig våpenøks. Knekken på skaftet gjør at eggen får mer skjærende effekt. Og det gir dermed bedre gjennomtrenging.
Savner den i våpenskjoldet til Telemark. Vi mistet bondeøksa der da vi ble slått sammen med Vestfold ved nyttår.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Ja, synd at dere mista øksa i bytte mot et skip og noen kruseduller, Are.

I det siste har det blitt en del nye prosjekter og noen gamle som endelig blir ferdige. Det sist ferdige her er to kniver og en sag.
Samekniven fant jeg på tur med morfar på slutten av syttitallet. Sliten og rusta. Nå har den fått slire av den oppbrukte dokumentmappa etter min kjære morfar. Formen på slira er inspirert av denne fra Kautokeino hos unimus.

Så ble det en fritolkning av kniven fra Storfonne, ca 1500 år gammel. Bladet var noe jeg kjøpte sammen med noe annet fra en smed, og er det han hadde som var nærmest i lengde, ca 7 cm og ikke laget som en kopi av Storfonnekniven. Hadde litt lyst til å bruke et fint skaftemne til dette bladet, men tok meg i det gikk for alm med innfelt bein. Det ble nok mest 'riktig'.

Fikk også prøvd ut noe jeg har tenkt lenge på, buesag i miniatyr - her av einer. Grindsag er nok bedre i det lange løp, men buesag er kult :-)
Tenkte å ha den til småpusling som å kappe pilskaft, nokkhakk og skjære slisse til hornforsterkning. Sagbladet er satt på så jeg sager når jeg drar, føler kontrollen er bedre da.

Som nesten alt jeg lager er dette på samme vis: Jeg ser et bilde eller en gjenstand i levende live- og lager fritt uten mål eller med tanke på å kopiere nøyaktig.Ofte kan det gå lang tid mellom observasjon og realisering av prosjektet.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Are »

Som vanlig var det mye fint. Spesielt samekniven syns jeg var tiltalende.

Baufilblad i buesaga?


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Oddbjørn »

Du legger ut mye fint Jæger.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Takk for det. Prøver å dele det lille jeg knoter med her fremfor å få likes på facebook.
Forum er så mye mer lesevennlige, så kan det heller være så som så med hvor mange som faktisk leser fora lenger.
Jepp, det er sånne små baufilblader, Are. Har brukt det med hell til smale hornkiler og spisser med flat tange. Tror det skal fungere til fotstykker også.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av nidrinr »

Veldig bra du legger det her og ikke på tryneboka. Da får jeg det med meg jeg også. 😎
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Godt du henger her inne, nirdrinr Bilde
Hvordan går det med kvistkjeppen du holdt på med på buemakerseminaret?
Lånte et bilde som Lars Schanke Eikum har lagt ut på fb

Bilde


Fikk gjort ferdig et par sager til i dag

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Lurz »

Tøffe sager (nesten ufrivillig dialektorddspill)
Også spent på den kvistbua nidrinr :shock:
"If it breaks you get to keep both parts"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av nidrinr »

Joda, den blir nok ferdig. Kan fort tenkes at den prioriteres om snart. Blir produsert litt nå og da oppi skogen her, men jeg er ikke verdensmester til å ta blider og legge ut
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Vi liker ordspill, Lurz Bilde
Godt å høre at du har kommet videre på buen, nidrinr.

Jeg bestilte noe vevd hampetau her forleden, det ankom nylig. Kjekt å ha, fint altmuligtau og ganske glimrende til lunte. Brukbart til tobakkspiper, luntebørser og (hånd)kanoner. Har laget er par prøvemeter av hver tykkelse, ser ut som det gløder passe varmt og sakte.
På første bilde; ubehandlet til venstre og nitrert til høyre. Hvis lunta kan gløde til endes uten kunstig trekk eller blåsing er det brukbart. Ubehandlet slukker av seg selv. Begge tent og blåst liv i før de får ligge. Senere bilde av tykk og tynn variant. Ca tre tommer brant på en drøy halvtime.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar