Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Oppretter en liten tråd for eventuelle rariteter som ikke er buer eller piler, det kan fort bli litt mye rot med alt i en tråd.
Nå har jeg ikke så veldig mye på tapetet enda men et par ting på trappene er det, et knivskaft og et litt simpelt bondeøkseskaft.

Kjøpte meg Snartemodolken på Tingvatn, skulle egentlig kjøpt den for noen år siden og har angret siden den gang. Endelig ble en av de mine. Fint laget men skaftet synes jeg minner altfor mye om sen speiderkniv i fasongen - samt at det sitter for løst i slira. Sistnevnte problem kan selvfølgelig løses ved å lime lær i slira men jeg vil endre skaftformen.
Legg merke til forskjellen på skaftene; øverst et bilde jeg tok av en bitteliten infolapp om knivene - derav dårlig oppløsning. Det skaftet som står på min kniv ser helt annerledes og feil ut i mine øyne.
Vurderer å lage ren tønneform på hele greia, er det noen som VET hvordan den gjengse skaftform på små dolker var i folkevandingstida?
Ifølge lappen er skaftet en fri tolkning, og den på bildet ser ihvertfall tilforlatelig nok ut.
Laster opp bilder i nytt innlegg via telefonen :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Bilde
Tilfredsstillende fasong

Bilde
Speiderkniven...

Bilde
Sånn, nå kan det bare gå en vei ;-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Allan »

Bilde

Her er noen kniver fra Nydam mose. Jeg er ikke hundre prosent sikker på dateringa, men vi snakker eldre jernalder. Som du ser er det litt av hvert, nesten sylindrisk/tønne og bredest i enden er mye brukt, også hvis en ser på vikingtid og seinere.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Nei så flott, takk for inspirasjon Allan :-)
I tillegg er det enklere å lage, puh!
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Lurz »

Nydam er vel sånn perioden 200-400 evt
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Har ikke kommet videre her, ble litt pil og bue enn så lenge.
Men at skaftfasongen ble brukt både før (Nydam) og senere (viking) sier vel litt om at den kan anvendes derimellom også?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Allan »

Sannsynligvis. Sylindrisk er jo en generell tilnærming og var vel alltid vært i bruk i noen form.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Litt hurtigspikk ettermiddag. Fant en kvist av barlind fra 1990 omtrent. Blir være tørr nok. Boret, spikket og justert litt på bladet. Synes det var litt klein tilpasning mot holken. En liten svai på emnet, passet ok synes jeg. Foreløpig kun spikket og siklet med kniv. Mulig jeg beholder den litt røff i overflata :-)
Bilde

Bilde
Denne glipa var der på det gamle skaftet også...

Bilde

Bilde

Bilde
Må tas litt mer og og rundes forsiktig bak

Edit: Skrivefeil
Sist redigert av Jæger den 16 sep 2016, 02:39, redigert 1 gang totalt.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Allan »

Der ja! Dette blir bra, vær bare veldig forsiktig med avrundinga bak. Jeg synes i alle fall at den bør være klar i formen, om enn uten skarpt hjørne mot enden.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Åjajøsses, bare så mye at det ikke føles feil og at fluene ikke brekker beina når den kryper over kanten.
All overflate med kniv, synes det ble greit. Blad og holk festet med litt moderne og klar to-komponent bek ;-)


Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Mens jeg ventet på at li...beket skulle stivne så spikket jeg litt videre på skaftet til økseprosjektet og fikk satt det på.
Sånn var den da den kom i hus:
Bilde

Nå er jeg kommet omtrent så langt. Skal komme kortere -skaftet er nemlig litt for langt.
Bilde

Bilde

Bilde

Sent fra min SM-A310F via Tapatalk
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Sånn halvveis greit med to hesteskosøm, en gammel fransk treskrue og kapp av ei 20 mm automatkanonhylse.
Bilde

Bilde

Så er høsten her og man har vært på biblioteket og lånt bøker fra 70-tallet om undulater og andre vakre ting:

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Bowman »

Fine prosjekter du viser til. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Takk, det er gøy å ha noe å pusle med. Nålebinding har jeg aldri hørt om før NM så tenkte at jeg må forsøke.
Har forstått at det er "tovegarn" som gjelder, tenkte å gi det et forsøk. Har søkt litt her inne og det er jo laget mange vakre ting.
Nå kan det være at jeg lager ei nål og at det strander der...selve nålebindingen ser tidkrevende ut - hvis en i det hele tatt kommer i gang :wink:
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Allan »

Mange fine prosjekter du har gående, med mulighet for ennå flere ser jeg! Nålebinding trenger ikke gå så smått, men det er mange variabler i ligninga: hvilke type sting en bruker, tjulkelsen på garnet, diameter på tommelen du knyter stiger rundt og hvor stramt en binder. Jeg foretrekker litt tjukt garn, det synes jeg er godt å jobbe med og gir ganske tette og gode produkter. Det som kan være litt vrient er at teknikken (pga nevnte variabler -litt som spine eller svartkrutt-) er litt upresis, så en må øke eller felle litt etter gefühlen for å få riktig form på plaggene. Med litt erfaring blir det lettere.

Bilde
Jeg har holdt på med et par votter i s.k. Oslosting etter et funn av en vott i Oslo. Jeg greier ikke å finne noen datering av Oslovotten, både 1000- tall og 12- 1300- tallet foreslås. Samme sting er brukt i en vott fra Lund (Sverige) datert 1400-tall, så jeg går ut fra at dette er det "riktige" (les:hk) stinget for nålebinding i Norden i middelalderen. Stingene i Oslovotten er en del mindre enn i mine da de nok er strammet rundt nåla og ikke tommelen på den som bandt.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Det der ser meget bra ut og gir inspirasjon, Allan :-)
Skal se om jeg får tid og anledning til å få begynt på ei nål snart. Så kan en vel regne en god stund bare på å øve inn teknikken, spesielt starten. Og utvikle en slags forståelse for det hele før man gyver løs på et prosjekt - om man har tålmodighet til det.

Har ellers lest litt om nesletråd som fjærsurring i Øyvinds klamphoggeri (og andre plasser). En hyggelig kar jeg kjenner fra et parallelt nerdeunivers. Har fått tips og triks om fremgangsmåte men da jeg skulle sjekke 'plassen med de tusen store nesler' bak huset fant jeg at de er helt forbi for i år. Får være på hugget neste sesong. Man kunne jo la seg friste til å lage både plagg og strenger av dette, omtalt i flere tråder her inne.

Edit: Det var kanskje ikke i klamphoggeriet jeg hadde lest om nesletråden men han har nevnt det ved en anledning, ihvertfall. Uansett, moro med litt allsidighet :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar