En enkel blink?

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Alv Vatzdal
Bueskytter
Innlegg: 71
Registrert: 07 jul 2015, 09:52
Bosted: 5222

Re: En enkel blink?

Legg inn av Alv Vatzdal »

Harald skrev:Etter hva jeg har lest her inne om buene hans stopper den vel riflekuler også antageligvis... :shock:
Hva mener du? Buer som stopper riflekuler? o_0
«Ydalar heiter
der som Ull hev
sine salar reist;
Alvheim Frøy fekk
i fyrndeheimen
av tivar i tann-fe.»
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: En enkel blink?

Legg inn av dagsunde »

:D
Neida. At Nidrinr lager så tunge krigsbuer at hvis en blink klarer å stoppe piler fra hans buer, så klarer blinken å stoppe en riflekule også... ;)

Det sagt, så skal det faktisk ofte mere til for å stoppe en pil med jaktspiss enn å stoppe en riflekule.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: En enkel blink?

Legg inn av Allan »

Ikke minst har ei krigspil mer masse enn ei riflekule (dvs, rifleprosjektil kan jo være av ymse materiale og vekt). De minste krigspilene, Standardpil, skal jo veie 800 grains, mens ei vanlig jaktkule i kal. 30 (7.62) befinner seg mellom 180 og 300 grains avhengig av patrontype ).
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: En enkel blink?

Legg inn av Harald »

:D
dagsunde skrev::D
Neida. At Nidrinr lager så tunge krigsbuer at hvis en blink klarer å stoppe piler fra hans buer, så klarer blinken å stoppe en riflekule også... ;)

Det sagt, så skal det faktisk ofte mere til for å stoppe en pil med jaktspiss enn å stoppe en riflekule.

Skulle ikke fordundre meg, etter som piler(vanligvis) ikke ekspanderer. Men militær fmj kuler tar vel ofte turen rett gjennom målet uten å herje. Forekommer gjennomskytinger ved buejakt?

Edit: da mener jeg på større byttedyr enn ekorn... 8)
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Alv Vatzdal
Bueskytter
Innlegg: 71
Registrert: 07 jul 2015, 09:52
Bosted: 5222

Re: En enkel blink?

Legg inn av Alv Vatzdal »

dagsunde skrev::D
Neida. At Nidrinr lager så tunge krigsbuer at hvis en blink klarer å stoppe piler fra hans buer, så klarer blinken å stoppe en riflekule også... ;)

Det sagt, så skal det faktisk ofte mere til for å stoppe en pil med jaktspiss enn å stoppe en riflekule.
Aha, makes more sense.

Jaktspiss er det sånne som ser ut som en tom patronhylse bare med rund spiss? Har en pose med sånne liggende, men vet ikke helt hva slags type det er. Bare en spiss:

/\
||
--
«Ydalar heiter
der som Ull hev
sine salar reist;
Alvheim Frøy fekk
i fyrndeheimen
av tivar i tann-fe.»
Alv Vatzdal
Bueskytter
Innlegg: 71
Registrert: 07 jul 2015, 09:52
Bosted: 5222

Re: En enkel blink?

Legg inn av Alv Vatzdal »

Harald skrev: Skulle ikke fordundre meg, etter som piler(vanligvis) ikke ekspanderer. Men militær fmj kuler tar vel ofte turen rett gjennom målet uten å herje. Forekommer gjennomskytinger ved buejakt?

Edit: da mener jeg på større byttedyr enn ekorn... 8)
Tror jeg så en dokumentar en gang om en amerikaner som jaktet hjort og han snakket om at dyrene nesten ikke merker at de har blitt skutt og pilen kutter over blodårer så den dør raskt, men å skyte gjennom noe annet enn f.eks. en fugl tviler jeg på. Da må man vel være Einar Tambarskjelve inkarnert. :)
«Ydalar heiter
der som Ull hev
sine salar reist;
Alvheim Frøy fekk
i fyrndeheimen
av tivar i tann-fe.»
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: En enkel blink?

Legg inn av Jacob97 »

Gjennomskyting på hjort og elg skal ikke være uvanlig. Har sett videoklipp hvor man testet en 90# compound ( :roll: ) mot en død elefant, og pilene kom ut på andre siden der også. Skal se om jeg finner den.
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: En enkel blink?

Legg inn av Harald »

Alv Vatzdal skrev:
dagsunde skrev::D
Neida. At Nidrinr lager så tunge krigsbuer at hvis en blink klarer å stoppe piler fra hans buer, så klarer blinken å stoppe en riflekule også... ;)

Det sagt, så skal det faktisk ofte mere til for å stoppe en pil med jaktspiss enn å stoppe en riflekule.
Aha, makes more sense.

Jaktspiss er det sånne som ser ut som en tom patronhylse bare med rund spiss? Har en pose med sånne liggende, men vet ikke helt hva slags type det er. Bare en spiss:

/\
||
--

Det høres ut som feltspisser som brukes til blinkskyting. Jaktspisser ser mer ut som tradisjonelle pilspisser med to eller tre skjærende kniver og vil ødelegge en blink veldig fort.
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: En enkel blink?

Legg inn av dagsunde »

Harald:
Ja, gjennomskyting er vanlig på større dyr som hjort og rein.

Alv:
Nei, det er en blinkspiss. Hvis du tenker deg den spissen med 3 barberblad vinger montert, slik at den er 3cm bred så har du en jaktspiss.
Sist redigert av dagsunde den 01 aug 2015, 09:08, redigert 1 gang totalt.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: En enkel blink?

Legg inn av dagsunde »

Mener energikravet til anslag i Danmark er på 41 Joule.
Det holder da lenge med en effektiv bue på ca 55#, og en pil på ca. 500 grains for å jakte storvilt med bue på en forsvarlig måte.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Alv Vatzdal
Bueskytter
Innlegg: 71
Registrert: 07 jul 2015, 09:52
Bosted: 5222

Re: En enkel blink?

Legg inn av Alv Vatzdal »

Takk for info om pilene Dagsunde. :) Skjønte hva du mente.
«Ydalar heiter
der som Ull hev
sine salar reist;
Alvheim Frøy fekk
i fyrndeheimen
av tivar i tann-fe.»
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: En enkel blink?

Legg inn av nidrinr »

Gjennomskyting av dyr er nok enklere enn gjennomskyting av blinker som "klemmer igjen" pila og stopper den med kontinuerlig friksjon etter at den har trøffi. Pila har mye mer å klemme på enn ei kule, så det er nok forskjell på hva som stopper kule og hva som stopper piler. Volvo 240-dører stopper i alle fall ikke krigspiler fra 150# buer.. Aner ikke hva ei rifle gjør med ei volvo 240-dør.
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: En enkel blink?

Legg inn av nilstor »

Går nok rett gjennom 240-døra den også, pluss Mercedesen hos naboen pluss vinduet pluss veggen inn til soverommet pluss ...

Nå skal vi huske på at en kule fra et skytevåpen har VELDIG mye større anslagsenergi enn en pil, selv om den er skutt fra den kraftigste krigs- eller compoundbue. Men vi har jo også hørt historier om at skuddsikre vester stanser kuler fra skytevåpen, men må gi tapt overfor en jaktpil. Grunnen til det er avlevert energi i forhold til frontareal, eller flatetrykk.

Eksempel: Politiets tjenestevåpen - som de fremdles er nødt til å drasse rundt på - har en kule med diameter på 9 mm, dvs den har et frontareal på 63,6 mm2. Trykket pr. arealenhet blir ganske enkelt ikke høyt nok til at kevlartrådene ryker. Bevegelsesenergien i kula omdannes til varme og absoberes av kevlarveven. Eggene på en skarpslepet jaktspiss har nesten ikke målbart frontareal, dermed blir flatetrykket kolossalt, og trådene ryker.

La oss anta at hver egg er 30 mm lang og er 1/100 mm bred (og da er den vel knapt skarp ...) Det gir et areal på 30/100 mm2, dvs 0,3 mm2. Har pilen tre egger, blir det altså 0,9 mm2 tilsammen. Frontarealet blir mindre, avhengig av jaktspissens totale bredde. I dette - kanskje noe haltende - eksempelet, har altså pistolkula nesten 71 ganger så stort areal å "overvinne" som jaktpilen. Og for hver gang du dobler arealet, må du firedoble kraften for å få samme gjennomtregning. Det er derfor at muskettkulene ikke gikk gjennom brystpanseret, mens bodkinpilene gjorde det.

Og så håper jeg at jeg ikke har rotet meg fullstendig på vidotta i fysikken ... Og jeg har heller ikke tenkt å blande eg inn i buejaktdebatten, bare slå fast at en kule dreper ved overbelastning av nervesystemet og/eller blodtrykksfall, mens en jaktpil bare dreper ved det siste.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: En enkel blink?

Legg inn av Jacob97 »

Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: En enkel blink?

Legg inn av Jacob97 »

Svar