Selvbyggerkano

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Selvbyggerkano

Legg inn av Hardwood »

Har hatt en pause i buemakeriet for å bygge meg kano ! 14 fot og bare 10,5 kg ! Spant og kjøl av alm, resten av furu. Duk av tettvevd dacron, samme som visstnok brukes på vingene på enkelte småfly. Krymper seg stram og fin når den varmes med varmluftpistol. Gøy å bygge selv !
Bilde
Brukeravatar
Simen
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 04 jun 2015, 23:27
Bosted: Hamar

Re: Selvbyggerkano

Legg inn av Simen »

Fin fine greier!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Selvbyggerkano

Legg inn av Kviljo »

Heheftig!! Den ser svært lekker ut. Fortell mer da vel :) Er den bygd etter en viss tradisjonell form? - og er dacron-duken noe som er vanlig å bruke på kanoer?

(jeg vil også!)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Selvbyggerkano

Legg inn av Hardwood »

Takk, motivasjonen var vel egentlig et behov for en båt som er så lett at den kan bæres til fjells. Broren min som er båtbygger ga meg et tips om en amerikansk båtdesigner som heter Platt Montford. Han har designet noe som han kaller Geodesic canoes, der alle båtene er laget på denne måten. Så jeg kjøpte tegninger og dacronduk av ham, kostet en tusenlapp. Materialer og lim skaffer man selv. Jeg kan legge inn noen bilder av byggeprosessen senere i dag, men kort fortalt: bygges opp ned. sage ut 6 finerplatestykker etter tverrsnitt og setter dem opp stående langs en trebjelke Så legges kjøl og stevn på, og så langsgående ribber. Deretter dampbøyes spantene ( bare 6 x 13 mm tykke og brede ! ) og limes på i hele lengden. Brukte polyuretanlim her. Så på med toftene og "gunwhale / inwhale" ( ripe ? ) . Duken er litt plundrete, må jo bli pent. Limes på langs ripa og så varmekrympes den på plass. Lakket med flere lag trestjerners gulvlakk, hehe.... her er det flere muligheter.
Oppgitt byggetid tror jeg er ca 40 - 60 timer, men jeg har brukt MYE lenger tid. Det går mye tid bare til å lage byggesettets tredeler, det må velges passende planker, sages ut og tykkelseshøvles. og bare lakkingen har tatt mange timer. Ja, og så må man jo lage seg en åre, jeg bruker kajakkåre, tobladet eskimoåre av furu.
Kanoen oppfører seg fint i vannet, og var overraskende retningsstabil.
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Selvbyggerkano

Legg inn av dagsunde »

Fantastisk, fantastisk! :)
Har lenge gått svanger med en strip-plank variant av denne...
men du bare gjør det!
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Selvbyggerkano

Legg inn av Hardwood »

Hehe.....jeg har brukt litt tid da. Begynte for et år siden med å gruble på design. Denne er solid nok og utrolig praktisk å dra med seg, men en stripkano vil nok bli mye mer robust. Og så er de utrolig pene ! Jeg har en kajakk som er bygd slik, broderens verk. Tok visst 200 timer, men en kano er en god del enklere å få til ! Bare gjør det, Dag ! :D
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Selvbyggerkano

Legg inn av Kviljo »

Moro! Kan lett se for meg at det tar tid å spikke en slik. Var det så givende at det blir en til?

Flight-kano? Hvor langt går den på ett åretak? ;) Med den vekta bør den jo være ganske lett å flytte på i vannet også?

Hilsen landkrabbe
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Selvbyggerkano

Legg inn av Bowman »

Flott kano Bjørnar. Nå blir du nesten indianer. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Selvbyggerkano

Legg inn av Oddbjørn »

Så flott, du er flink Bjørnar. :D Oddbjørn
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Selvbyggerkano

Legg inn av Hardwood »

Takk, folkens. Kanoen føles selvsagt litt mer ustabil enn en tung kano, men den er mer enn stødig nok. Den er overraskende lett å manøvrere og er meget rask, nesten som en kajakk .
Det var gøy å bygge den, men ikke SÅ gøy at jeg har planer om en til. Har allerede tatt mange store ørreter fra den !!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Selvbyggerkano

Legg inn av nidrinr »

Imponert :) Den ser rett og slett veldig bra ut. ..Så mye man har lyst til, og så altfor få tilgjengelige timer.......
Svar