Materialer. Hvem, hva & hvor?

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Materialer. Hvem, hva & hvor?

Legg inn av Moen »

Kanskje denne kan klistres på toppen slik at de som lurer finner`n lett...? Stian..
Ipè får du på Biltema i Drammen. Skal du ha hos de mindre BT butikkene, må du kjøpe en hel pall. BT på Hamar hadde en pall for ett par tre uker siden. Jeg glodde gjennom det meste, men jeg kjøpte ikke en pinne. Utrolig mye drit. Hver andre Danske bruker ipè på verandaen sin, så å finne en butikk med ipè i DK burde være rimelig kurant. Det samme gjelder Purple Heart, Jatoba, Tali, Bankarai, Massaranduba, wengè, Zebrano, Tigerwood og Teak. Hvem som eventuelt er på div lister over fredet trevirke, vet jeg ikke. Så dèt må dere finne ut av selv. Problemet der nede er at ingen jeg har kontaktet tillater sortering. Da er en jo egentlig like langt.
Men holder vi oss i Norge, så kjenner jeg til noen i Oslo og omegn.

Oslo Finèrfabrikk er vel de som har størst utvalg. Kenneth Kjos Karlsen. Svinedyrt, men det burde ikke komme som ei bombe! 230.- pr kvm for 0,6mm knivskåret Påfugeløyelønn...Danmark selger samme finér`n for nøyaktig 10 danske..

Optimera (Gamle ISENE JORDAN) nede ved IKEA, Alnabru har en kar som heter Kenneth. Han jobber på lagre der nede. Verdens greieste kar. Prat litt seriøst buepjatt med han så er førsteklasses varer sikret. Han er også ihuga låsbuemann. Han har også lett for å sortere ut vanvittig rett og fin ask for buebygger`n, så det er noen ganger jeg bare svinger innom lageret og rasker med noen planker. Aldri noe tull. Fin valnøtt har de også.

E. Hustvedt, Oslo har masse rart. Husker ikke i farta navnet på duden der nede. Men han er jo selvsagt fra Hedmarken, så det er garantert en grei kar :lol: Der kan du sortere så mye du gidder...bare du rydder etter deg. Hickory, norsk ask er noe av det de har på lager.

Fritzôe Engros as, Larvik har en del gromt. Massaranduba, Jatoba osv. Jan Th Fredheim er en hyggelig kar, og hjelper til med det meste.

Skal fylle på mere. Men jeg må tenke litt...Husker ikke alt heller :wink:
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Materialer. Hvem, hva & hvor?

Legg inn av Christian »

Kjempemessig! Takk til Moen :D Bestilte du horn til meg foresten?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Materialer. Hvem, hva & hvor?

Legg inn av Hardwood »

Sukkerlønn ( hard maple ) får du flere steder i Norge, bl.a. Hustvedtgruppen. Grei pris, lett å finne rette planker, vanvittig bra buemateriale. Det er satt verdensrekorder med flightbuer av sukkerlønn.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Materialer. Hvem, hva & hvor?

Legg inn av nidrinr »

..Men den lokale lønna (norway maple..?), er blant de beste sortene lønn man finner. Her vokser lønn som løvetann, og alt er av god kvalitet. Om man finner ei feit grein fra et stort lønnetre, skal visst oversida av denne være noe av det beste som er å oppdrive av tresorter med gode egenskaper i strekk. (Dette har jeg til gode å finne ut av om stemmer også i praksis)

Lønn er uansett et treverk det er godt å jobbe i, og som gir godt resultat.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Materialer. Hvem, hva & hvor?

Legg inn av Christian »

Acer platanoides, spisslønn eller norway maple som den heter er virkelig fint å jobbe med! Etter å ha jobba med propellhassel fra H ei stund var det helt himmel å høgge meg igjenom et av gromlønn emnene fra ekeberg! Litt reflex og grillkos så blir det stasboga detta :mrgreen:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Materialer. Hvem, hva & hvor?

Legg inn av Hardwood »

Hm..det må visst prøves ut ordentlig. Har laget bue av det meste, men faktisk ikke lønn enda ! Her vokser også mye lønn, men oftest med mye svinger og kvister. Men jeg vet om et par snorrette på 20 - 25 cm dia, som jeg sikkert får hugge hvis jeg spør.
Den amerikanske / kanadiske sukkerlønna er etter min erfaring sterk i kompresjon og bøyestyrke, ganske lett, men kan ryke i strekk.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Materialer. Hvem, hva & hvor?

Legg inn av Christian »

Jeg har forsåvidt heller ikke laga no bue av lønn heller, enda... :wink: Men de emnene jeg jobber med nå er bare lykke og lekestund :mrgreen:

Lønna føles mye hardere ut en den hasselen jeg har også. Jeg mener at Nidrinir laga ei fin 50# flatbuesak av lønn, ligger bilder a den her inne et sted mener jeg.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Materialer. Hvem, hva & hvor?

Legg inn av Hardwood »

Er det noen av dere som har prøvd morbærtre ??? ( Mulberry / Morus )
Har muligheten til å få tak i litt Black Mulberry, som visst er den beste varianten, fra Ungarn. Sakl visst skrapes ned til kjernen, slik som f.eks. Osage.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Materialer. Hvem, hva & hvor?

Legg inn av Zeida »

Funker grå or til bue?
Acinonyx
Nybegynner
Innlegg: 13
Registrert: 14 sep 2009, 22:57

Re: Materialer. Hvem, hva & hvor?

Legg inn av Acinonyx »

Gråor skal etter det jeg har hørt være suboptimalt.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Materialer. Hvem, hva & hvor?

Legg inn av Zeida »

Mener du med det at det er bra? :oops:
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Materialer. Hvem, hva & hvor?

Legg inn av Christian »

sub = under, altså under optimalt :wink:


ikke no særlig tess altså
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Materialer. Hvem, hva & hvor?

Legg inn av nidrinr »

Har aldri prøvd gråor, men svartor med varme i buken blir som et ellers gjennomsnittlig løvtre. Funker greit, men topper ingen lister.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Materialer. Hvem, hva & hvor?

Legg inn av Zeida »

Hehe bare vet om et område det er så mye rett og kvist fri gråor at det er til å gå i bakken for :lol:
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Materialer. Hvem, hva & hvor?

Legg inn av Christian »

hm... kanskje det er osp vi tenker på?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Svar