Mumbo Jumbo

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Mumbo Jumbo

Legg inn av Oddbjørn »

Oddbjørn Fritzøe
5 min
Mumbo Jumbo.
la oss kalle det et halvveis vitenskapelig forsøk. Kan kanskje være til nytte for de som lager lengdeskytings piler. Jeg gikk ut i fra ett furuskaft 28 tommer langt ikke tapert med diameter 8,15 mm. Vekta var 22,0 gram. Spineapparatet hadde anleggene 26 tommer fra hverandre og med en 2 punds vekt. Nedbøying var i tusendels tommer .520, det tilsvarer 50 pund etter regnestykket 26: 0,520. Det er slik den tradisjonelle måten å spine trepiler på er. Her må jeg gjøre oppmerksom på at dette er beregnet på et 28 tommer langt skaft med 125 grain spissvekt. Så taperte jeg det samme skaftet, men beholdt den samme diameter på midten. Etter tapering var diameter målt 2 tommer fra nockenden 7,2 mm og 2 tommer fra spissen 6,3 mm. Vekt var nå 18,6 gram og spine .610 tommer=42,6 pund. Så kappet jeg av skaftet til 26 tommers lengde uten å forandre taperingen. Anleggene på spine apparatet var nå kortet av til 24 tommer fra hverandre. Vekta var nå 17,7 gram. Spine var .470 tommer. Gjør jeg samme regnestykket som over blir det 51 pund. Spinet på .470 er korrekt, men jeg er usikker på om regnestykket blir riktig når jeg deler fra 24 tommer og ikke 26 tommer, trenger en matematiker her. Så taperte jeg skaftet slik at diameteren på midten var 7,6 mm, to tommer fra nocken 6,6 mm og to tommer fra spissen 6,0 mm. Vekta var nå 15,5 gram og spine .590=40,6 pund. Man pleier å regne at for hver tomme man forandrer lengden på et treskaft går spine/vekt opp eller ned med 5 pund, så lenge spiss vekta er lik. Forandrer man spissvekta med 25 grain og beholder samme lengde på skaftet gjelder omtrent det samme. Dette er ikke hjerne kirurgi, men sånn ca. Kanskje bare rør, men jeg poster det
Svar