Jarls arme piler

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Jarls arme piler

Legg inn av jarlah »

Jaja. Prøver å lage piler av ferdige pil emner og kalkun fjær og pil tupper som tilfeldigvis passer til pilene (fått litt hjelp her ja gitt).

Men det ække lett åkkesom. Selv om jeg får alt utstyr lagt på et fat så sitter jeg der å lager piler som ikke ville vunnet noen titler.

Men har da fått lager to piler da... Bilde Som jeg glemte å olje før jeg satte på fjær med superlim (oh yes...). Og piletupper festet med en kombinasjon av trelim og superlim..... Bilde

Pila til venstre var første forsøk og der er ikke fjærene limt på rett i det hele tatt!!.... Bilde

Bilde

Sent fra min G8441 via Tapatalk


Sist redigert av jarlah den 19 aug 2019, 20:24, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Jarls arme piler

Legg inn av Sturlabuer »

Fortvil ikke! Ingen er best på første forsøk. Også piler i likhet med buer er noe man må lage flere av før man blir god.

Hvis det noe trøst, ser dine piler mye bedre ut enn mine første :lol:
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Jarls arme piler

Legg inn av jarlah »

:D

Har laget hjemmelaget håndbeskytter nå ;) (se diverse forumet) så kan jeg slutte å tenke på ufrivillige reflekser når jeg skyter mine hjemmelaga piler som definitivt har potensiale til å skrape opp hånda.

Fant trikset med fjærene. Limer fjæren på i en ende med litt press. Så limer jeg andre enden. Deretter legger jeg lim langs midten og holder fjæren slik at den står rett mellom de første punktene. Superlim er en gøy utfordring. Man må tenke fort... Bilde

Sent fra min G8441 via Tapatalk


Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jarls arme piler

Legg inn av Jæger »

Herlige piler!
En noe vinglete start et tusen ganger bedre enn ingen start :D
Du har kanskje noen du kan låne et fjøringsapparat av i nærheten - bueklubber og nerder finnes nesten overalt. Men du klarer det greit uten, altså.
Olethearcher bruker kontaktlim på skaft og fjær, det gir deg større muligheter til å bruke tid til justering og samtidig unnå supersammenlimte fingre. Ikke spør hvordan jeg vet... :mrgreen:

Angående fjærkutt; Hovedløsningen har du jo - nokkepunktet høyere på strengen.
Men fjæra sitter på en fjærstamme, og denne han være både hard og skarp. Det er vanlig å skråskjære/-file fronten av fjærstammen. Så kommer det vel i hovedsak to metoder å avslutte fronten på; en dråpe lim som sørger for at alt er på plass eller ei surring. Anbefaler ei surring ved nokken, det vil i stor grad hindre at nokken ryker ved skyting samt at skaden reduseres om du treffer nokken på ei pil som står i skiva.

Noen eksempler på hva jeg prøver å skrive over. Fjærene som er surret er skråskjært først. Og du kan se at de er skåret diagonalt. Alltid fjerne litt mer på den siden som har mest fjærstamme. Husk å ikke bruke høyre- og venstrefjær på samme pil.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Jarls arme piler

Legg inn av jarlah »

Jæger skrev: 20 aug 2019, 09:42 Herlige piler!
En noe vinglete start et tusen ganger bedre enn ingen start :D
Du har kanskje noen du kan låne et fjøringsapparat av i nærheten - bueklubber og nerder finnes nesten overalt. Men du klarer det greit uten, altså.
Olethearcher bruker kontaktlim på skaft og fjær, det gir deg større muligheter til å bruke tid til justering og samtidig unnå supersammenlimte fingre. Ikke spør hvordan jeg vet... :mrgreen:

Angående fjærkutt; Hovedløsningen har du jo - nokkepunktet høyere på strengen.
Men fjæra sitter på en fjærstamme, og denne han være både hard og skarp. Det er vanlig å skråskjære/-file fronten av fjærstammen. Så kommer det vel i hovedsak to metoder å avslutte fronten på; en dråpe lim som sørger for at alt er på plass eller ei surring. Anbefaler ei surring ved nokken, det vil i stor grad hindre at nokken ryker ved skyting samt at skaden reduseres om du treffer nokken på ei pil som står i skiva.

Noen eksempler på hva jeg prøver å skrive over. Fjærene som er surret er skråskjært først. Og du kan se at de er skåret diagonalt. Alltid fjerne litt mer på den siden som har mest fjærstamme. Husk å ikke bruke høyre- og venstrefjær på samme pil.
Supre eksempler :) Takk for tips! Fikk testene pilene mine i går kveld. De funket "greit nok". Men traff mye jord og gress når de var ubehandlede (ikke oljet). Så har tatt på ett eller to lag danish oil nå, så trekker de ikke til seg fuktigheten når de lander i gresset :)
Svar