Jægers gjerdestolper

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Takker! Oddbjørn; jeg har prøvd å slurve litt med surringen for å gi litt middelader-preg på dem, men det ble bare delvis vellykket. Kompenserte med å prøve å klippe fjærene litt lurvete.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Ingis »

Jeg har tenkt litt på de pilskafta dine som ligger ute i vær og vind. Mange av pilskaftfunna har jo hatt veldig liten diameter. Er det mulig at de kan ha vært grovere, men skrumpet inn etter å ha lagt ute i mange år?
"Back to nature!"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Godt spørsmål, Ingis. Jeg har lurt på det samme. Jeg tror ikke det kan utgjøre veldig mye, men nå er jeg på tynn is. På en del skaft kan man ane at de er værtbitt, altså at den myke veden er tæret bort, nesten som om de er sandblåst. Andre ser helt glatte ut, bare at de har grånet. Jeg vet ikke om piler i andre miljøer -som visse typer myr og leire -kan påvirke cellestruktur og kanskje føre til krymping/oppsprekking ved tørk. Omtrent som vi ser på enkelte buer, der spesielt yteved på barlind ser ut til å tåle tørk dårlig.
La oss si som et eksempel at et pilskaft kan krympe 10% i diameter, så ender et 9 mm skaft opp på 8,1 mm. Jeg tror ikke det er særlig sannsynlig i fjellfunn, men jeg vet ikke. Lurer på om Junkmanns har nevnt noe i boka. Har ikke tenkt å leite etter det akkurat nå, tysken og husken kan spille meg et puss.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Lekte meg litt med en liten fritolkning av en neolittisk harpunspiss fra Grimstad. Satte den på ei spiss trepil som er en fritolkning av et par som Tord Bretten har funnet. Sammen med en Ahrensburgspiss fra Morten, en skiferspiss fra Narestø og en skjellspiss fra Breheimen ble det en enkel test i hagen. Lett blanding på om lag sju meter, alle fant målet. Skjøt annenhver gang på fisk og fugl.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Are »

Kule piler. Og kul blink. Tegnet den helt selv?


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Takk, og ja - jeg gir meg selv en svak G i tegning av dyr :oops:
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av GreenMan »

Jæger skrev: 27 nov 2020, 12:53 Takk, og ja - jeg gir meg selv en svak G i tegning av dyr :oops:
LG, NG, G, M og S brukes ikke lenger - så en svak 4´er da kanskje - men ikke enig da den gjør jo jobben og er gjenkjennelig...
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Ingis »

Testing er gøy. Fine piler!
"Back to nature!"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Takk, det er absolutt en stor del av gleden ved dette å pusle med sånt. Dette er mer min greie, draktnerding fenger meg ikke på samme måten. Når det er sagt, jeg er veldig glad for at andre går i dybden på tekstiler :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Et par harpunspisser på gang. Løst basert på C22251 fra Lunde i Søgne. Steinaldersnadder. Den er ikke veldig stor, så jeg tenker at den også kan ha vært brukt som pilspiss.

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Are »

Snasne. Kan jo være passende til lystringsspyd e.l. Minner jo om størrelsen på spisser dykkere bruker på harpun/hawaiislynge


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Det er sant. Jeg lagde ei pil som representerer 2020 hvor den setter en spiss på det hele ;-)

Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Er litt stille på buerelatert nerderi her for tida.
Men her om dagen var jeg en liten tur langs havet. Snubla over noe frostsprengt leirskifer(?). Tok med med hjem et par flak. Grovformet med knakking og rasp.
Dagen etter var jeg tilbake og satte meg ned et steinkast fra der emnet kom fra. Hadde med meg ei flintflekke, men hadde klart meg greit uten. Fant slipeplate og passende slipesteiner på plassen. Lagde en fritolkning av skiferspiss med skaftfure (omtrent som Oluf Rygh nr. 85 i Norske Oldsager).
Morsomt hurtigprosjekt. Ikke veldig god kvalitet på hverken skifer eller finish. Men funksjonell, det ble den.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Lurz »

Stilig! :)
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Are »

Det var en snasen liten spiss.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar