Jægers gjerdestolper

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Ingis »

Flotte piler! Er det NM-piler? :D
"Back to nature!"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Kanskje, planen er å skyte med tyrkeren på NM - med tommeltrekk... Så det blir å bomme med stil, ser det ut til :lol:
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Fuglepil basert på liknende fra det nordlige Alaska. Det ligger en del spisser fra Point Barrow på unimus, fant ei komplett pil fra samme område i Grayson-samlinga med to fjær. Ikke veldig stor spiss på disse, men sikkert effektive til å få fugl uten å ødelegge fjærdrakten. Jeg har ikke studert dette inngående, men inuitter på Grønland brukte en fjærpels under anorakken og det var nok ønskelig med minst mulig hull. Samtidig får man levert mest mulig kraft til fuglen, selv med et ureint treff som ellers bare ville laget et hull i fjærene kan man her knekke bein eller slå ting i svime. Så er der vel mindre sjans for å skyte bort pila i snø eller lyng? Elggevir til spiss, skaft av oregonpine, svanefjær surret med sener.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Klorer ihop et par Livery og ei Norsk jaktpil eller to før Slaget på Re. Og se over hva jeg har av Standard, Walisisk og Westminster. Satser på mange bunnplasseringer i år også Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Lars Jensen »

Nydelig arbeid, min venn (som vanlig). Du er til STOR inspirasjon, selv om jeg ikke får prøvd alt du viser. Tusen takk!
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Are »

Som Lars sier: Du inspirer med ditt nydelige arbeid. Takk for at du deler så mye flott her på forumet.

Når det gjelder krigspilene dine, bør surringen ved nokken være unødvendig så lenge de skytes fra din bue. Jeg pleier ikke surre nokken så lenge jeg har hornforsterkning. Men hvis du liker det visuelle med det, er det jo bare å fortsette


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

En ydmyk takk for gode ord.
Jeg liker virkelig allsidigheten i denne nerdinga, alltid noe nytt å finne ut av eller prøve å lage.
Jeg trenger ikke nokksurring på krigspilene for eget bruk, men de stiveste pilene kan lånes ut til folk som skyter med kvassere kjepper.

Kjøpte forresten en neve nålepisser sist jeg var hos Ivar, de er basert på funn fra Bryggen i Bergen datert ca. 1100-1400. Skal være funnet i brannlag så det er nok mulig å nøste opp i noe mer eksakt for de som kjenner de rette folkene. De her veier rundt 200 grains, opprinnelig så de visst ut til å komme i varierende tykkelse.
Har ikke tenkt på hva jeg skal bruke dem til enda, men det dukker nok opp noe :oops:

Edit: Datering på spisser

Bilde
Sist redigert av Jæger den 10 sep 2020, 18:34, redigert 2 ganger totalt.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Oddbjørn »

Mye fint her. Sees på Re.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Takk. Gleder meg stort til Re. Skal ta mange sisteplasser Bilde

Har fått testskutt de to broddpilene. I dag har jeg rota gjennom krigspiler og sett hva som er hva, fått kontrollveid og -målt så alt skal være i orden til lørdag.
Det blir Westminster, Walisisk, Standard, Livery, Norsk jaktpil og litt annet rusk og rask.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Allan »

Uanstendig mye fint her, Jæger!

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Ingis »

Her var det mye fint å se. Skulle ønske jeg hadde vært like produktiv. Lykke til på Re! Kræsjer desverre med vikingmarked denne helga for meg.
"Back to nature!"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Jau takk! Re var bra. Selv ble det sånn halvveis med bue men fikk et par tålig gode skudd med kamera.

I går inviterte Lurz meg med til Kviljo en tur. Fikk med en bunt brodder til noen entusiaster. De har en tiltalende form.

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

På vei mot en tylft brodder. Med to fra før trengs det enda fem etter disse. Tar det i små steg. Her blir det litt variasjon i tykkelse og material - ganske middelaldersk kvalitetssikring med andre ord :lol:

Bilde


Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Saaaaakte fremover.

Bilde
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Lurz »

Nice! :)
Hva er tallene? Vektmatching skaft/spiss for å få pilvekta likest mulig?
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar