Jægers gjerdestolper

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Lurz »

Tøffe piler! Hva slags ting skøyt du bluntspissene mot? I betydningen hvor harde. Ser jo ut som de holdt greit.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Jeg har skutt mot gress- og lyngtuster. I noen har det vist seg være stubber eller stein. Det har likevel gått greit, tuppene holder bra! Jeg så etter ei lita økt i går at det ene skaftet hadde fått noen sprekker rett bak tuppen. Skrått treff på hard overflate gjentatte ganger er nok synderen. Ikke verre enn at det kunne limes. Til bruk mot jordvoll/butt må dette være nesten uslitelige piler.
Det hender pilene spretter litt, men er som regel lette å finne. Har ikke forsøkt i høy eller tett lyng, går kanskje greit men ser for meg at det kan medføre unødig mye jakt etter piler.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Nerdepiler fra siste del av yngre steinaler, etter fonnefunn i 2018 og 2019 i Oppdal av Tord Bretten.
Bilder av originalen er dessverre ikke publiserbare enda. Skaftet var meget fragmentert og ikke helt komplett. Uvanlig formet skiferspiss med spissovalt tverssnitt. Dette er ikke supernøyaktig kopiering men baser på bilder og informasjon fra Tord.
Skaft av selje, lengde 54 cm basert på to andre skaft som virker komplette. Kjekt å kunne bruke flintstikkel laget på buemakerseminaret etter instrukser fra Morten Kutchera :)
Det kan muligens forklare at Åndfonnebuen har vært brukt til jakt. Eller?

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Da var de ferdige. Innskjefting surret med sener og dekket med never. To tolkningner av fjærsurring; en med sener og en med almebast.

Bilde

Bilde

Bilde

To nye prosjekter. En tolkning av Tord Brettens funn av en skiferspiss (av serpentin) med rygglinje som følger hele veien fra spiss til tange. Og en liten hjerteformet spiss av flint jeg klorte ut på buemakerseminaret. Støttet opp bak etter inspirasjon av skjellspissene, men ikke helt innbakt i bek. Skjeftesurring av sener dekket med bek.

Bilde
Forsøk på å lage nokkhakk med flintsag. Får stadig større respekt for fortidens pilmakere!

Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Oddbjørn »

Flott, imponerende jobb på den serpentin spissen :D
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Takk for det, Oddbjørn. Må presisere at det er originalen som er i serpentin, den jeg lagde er i leirskifer.
Skaft av selje og det ene er tre stuttspann (tommel til pekefinker) og det andre er tre langspann (tommel til langfinger) langt.
Fjær skåret og deretter svidd med glør. Ble ikke helt bra, krever nok litt trening!
Skiferspissen har fått fjær av røy fra Oppdal (takk til Tord) og er surret med almebast og er en gave til en god venn. Flintspissen av grågås fra Lista (takk Lurz) og er surret med beket lintråd for enkelhets skyld da den kan ende opp som forsøkspil når den rette anledningen byr seg.

Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Ingis »

Flotte piler,TB. Du er en inspirasjon. Lagde du skiferspissene på den primitive eller moderne måten? :D
"Back to nature!"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Takk for det og i like måte, Ingis.
Skiferspissene er laget uten maskinverktøy men moderne redskaper som rasp til keramiske fliser og grovt sandpapir til grovforming. Deretter jevner jeg ut med en sikling før det avsluttes med en skiferbit og vann. Jeg har risset inn hakk på begge sider av skiferen og knukket ut emner. Har siden lært at det var sånn de gamle gjorde det også. Det kalles gjerne knekkplater, knekkfurer og sjokoladeplateteknikk.
Leirskiferen kan også sages med baufil, har jeg funnet ut.
Men jeg må prøve meg på en med tidsriktige verktøy nå som Morten har gitt oss innsikt i flintredskaper!

Et eksempel på emnefragmenter med knekkfurer hos unimus:
Bilde
Foto: unimus/Åge Hojem
Tittel Korsmyra 1 gjenstandsfoto
Emneord Arkeologi; yngre steinalder; neolitikum; skifer; eldre steinalder; steinalder
Motiv Slipte emner med knekkfure (sjokoladeplate) T27311:1288, T27311:159, T27311:668
Gjenstand Emne, Emne, Emne
Tid/Periode Yngre steinalder
Sted Møre og Romsdal, Fræna, Korsmyra, Karlsvik Ytre, 112
Fotograf Åge Hojem
Bestillingsnr Da62100_012
Museumsnummer T27311_1288, T27311 159, T27311 668
Lisens CC BY-SA 4.0
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Har prøvd meg på alternativ fjæring, øverst fritt etter Chreokee-folket og under etter eksempler fra Grønland og Canada. God rotasjon om skikkelig fin film-SVOSJ i svevet. Har ikke konkludert med noe enda, men tre fjær på tradisjonelt vis blir det nok fortsatt på de fleste pilene fremover.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av olethearcher »

Tøffe piler! Liker at du splitter og høvler skaft :)
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Takk for det, olethearcher :)
Det gir mye spikkeglede, men det blir fortsatt flest kjøpeskaft å finne i koggeret mitt.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Vanlige kjøpeskaft på disse, bare pimpa med maling.

Bilde
Før...

Bilde
... og etter
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av HEO »

Pent!
"For veik, for veik er kongens bue."
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Oddbjørn »

Fine piler, har du begynt å skrive arabisk?
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Takk, godtfolk!
Ja, har prøvd meg på egen signatur sånn for gøy på disse. Står i stil til buen og Ivars kruseduller.
Det skal stå omtrent 'Laget av Tor' og 'År 1441' (tilsvarer vårt 2020).
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar