Tråd til pilsurring

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Fredrik
Nybegynner
Innlegg: 1
Registrert: 08 apr 2011, 23:21
Bosted: Trondheim

Tråd til pilsurring

Legg inn av Fredrik »

hei,

min første post på forumet! Jeg har lett rundt her men har ikke funnet svar på følgende:
Hva slags tråd, (tykkelse, type) er bra til surring av fjær på piler? Ettersom jeg bor i Trondheim, kanskje noen vet et sted å få kjøpt det her?

Fredrik
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Tråd til pilsurring

Legg inn av Moen »

Se på "Historisk- / Primitivt utstyr" hos Tradbow Der finner du silketråd til slikt.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Tråd til pilsurring

Legg inn av Kviljo »

Eventuelt finnes det kanskje en husflidsbutikk som selger tynn lintråd i nærheten. Så tynn som mulig er best.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Tråd til pilsurring

Legg inn av nidrinr »

-Bare det er lintråd går det bra. Om den er litt tjukk er det bare å tvinne den ut til mindre tjukke deler.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Tråd til pilsurring

Legg inn av Oddbjørn »

Hvis du ikke finner annet kan vanlig sytråd brukes.
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Tråd til pilsurring

Legg inn av woodstick »

.... silketråd er helt genialt å jobbe med.. Ola har også "kunstig" sene som er bra
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Tråd til pilsurring

Legg inn av nidrinr »

litt sterk tanntråd er også genialt. -I grunn er det bare å være litt kreativ. Vil du være litt hemspikka kan du bruke bast fra lind eller alm som du deler inn i lange tynne remser. Bast fra andre fibrete trær funker også. Brenneslefiber eller om du finner lin, tørker og tvinner sjøl blir bra :)
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Tråd til pilsurring

Legg inn av Are »

Noen innspill:
Siden du er bosatt i Trondheim kan det være en fordel å ta kontakt med ditt lokale historiske buelag Nidaros Håndbuelag www.handbue.org . Disse har også mekkedager og et eget underfora her på forumet.

Når det gjelder surring av fjær vil jeg anbefale så tynn tråd som mulig. Tjukke tråder har en tendens til å spillte fjæra. Selv bruker jeg sotrt sett tynn lintråd (35/2) som jeg kliner inn med lim etterpå. En surring kan fort bli slitt og ødelagt hvis du ikke gjør det. Mener å huske at Husfliden i byen din har den typen tråd. Personlig surrer jeg svært få fjær siden det ikke er nødvendig hvis du limer på fjæra og for at det skal se historisk riktig ut bør de surrers svært tett. Bår det gjelder silketråd er det vanskelig å få tak i riktig kvalitet. Stort sett den silken du får kjøpt er en knapphullsilke betående av stapelfiber. Korte fiber spunnet sammen til enlitt lodden tråd. Eller så er det stprt sett polyester. Silketråden du bør strebeetter å få tak i er monofilamentsilke. Lange lange fiber tvunnet sammen til en tynn glatt tråd.

Lykke til
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Tråd til pilsurring

Legg inn av MalaWolf »

Heisann,

Moro med surring av piler :) Jeg kjenner meg igjen i problemstillingen din her. Mine aller første surringer gjorde jeg med en litt for tykk lintråd, Det fungerte ikke så bra. Lintråd med to-tre cordeller fungerer greit. Jeg har kjøpt min lintråd på http://www.sloyd-detaljer.no, på Husfliden og av Are her på forumet :-)

Silketråden du får kjøpt på http://www.tradbow.no gir også et veldig godt resultat. Liksom-sene-tråde får du og kjøpt hos Tradbow. Den har jeg ikke brukt mye, men den er og brukbar.

Jeg vokser tråden før jeg surrer, med en litt klissete harpiks/bivoks blanding, da sitter surringen bedre - og jeg har ikke behov for annet lim på tråden.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Tråd til pilsurring

Legg inn av Oddbjørn »

Var en tur på Husfliden I Holmestrand, de hadde fin lintråd, 35/2, tynn lintråd med 2 kordeller.
Den er fin til både surring og buestreng. Et nøste på 2300 meter kostet 360 kroner. Bockens Lingarn, Sverige.
Svar