Buekiste

Kister, stoler, buklare, ja alt annet som kan passe inn her som ikke er nødvendigvis buerelatert men som har med håndverk og gjøre.
Svar
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Buekiste

Legg inn av GreenMan »

Bilde
Sysler med litt planer å lage meg en lang kiste alla Mary Rose til buer og piler for trygg transport i henger til og fra markeder. Tenker at den kan doble sittebenk.

Så det er bare å følge med utover for oppdateringer.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Buekiste

Legg inn av Allan »

Kiste som er to meter og litt lang? Det er et stort kolli å ha med seg, men du verden så kjekt! Jeg går ut fra at du skal bruke litt andre materialer, jeg meiner å huske at (minst) ei av disse kistene fra MR er lagd av almeplank. Fra en stamme som er så stor at det ikke er skjøter i noen av sidene på kista (man ser det på bildet øverst i denne tråden). Det er ganske flott, men litt vondt óg.

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Buekiste

Legg inn av GreenMan »

Allan skrev: 05 okt 2020, 17:45 Kiste som er to meter og litt lang? Det er et stort kolli å ha med seg, men du verden så kjekt! Jeg går ut fra at du skal bruke litt andre materialer, jeg meiner å huske at (minst) ei av disse kistene fra MR er lagd av almeplank. Fra en stamme som er så stor at det ikke er skjøter i noen av sidene på kista (man ser det på bildet øverst i denne tråden). Det er ganske flott, men litt vondt óg.
Har stor henger jeg vettu;) Kommer nok til å bruke litt andre og billigere materialer til dette ja.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Buekiste

Legg inn av Are »

Kult prosjekt. Du sliter nok med å skaffe til veie tilsvarende plank ja. Frontplanka på kista er jo fantastisk.

Hva slags sammenføyninger skal den ha? Vet de hva originalen hadde? Beslag? Håndtak? Har ikke MR bøkene, men jeg er veldig nysgjerrig.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Buekiste

Legg inn av GreenMan »

Are skrev: 07 okt 2020, 11:25 Kult prosjekt. Du sliter nok med å skaffe til veie tilsvarende plank ja. Frontplanka på kista er jo fantastisk.

Hva slags sammenføyninger skal den ha? Vet de hva originalen hadde? Beslag? Håndtak? Har ikke MR bøkene, men jeg er veldig nysgjerrig.
Tenkte jeg skulle bla litt i MR bøkene (Weapons Of Warre) for å få litt inspirasjon. Jeg tenker uansett ikke en replika men en kiste til å ha buer (og annet snacks) i lettere inspirert av ideen. Mener å huske at det er flere forskjellige design på dem, selv om hukommelsen kan spille meg et puss. Jeg må jo uansett tilpasse til at kista faktisk lar seg frakte, og jeg har ikke behov for en kiste med plass til ørti buer.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Buekiste

Legg inn av Oddbjørn »

To meter lang kiste, holy smackers :shock: Blir sikkert flott, vil få anbefale at endestykkene er lenger enn sidene, ala Oseberg, slik at bare disse er i kontakt med bakken. Vått grass, søle, ujevn mark etc.
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Buekiste

Legg inn av GreenMan »

Oddbjørn skrev: 07 okt 2020, 13:36 To meter lang kiste, holy smackers :shock: Blir sikkert flott, vil få anbefale at endestykkene er lenger enn sidene, ala Oseberg, slik at bare disse er i kontakt med bakken. Vått grass, søle, ujevn mark etc.
Har en plan om å ha 3 løse og brede klosser som ligger oppi kista under transport men som tas ut og legges under kista når den skal brukes som benk
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Buekiste

Legg inn av Are »

Alternativt gjøre som en del eldre kister. Ha lekter spikret på på undersiden. Disse er lette å bytte ut når de begynner å morkne.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Buekiste

Legg inn av Allan »

Uten at jeg har slått opp i "Weapons of warre" og sjekka hva som står om kistene vil jeg tippe at det er brukt noe jernsøm i sammenføyningene. Det mangler siden det var dårlige bevaringsforhold for jern i Solent. Eventuelle jern som forsterker hjørnene kan vel ha blitt tæret bort de óg, men det er slett ikke sikkert disse kistene hadde denslags.

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Svar