Emne til å lage ski?

Kister, stoler, buklare, ja alt annet som kan passe inn her som ikke er nødvendigvis buerelatert men som har med håndverk og gjøre.
Svar
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Emne til å lage ski?

Legg inn av olethearcher »

Jeg kjenner en danske som skal lage seg ski. Er det noen som vet om noen som har bjørk eller furu (eller annet skimateriale) til salgs? Helst innen et par timers kjøring fra Bø i Telemark
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Emne til å lage ski?

Legg inn av Harald »

Litt gammel tråd men jeg tror at Gravdal Skifabrikk brukte ask til sine ski med hickory i sålen. Begge deler kan finnes hos den rette trelasthandelen, også i Danmark. Når jeg tenker meg om kunne vel et par gamle Gravdal Elite bygges om til et par fine laminatbuer.
Noen som har prøvd? 8)
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Emne til å lage ski?

Legg inn av olethearcher »

Han fant seg en bjørkeplank hos en lokal kar. Det meste kan man sikkert finne hos den rette trelasten, problemet er når man ikke vet hvor de rette trelastene er :lol:
Noen som har prøvd?
Jeg så en gang en fyr som hadde laget en recurve av to stk. gamle slalåmski (ikke av tre). Resultatet ble ikke spesielt imponerende, buen var ganske slapp. Da har jeg mye større tro på treski.
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Emne til å lage ski?

Legg inn av GreenMan »

Fattern lagde for mange år siden en bue av gamle treski, funka greit så vidt jeg husker (er vel sånn ca 35 år sida eller no) men ble ingen tung bue av det.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Svar