Mjøsbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Moen »

Den heter: "Ottoman Turkish bows" Jeg kjøpte min av Ivar, men jeg tipper den ligger ute på nettet hos en eller annen bokside. Du kan f eks kjøpe min...husker ikke hva jeg betalte for den, men det finner man ut av.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Lurz »

Bokal kan kjøpes her:
http://www.ottoman-turkish-bows.com/
Men Moen er jo nærmere :D

[quote]Ja, eller zargalant ?[/quote

Vet ikke helt det. Zargalant ligner litt på mine buer, og de er ikke veldig kjappe. Og såvidt jeg husker var ikke den replikaen som ble laga til utstillingen i Bonn noen drag-racer den heller.
Krim-Tartar er en variant av tyrker, men konstruert for lengere trekklengde, og en mer avansert konstruksjon. Har mer tru på den
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Bowman »

Da har jeg bestilt og betalt boken til Adam fra Adam. Zorry Moen. Hadde ikke hjerte til å kjøpe den fra deg. :mrgreen: Jeg synes at du skal ha den. Du må jo ihvertall bygge hornbue. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Hardwood »

Jeg tror ikke zargalant kopien i bonn er helt representativ. Adam lagde nylig en replika, og den ble over 90 pund og presterte ganske bra. Det jeg tenkte var at en ren tyrker kanskje er vanskeligere å lage , og kan passe bedre som hornbue prosjekt nr.2 .men jeg kan jo ta feil, yeah right :lol:
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Lurz »

Ja, Zargalant/Moshcheveya Balka type er lettere å lage som første (og andre og tredje... ) prosjekt.
Men får du den til tror jeg jeg ville sette penga på krimtartar-type hvis det er snakk om lengdeskyting med langt trekk :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Hardwood »

Mulig du har rett. Men er det ikke like greit å gå rett på en tyrker i så fall ? Den eneste forskjellen jeg kan se er at krim tatar har refleks grep. Eller ?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Mye mulig det blir en god miks av mongolsk krimtartartyrker med innslag av ungarsk påvirkning iblanda no Mjøsisk når jeg er ferdig.. Som sagt er det eneste jeg hittil er sikker på er at jeg vil at den skal tåle minst 32" trekk og ligge på 130-140#. Morro å se hvor langt den får krigspiler avgårde. Men jeg har sikla litt når jeg har sett den tartar-bua godeste Karpowitch laga sist.. Hadde jo vært morro å bruke den som mal.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Bowman »

Nå har ikke jeg veldig mye greie på dette, men jeg husker at Ivar har sagt følgende: det lønner seg å følge oppskriftene til Adam svært nøye. Ganske enkelt fordi det ligger så mye prøving/feiling bak utkastene hans m.h.t proporsjoner. Jeg ville fulgt oppskriften til punkt og prikke. Ren tyrker eller ren mongol. Men det er lett for meg og si......jeg har bare akkurat betalt for boken hans... :lol:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Jeg tipper jeg kommer til å følge en eller anna oppskrift ja. Men da helst en som gir ei bue som ligner det jeg er ute etter. Om den er Mongolsk, Ungarsk, Tartar, Tyrker eller hva som helst er ikke like viktig for meg enda. Den dagen jeg kommer til utforming av trekjernen bestemmer jeg meg kanskje :lol:
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Lurz »

Krimmis - annen geometri, lengere, beregna på tyngre piler og lengere trekk, 32-34".
Tror tyrkerne er beregna på rundt 27-28" trekk og med relativt lette piler.
Ellers går diskusjonen på atarn om de egentlig er ottomanske alle sammen, ettersom det ottomanske riket omfatta krim en periode

Et bra utgangspunkt for en Moshcheveya Balka type kan hentes her:
http://atarn.net/phpBB2/viewtopic.php?t ... c&start=15
Var den jeg brukte til den første buen min, men med litt snillere geometri. Tror det er en av de enkleste hornbuene å lage.
"If it breaks you get to keep both parts"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Hmm, her var det visst lenge sida jeg oppdaterte no av det jeg spikker på.. Det har blitt til en 15-20 buer sida sist, men jeg har vært årntli lat både med datamaskiner og kamera.

Åkke som, nå holder jeg på med ei barlindbue der jeg har tatt utgangspkt i bue nr 81A1767 fra Mary Rose. For alle som har "weapons of warre" kan dere slå opp bua der, men for alle andre kan jeg nevne at det er ei bue med total lengde på 1994mm, årringer som kategoriseres under betegnelsen "coarse", og måler B/D 38,7mm/36,7mm i grepet. Emnet jeg hadde var ikke perfekt, så jeg måtte lure meg litt uttafor originalmåla på en litt større kvist. Et lite stykke var også emnet jeg hadde bittelitt for smalt, så jeg har i grunn "kompensert" litt med en halv millimeter hit og dit på to områder for å ende opp med riktig tiller på sluttbua. Jeg mener uansett at den holder seg såpass innafor måla av originalen at jeg bruker den som sammenligning for å se hvor tunge de ulike buene var.

Jeg hadde tenkt å ta bilder, men je fant hverken kamera eller tellfon, så da blir det en skriftlig utgave i dag.

Her er noen vektmål jeg gjorde i dag:
35#@12"
40#@13"
45#@14" På de første her går bua opp ca. 5# pr ".
50#@15"
56#@16"
61#@17"
-------------------
68#@18"
74#@19"
80#@20" Her er det ca 6# pr ".
85#@21"
92#@22"
-------------------
99#@23"
106#@24"
114#@25" Her er det ca 7# pr "
120#@26"
-- Jeg målte ikke lenger enn 26" nå før bua har fått en finpuss. Så langt veldig bra tiller.
127#@27" Herfra og ut er pundstyrka kun estimert videre fra tendensen hittil.
-------------------
134#@28"
142#@29"
150#@30" Gjetter på ca 8# pr " her.
158#@31"
166#@32"

Så, om jeg gjetter riktig ender bua opp på ca 165#@32". Blir artig å se om jeg klarer å få den opp i løpet av sesongen, og om je klarer det blir det morro å se om den får standardpila til å lande opp mot eller over 250-metern.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Oddbjørn »

166 pund. :shock: :shock: , med mjøsvann og æljkjøtt går det sikkert.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Bowman »

Dette er storveis Daniel. Gleder meg til å se vidunderet. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Mjøsbuer

Legg inn av GreenMan »

Auch.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Mjøsbuer

Legg inn av Allan »

Dette høres heftig ut..! Veit du hva forfatteren legger i kategorien "coarse"? I mitt hue høres "grov" ut som ikke så tette årringer. Og hvordan er emnet du har brukt mht årringer? Uansett blir det artig å se denna på nært hold ved et passende høve.

Sent fra min GT-I9100 via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Svar