Mjøsbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Veit det er fler enn meg som bor rundt Mjøsa og lager buer, som kanskje også vil vise fram litt av hva det spikkes på her i innlandet.
Nå gjenstår det bare å se om jeg får til detta med bilder da.. (Har fått hjelp av frua til å laga photobucket-greie på nett, så da er vel resten opp til mine begrensede dataferdigheter..)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Første forsøk på å laste opp et bilde er fra i fjor sommer da jeg splitta opp en del bueemner.

http://i252.photobucket.com/albums/hh40 ... i07123.jpg
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Trur det der bare ble en link til bildet :oops: .. Nytt forsøk kommer

Bilde
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Oi, uklart bilde. Kamera teller også som en teknisk greie, så det er heller ikke mitt spesialfelt.. Men jeg fikk lagt inn mitt første bilde på forumet, og må si meg fornøgd med å ha fått til det 8)

De tre stokkene lengst bort er ask, resten er lønn, kirsebær, hassel og rogn. Noen hadde alt ligget til tørk 1 1/2 år, noen 2 1/2 år, og noen kun fra høsten før.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Se det :)

Har du begynt på noen av emnene?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

WOW!!
Underbart.

Lönn och hassel! och rogn ye-haa. 8)
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Fin tråd.

Du får ta tak i den mest produktive av dere Mjøsboere (Per O). Han er ingen bruker av WWW. Kanskje du kan ta noen bilder av buene hans og legge ut?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

emner

Legg inn av ingos »

Her var det mye snadder:-) Har du brukt noen av emnene? Bilder:-)
I love Mac!

Inongogaror
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Har laga noen barnebuer av de minste emnene (naturlig nok var de tørre først), og fått ferdig en flatbue av ask. Skal se om jeg får lagt inn noen bilder når jeg sitter hjemme. Er på bibliotekmaskin nå. Ellers holder jeg på med 6 buer nå. Har ikke så godt avtrekk i kjelleren, så det blir litt kjett å gjøre finpussen der. Liker best å gjøre den ute, men det er litt kaldt på denne tida av året.

Skal se om det er mulig å få tatt bilder av buene til de andre som holder til her også, det var litt av tanken bak å kalle tråden mjøsbuer. Veit at Per produserer mange og utrolig fine buer, så det er sikkert mulig å få tatt noen bilder derfra. Er en til her på østsida av sjøen som også spikker på noen buer i blant, lurer på om ikke han faktisk har profil her på bueforum..?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Her er et bilde av askestokkene og en kirsebærstokk tatt litt nærmere

Bilde
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Og her er mange av emnene lagt til videre tørking i kjelleren.


Bilde
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Har kun bilde av en av buene som er ferdig fra disse emnene, en flatbue i ask ca 170cm lang. Når den var ferdig innskutt målte jeg den til ca 50 pund når jeg dro den 27 tommer. (Har ikke så lange armer, så jeg trekker ikke lenger enn det) Han som fikk bua drar omtrent en tomme lenger, men hvis bua har tapt seg "vanlig" tipper jeg den er på ca 50 pund for han nå.

Bilde


Bilde

Justerte litt på tilleren etter at disse bildene ble tatt (egentlig derfor jeg tok dem), så på den ferdige bua bøyer høyre lem på det nederste bildet litt mer, og på venstresida justerte jeg så den bøyde litt mer litt lenger fra håndtaket.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Her er de 6 buene jeg jobber på nå. Fra venstre mot høgre: nr 1 er nesten ferdig, rognebue fra et emne som kan kalles et heller middels emne. Stor kvist som sammen med naturlig bøy i stammen gjør at bua allerede før jeg starta med den bøyde 1 1/2 tomme med strengen. Har skutt med den, og den kommer nok til og bli en bue man tar med rundt for å la uerfarne få prøve å skyte. ca 170 lang, ca 40# (Alle pundstyrker jeg måler er på 27" da det er så langt jeg drar)

Nr 2 er også i rogn, flatbue jeg har tru på at kan bli bra. Hvis jeg ikke driter meg ut, (noe jeg ikke nekter for at iblan hender), ligger det an til å bli ei bue på mellom 50 og 60#.

Nr 3 skal forhåpentligvis bli på over 80#. Det er et meget bra emne i ask, og jeg må innrømme at her tar jeg meg god tid for å ikke gjøre noe dumt. Har ikke kommet lenger på den her på bildet enn at den netopp har fått ei form som viser at den skal bli ei bue.

Nr 4 er også ask, langt fra ferdig. Trur den havner på ca 40- 50#

Nr 5 blir ei barne/ungdomsbue i ask.

Nr 6 er et laminatprosjekt med list av ask i ryggen, bøk i midten, kirsebær i buken, og pålimt håndtak av einer. Håper å få ei bue på over 80# av dette også, og at liminga holder. Har som på mine tidligere laminatprosjekter også her brukt vintertrelim. (Veit at det tydeligvis ikke er optimalt, men de jeg har laga med det tidligere har ikke vist noe som helst tegn til å gi etter i liminga. Inntil jeg lærer av erfaring eller lignende kommer jeg nok til å synde mer ang. lim..)


Bilde
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Om du satser på over 80#, så bør du være påpasselig med at emnene er skikkelig tørre. Helst under 8% vil jeg si. Ellers blir det myye stringfollow :) - og siden de har pyramideform bør du få hele lemmene til å bøye i en sirkel.

Ellers er jo ikke stringfollow kun dårlig heller. Blir det for mye kan du jo bøye de tilbake med 2" motbøy, og varmebehandle hvert lem med en varmluftspistol i en halvtime. Funker bra :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Ja, her var det ikke få emner i kjellern:-) Det blir vel noen buer også, spent på 80# din.
I love Mac!

Inongogaror
Svar