Mjøsbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Det lønner seg nok å bore hull i horn eller beinbiten først, så kan man lage
en pappmal etter verktøyet og så tegne av på buetuppen. Verktøy som
kan brukes er f.eks. fra Clas Ohlson katalogen: Roterende hurtigstålfil
eller raspestiftsett, et par av disse har den kone formen man er ute
etter. Et annet alternativ er å slipe av et 12-13mm flattbor på en
smergelskive. Går det for varmt under slipingen får man heller
herde og anløpe om. Oddbjørn.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Som disse her? Prøvde litt, og det funka greit. Ble sittende fast beilstøv etter en liten stund, men det gikk ikke så verst. Var den som er helt til høgre som var bra når det skulle lages hornnocker?

Bilde
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

et anna spørsmål; vil det være noe som helst form for reaksjonsvedfordeler ved denna, hell har den bare funni det for godt å drite i ytterved på den ene sida? (einer)

Bilde
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Har krangla litt med det å få til noen fornuftige hornnokker, og har vel etter litt prøving og feiling funnet flere løsninger av varierende kvalitet og estetikk. Her er skissa til et forsøk på ei barnebue som om ikke lenge er ferdig: (bilder av bua kommer når kameraet vil sammarbeide :wink: )

Bilde

Mulig dette ikke vil holde på sterkere buer, men det fungerte fint på den bua jeg prøvde det på. Den er vel omtrent 25# ved "barnetrekklengde".
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Da funker kameraet igjen, (batteriet satt ikke ordentlig på plass :oops: ), og jeg har fått tatt bilder av bua med den noe uvanlige måten å bruke horn på..

Bilde


Bilde


Bilde
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Artig bue:-) Har du et bildet som viser den i fult trekk? Batterier er skumle saker :?
I love Mac!

Inongogaror
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Skal få tatt bilder av bua i fullt trekk, men det at tilleren lå under en masse askestammer i bilen, og jeg var aleine hjemme gjorde det litt vanskelig. Kunne sikkert vært mer oppfinnsom, men det kommer. :)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Litt mer teknisk data om den ferdige barnebua:

Den er ca 165 cm ntn, og måler 17,5 kg på 27 tommers trekk. Skulle vel tilsvare +/- 30# om jeg ikke tar grådig feil.

(Ble litt blanding av kg, tommer og cm her, men tilleren er markert med tommer, og jeg husker ikke nøyaktig omregning hverken mellom tommer og cm eller for den saks skyld # og kg.)

Tror ikke den skal dras så mye lenger, men den tåler nok en tomme til med trekk. (I grunn ikke så vesentlig da bua er tiltenkt som ny bue til guttungen på 10, og han trekker ikke mer enn ca. 25 tommer)
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Kjempeflott båge :D

17,5 x 2,2 = 38,5 Pund
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Her er bua på tilnærma fullt trekk: (beklager at bildet er snudd, men jeg får ikke til å laste det inn på noe anna måte. Dere får bare vri på hue :wink: )


Bilde
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

38,5#, da er den vel kanskje omtrent på 30# når guttungen drar den opp (ca 25 tommer). Han likte den i alle fall godt :)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Og her er et bilde av en del av ryggen: (Med badevekta i bakgrunnen :wink: )

Bilde
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Buen ser veldig fin ut på fult trekk:-)
I love Mac!

Inongogaror
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Godt at nedetida er over. :)

I mellomtida har jeg krangla med det som skal bli en 80+# av ask. (Litt usikker på hvor mange # den ender på, jeg klarer nesten ikke strenge den, så det var derfor jeg ikke kom videre uten hornnokker med dobbelthakk) File til nokker av horn krevde sitt av tolmodighet, men jeg måtte nesten få gjort det når jeg først var i gang.. Tror det blir første og siste gang jeg lager den typen nokker, blir nok enklere løsninger av horn heretter..

Bilder kommer når kameraet dukker opp igjen, det har det med å forsvinne.. :roll:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mjøsbuer

Legg inn av nidrinr »

Nå nærmer to buer seg ferdig, nok til at jeg kunne måle foreløpig pundstyrke om ikke anna. Ei i rogn, og ei i ask. Rognebua viste seg å være striere enn jeg hadde trodd, og endte på ca 52# ved 26". Den følger imidlertid strengen en del, er vel litt kort i forhold til #.

Den i ask stoppa på 88# ved 26". Den tåler å dras en del lenger, men den er som sagt ikke helt ferdig, så derfor stoppa jeg der foreløpig.

Jeg har fått tatt bilder, men må bare finne igjen usb-kabal. :wink:
Svar