Emner fra askesyke

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Emner fra askesyke

Legg inn av Christian »

I skogen rundt jobben er det mye stor ask. Og mye askesyke.. Det ender som regel opp med at de står til de blir skumle også ringer sjefen grunneier som blir gneldrete for at han må ut og ordne opp eller at de "faller ned av seg selv en dag det blåste så veldig" *host..
Jeg lagde noen buer av de før, men det eksploderte da de så buestrengen så jeg trodde det bare var å hive på bålet alt sammen. Så satt jeg der i lavvoen med en kubbe i labben og så på årringene og tenkte at det må da gå an å finne et godt år inni stokken før det bukka under for sjukdom?
Se på endeveden her. Den øverste cm er tilnærmet bare hule rør, jeg kan presse en blyant inn i veden og den har en knasende sprø lyd mot drakniven, men så lysner det noen år tilbake i stokken!
Jeg har en grei haug med langbueemner, i div # og noen småsaker til armbrøst og indianere nå, så får vi se om det er liv laga eller lykkeønskninger.. Bilde

Sent fra min G8441 via Tapatalk

Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Emner fra askesyke

Legg inn av Are »

Se der ja. Den så jo fin ut.
Vi har mye angrepet ask her også. Siste fase i livet pleier de å skyte en haug med stammeskudd som siste forsøk på å bedrive fotosyntese. Det er vel best å ta stammene før det. Er ikke gøy med mye småkvist på ryggen av bueemnene.
Tas de ikke da råtner røttene og de velter som du skriver. De velter da i kraftig vind. Rota ser da gjerne ut som en knoke siden alle røttene har knekt.
Det varjo noen sabla gode arringer på den eika. Hadde aska her vært tilsvarende tror jeg ikke så mye av den hadde gått i ovnen. Men det er jo veldig god ved da.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Emner fra askesyke

Legg inn av Jæger »

Gir deg en tommel opp på å forsøke å ta ned til store årringer, Christian.
Om hele stammen har mistet spenst og styrke vet jeg ikke, men det er det vel bare en måte å finne ut av det på? Gå for det, tvi-tvi!
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Emner fra askesyke

Legg inn av Christian »

Førstemann med streng. Tatt ned ca 1.5cm på ryggen for å finne en god årring. 190cm lang. Har ikke dratt den helt opp enda da den trenger litt mer tid på tillerstokken for å få tuppa til å oppføre seg, men veden føles fin Bilde Bilde

Sent fra min G8441 via Tapatalk


Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Svar